Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde grensene i skylddelingsforetning?

Rebekka
 Del

Recommended Posts

Først, vel møtt i forumet.

Dinest, på vegen inn hit aksepterte du ein regel om å bruke fullt namn.  Den bør du følgje.   Rettleiing her: https://www.digitalarkivet.no/nn/content/1543/endre-visningsnavn

Så er det lurt å stille presise spørsmål. I dokumentet du legg ved er det fire skylddelingsforretningar. Den første i Nordland (Steigen/Ofoten) og så tre i Buskerud (Numedal/Sandsvær).

Det er enklare om du legg ut lenkje (brukslenkje, sidelenkje) til protokollen der du finn dokumentet, rettleiing her:

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/?do=findComment&comment=1861016

Skrifta i begge protokollane er frå 1916/1922.  Det er vanleg løkkeskrift som alle over 62-65 år lærte på skulen og kan lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja det er sånt her inne ja. Ser det at dette er tydeligvis ikke rette plassen å spørre om hjelp allikevel nei.

For det første så er det vel ganske tydelig at jeg ‘’på veien hit’’ ikke kom over det kravet du refererer til. Noe jeg forøvrig ikke hadde hatt noe problem med og det kunne for så vidt vært fint å blitt veiledet på en hyggelig måte av noen som er mer kjent med dette. 
Jeg ser ikke hvorfor du føler behovet på å bruke masse energi på å fortelle meg en hel del annet enn hva jeg spør om, feks hvem skrifttype det er, særlig da dette virker på deg som om var en veldig enkel oppgave. 

Da det ikke er innlysende siden jeg spør her at hverken jeg eller noen andre involverte er i nevnt aldersgruppe eller har noen nær med kapasitet.

Jeg har kun fått dette tilsendt fra digitalarkivet. Vel jeg synes jeg var så presis og kortfattet jeg kunne. Hva som er for den eiendommen eller ikke aner jeg ikke noe om, siden jeg som sagt ikke kan lese dokumentene. Jeg antok at det jeg fikk tilsendt var relevant. Og jeg har ikke lest noe som omhandler slektsforskning før jeg la ut dette nei. 

Har du ikke noe interesse av å hjelpe så vil jeg anbefale å la vær å bruke tid på slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rebekka skrev:

Åja det er sånt her inne ja. Ser det at dette er tydeligvis ikke rette plassen å spørre om hjelp allikevel nei.

For det første så er det vel ganske tydelig at jeg ‘’på veien hit’’ ikke kom over det kravet du refererer til. Noe jeg forøvrig ikke hadde hatt noe problem med og det kunne for så vidt vært fint å blitt veiledet på en hyggelig måte av noen som er mer kjent med dette. 
Jeg ser ikke hvorfor du føler behovet på å bruke masse energi på å fortelle meg en hel del annet enn hva jeg spør om, feks hvem skrifttype det er, særlig da dette virker på deg som om var en veldig enkel oppgave. 

Da det ikke er innlysende siden jeg spør her at hverken jeg eller noen andre involverte er i nevnt aldersgruppe eller har noen nær med kapasitet.

Jeg har kun fått dette tilsendt fra digitalarkivet. Vel jeg synes jeg var så presis og kortfattet jeg kunne. Hva som er for den eiendommen eller ikke aner jeg ikke noe om, siden jeg som sagt ikke kan lese dokumentene. Jeg antok at det jeg fikk tilsendt var relevant. Og jeg har ikke lest noe som omhandler slektsforskning før jeg la ut dette nei. 

Har du ikke noe interesse av å hjelpe så vil jeg anbefale å la vær å bruke tid på slike ting. 

Tja ... sakleg informasjon brukar sjeldan nokon å ta skade av.  

Det var altså du som spurde om hjelp.... - det er ingen som tvingar deg til å ta i mot.

Du ville gjerne ha hjelp, men vil ikkje fortelje kven du er, og knapt nok kva du er ute etter.

Om du synest kravet om fullt namn ikkje kjem godt nok fram ved registreringa, kan du kanskje ta det opp med Arkiverket som eig og driftar dette forumet. Eg viste til ein regel dei har laga for forumet.

Du spurde om hjelp til å tyde "skylddelingsforretningen" (i eintal), og du la ut fire ulike, frå to landsdelar. Då vil eg stå fast ved at det er eit sakleg og nøytralt råd at du er presis i spørsmåla. Tenkte du at nokon skulle bruke tid på å skrive av alle fire, og så skulle du sjå om ei av dei var den rette?

Det stod tydeleg (med trykkskrift) kvar dokumenta var henta frå. Du må vel vite om eigedomen ligg i Nordland eller Buskerud?

Du spurde også kvar du kunne få hjelp. At dei fleste over 65 år har lært å skrive og lese slik skrift, var eit svar på det. Du kjenner sikkert nokon i den aldersgruppa.  Det er ikkje sikkert at det er nokon her som har tid til å hjelpe deg.  Men også dei 65+ som du kjenner, må få vite kva du faktisk er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel saklig velment informasjon er alltid hjertelig velkomment. Men derimot arrogante holdninger med pekefinger maskert bak såkalt hjelp er ikke. Strengt talt synes jeg ikke det er verken nødvendig eller passende under noen omstendigheter av voksene mennesker. Høyst sannsynlig har nok slikt bidratt til denne reglen med fult navn som jeg ikke var klar over. Så jeg skjønner godt hvorfor de har valgt en slik regel her ja. 

Nei jeg har da ikke behovet for å ta denne reglen opp med arkivverket, derimot virker det som om du har det. 

jeg skrev også i mitt originale innlegg at dette kan jeg ingenting om dessverre. Siktet til skylddelingsforretningen og tyding av innhold. Jeg var ikke klar over engang at det fantes noe som het skylddelingsforretning før noen dager siden, og særs ikke da hva som er vanlig innhold av disse. Kanskje du burde ha lest litt bedre før du var dømmende. Eller så kanskje du bare er her for å være nettopp det, hvem vet. 

Selvfølgelig forventer jeg ikke at noen skal oversette i nærheten av alt, og særlig ikke da det viser seg å være fler forskjellige. Det er latterlig å antyde. Et reelt tilbud om hjelp ville jo bare vært å spurt om hvem av de forskjellige dokumentene/eiendommene det dreide seg om og pekt meg i riktig retning. Det var ganske innlysende at jeg ikke var klar over at det var fler forskjellige. Som sagt jeg fikk dette oversendt av digitalarkivet og forventet at det var relevant for eiendommen. 

Når jeg skrev om noen visste hvor jeg kunne få hjelp så burde jeg nok ha utdypt meg bedre ved å skrive for eksempel andre nettsider,forumer,apper, tjenester osv. Dermed kan jeg forså at det var et svar på mitt spørsmål.

Men jeg gjentar at hverken jeg eller andre involverte er i eller har noen nær i den aldersgruppen 65+ med kapasitet. Og jeg har da aldri antydet at det er en selvfølge at noen her har anledning til å hjelpe. Men derimot vil jeg jo tørre å påstå at det er en selvfølge at man tar i bruk de ressurser man har nær før man legger ut et ønske om hjelp. 

Jeg prøver i bunn og grunn bare å hjelpe noen andre med denne oppgaven. Jeg kommer helt klart ikke til å delta mer i denne diskusjonen med deg eller på dette nettstedet da det helt klart ikke fungerer slik tiltenkt. Jeg har definitivt bedre ting å bruke energi på enn å lage kvalme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2023 den 13.53, Rebekka skrev:

(kutt)

jeg skrev også i mitt originale innlegg at dette kan jeg ingenting om dessverre. Siktet til skylddelingsforretningen og tyding av innhold. Jeg var ikke klar over engang at det fantes noe som het skylddelingsforretning før noen dager siden, og særs ikke da hva som er vanlig innhold av disse. Kanskje du burde ha lest litt bedre før du var dømmende. Eller så kanskje du bare er her for å være nettopp det, hvem vet. 

(kutt)

@Rebekka

Idet du gikk til det skritt å endre ditt første innlegg, så er det ingen som lenger vet hva du egentlig skrev. Dermed fremstår den senere dialogen, om mulig, enda vanskeligere enn hva nødvendig er.

Det later til at du gjennomgående har ettertrykkelig misforstått hvordan dette forumet er ment å fungere, samt at du av en eller annen grunn ikke liker rettledning fra de gode hjelpere. Det er nemlig absolutt ingenting i Ivars første svar, som er egnet til å opprøre reelt kunnskapssøkende deltakere.

Ansvar for klar kommunikasjon hviler hele tiden på den som initierer en diskusjon.

Om du virkelig ønsker hjelp, så anbefaler jeg deg å starte på nytt, denne gangen med en ny tråd, og da under fullt visningsnavn. Regelen om fullt navn er en sunn regel, i en verden med alt for mange Avatarer og ymse nettroll.

Mvh Are 

Lenke til kommentar
Del på andre sider