Gå til innhold
Arkivverket

Christiania 24. mai. 1734. Skifte med "ganske utfordrende skrift"... Noen som "tar utfordringen"?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

På 5.6.2023 den 7.25, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Øverst på folio 392b står det at Morten Bertelsen bakers sønn Fredrik Mortensen var død, og at arving i hans sted var dattera Johanne Fredriksdatter, 16 år.

Alle arvingene (barn og barnebarn) er nevnt i det første avsnittet på folio 392b:

1. Sønnen Fredrik Mortensen, død, etterlatt dattera Johanne Fredriksdatter, 16 år, hjemmeværende i Morten Bertelsens hjem.
  2. Sønnen Morten Mortensen, død, etterlatt sønnen Morten Mortensen, 12 år, hjemmeværende, og dattera Boel Maria Mortensdatter, 13 år, hos Abrahams enkekone Anna Kistina her i byen.
  3. Sønnen Bertel Mortensen, 29 år, borger og [yrke] her i byen.
  4. Dattera Sibille Sophia Mortensdatter, gift med Hans Larsen, borger og baker her i byen.
  5. Dattera Catrine Mortensdatter, gift med Lars Ursin(?), borger og skredder her i byen.
  6. Dattera Johanne Kirstine Mortensdatter, død, etterlatt sønnen Jens Mørch, 11 år, og dattera Maria Mørch, 6 år, i ekteskap med Peter Mørch, borger og skredder her i byen.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig? Jeg er SÅ imponert!

1000 TAKK!

(Skal bli godt å få orden på alle "Mortensbarna" jeg har funnet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2023 at 7:48 AM, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Sønnen Bertel Mortensen, 29 år, borger og [yrke] her i byen.

Han omtales som Kaardefeier i en annen kilde, og jeg mener det passer her også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.