Gå til innhold
Arkivverket

En mulig feil i bygdebok for Overhalla og en del offentlige trær?

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Ja det tror jeg du har rett i, det er på forventet tidspunkt på riktig sted, forventet status (kaarenke) og jeg kan også se Hals nevnt der. Men himmel og hav, å tyde slik håndskrift på en så utydelig scan er langt over mine evner. Jeg skal prøve å se om jeg kan lese ett og annet ord. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se Trones prestegjeld ... tror jeg. Og i listen av arvinger kan det se ut som at Anders Jonsen Hals står øverst, men hvilken tittel han har - er det virkelig bare "sønnen" det står? Og så døtrene Margrethe, Karen, Anne og Berethe som forventet. Og så er det dattersønnene Johan, Hans og Andreas Torbersen tror jeg, og så datterdøtre Ingeborg, Anne og Hellena Torbersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrethe ser ut til å være gift med en Jens Mønnichen, Karen med en Einer M? G...vigen. Og om jeg ikke hadde visst det, hadde jeg aldri klart å lese at Anne var gift med Sivert Hansen, men det ser ut til å være det som står!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Berithe er gift med Lendsmand Johan Having eller noe lignende, det burde i alle fall gå greit å finne ut hva lensmannen het.

Torbersen-barnebarna må vel være etterkommere av en avdød sønn/datter? For ingen Torber er nevnt så vidt jeg kan se, og dessuten arvet vel ikke barnebarna direkte ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke Trones det står, men Fosnes. Nå er jeg ikke veldig kjent med geografien i Nord-Trøndelag, men er ikke Fosnes et stykke fra plassene vi tidligere har forbundet med Adriane? Kanskje jeg skulle lete etter hennes dåp eller konfirmasjon i de trakter... Jeg har ærlig talt aldri kjøpt denne "Falck"-teorien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jammen det står "gaarden Findanger" i begynnelsen av dette skiftet. Det er i alle fall et sted som ikke er forbundet med Adriane fra før! Var det der hun var født? Desverre går ikke kirkeboken der ute så langt tilbake som til ~1741 som jeg antar hun ble født. Presten skriver forbilledlig tydelig, men jeg har ikke klart å finne noen Adriane i konfirmasjonsoppføringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett dette innlegget om Møinichen ? Adriane er også nevnt.

Fosnes - Olav Duuns rike- er en tidligere kommune i Namdalen som grenset til Nærøy, Høylandet, Overhalla og Namsos .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harald Korneliussen skrev:

Margrethe ser ut til å være gift med en Jens Mønnichen, Karen med en Einer M? G...vigen. Og om jeg ikke hadde visst det, hadde jeg aldri klart å lese at Anne var gift med Sivert Hansen, men det ser ut til å være det som står!

Karen var nok gift med Einer Hemingsen Guldviken 

første par i 1804 https://media.digitalarkivet.no/view/16470/51264/

Dette er giftemål til Berithe og skolemesteren som blir lensmann 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001606735

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000359399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sammenligner med andre skifter, er nok gården Finnanger bare der skiftet ble holdt. Søren, jeg trodde kanskje vi hadde noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider