Gå til innhold
Arkivverket

To spørsmål om kilder fra 1600-tallet

Anne Eidsfeldt
 Del

Recommended Posts

1)  I et skifte fra 1703 i Christiania (skifteprotokoll nr. 2, fol. 189) over bokhandler Margrethe Clausdatter Møllers bo, går det frem at en trykkpresse og en mengde skrifttyper ble taksert for, sitat: "...effter forige taxt"  120 riksdaler. For meg virker dette utsagnet som om trykkpressen har vært taksert tidligere, og da kanskje i forbindelse med hennes manns død i 1686 (Hans Hoff). Som borgerenke hadde hun rett til å overta mannens virksomhet, blant annet bokhandel og utgivelse av bøker. Hun hadde en mindreårig datter og satt trolig derfor i uskiftet bo. Finnes det nedtegnet i noen offentlige arkiver saker som omhandler overføring av bo og forretning til henne som enke og som jeg kan lete i? For hva menes det med "effter forige taxt"? Slik jeg forstår, begynner den første skifteprotokollen for Christiania først i 1699. Finnes det andre kilder som kan belyse overføringen?

2) I et kongebrev av 23. august 1670 (i Norske kongebrev, åpne brev, norske registre XII 129 a, gjengitt i Fladby, Sogner og NLI (1974)), går det fram at bokhandler Hans Hoff, sammen med sin hustru, får bevilling til å være den eneste bokhandler i Kristiania og underliggende stift så lenge han og hans hustru lever. Det kunne ha vært interessant å lese selve søknaden. Hvor kan jeg eventuelt finne den? Er det i serien "Norske innlegg"? Har lest at serien inneholder innkomne brev som var foranledningen til kongebrevene, altså Hoffs søknad. Jeg regner med at det gikk en del tid fra når søknaden ble datert til det endelige kongebrev ble utsendt 23. august 1670.

Jeg lurer også på om setningen "sammen med sin hustru" på livstid egentlig bare er en slags forsikring om at hun som enke ville arve hans forretning (selv om loven her var klar), eller om det menes at hun som medlem av husholdet også aktivt skulle bidra i forretningen sammen med Hoff (salg, korrespondanse, forretningsforbindelser mv.)?

Vennlig hilsen

Anne Eidsfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 2)

Innlegg til kongebrev i dansketida, både Norske registre (åpne kongebrev) og Norske tegnelser (lukkede kongebrev) finnes i serien Norske innlegg. Om de er bevart. Da er de ordnet etter datoen på kongebrevet.

Kongebrevet (i bind 11, ikke 12):

Danske Kanselli 1572-1799, RA/EA-3023/F/Fc/Fca/Fcaa/L0011: Norske registre (mikrofilm), 1670-1673, s. 129a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120911650266

Og da skulle innlegge ha ligget her, men det gjør det ikke.

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/60587

Merk at dette kongebrevet er en bekreftelse, konfirmasjon, på tidligere privilegier, i forbindelse med at de ble fornyet og gitt av en ny konge, ifm. at den gamle kongen var død. Det ligger midt i en stim med fornyelser av ulike bestallinger og gitte privilegier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige takst viser til en tidligere takst, i hvilken forbindelse denne er opptatt sies det ingenting om. Foruten skiftearkivene kunne det ha funnes noe om dette i overformynderiarkivet.

Katalog til Kristiania overformynderi fins på Arkivportalen:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001758?ins=SAO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ola Teige og Anita Riise!

Kommentar til Ola Teige: Jeg prøvde selv å lete etter innlegget som bakgrunn for kongebrevet av 1670 for en stund tilbake, men da stemmer det at jeg har søkt riktig og at dette innlegget ikke finnes. Kongebrevet er en bekreftelse på en tidligere bevilling på salg av bøker i Christiania fra 1661. Jeg fant dette kongebrevet fra 1661, men ikke innlegget. For året 1661 ser det ut til at det kun finnes innlegg om byprivilegier 1661-1662, samt innlegg uten tilsvarende kongebrev. https://www.digitalarkivet.no/da20110517000002 .Så heller ikke her ble det napp.

Til Anita Riise: Siden det refereres til en forrige takst, lurer jeg på om denne forhandlingen kan være nedskrevet i bevarte arkiver fra skifteretten? Skifteprotokollene starter først i 1692. Er det andre serier i skiftearkivene som kunne være aktuelle som dekker Christiania rundt 1686? I følge Arkivportalen ved søk på Oslo Skifterett ser det ikke slik ut. Takk for referansen til overformynderiarkivet.

Vennlig hilsen

Anne Eidsfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet arkiver som ser ut til å være aktuelle. Om du ønsker mer lokalkjent ekspertise på materialet kan du oppsøke lesesalen til Statsarkivet i Oslo, men utfra Arkivportalen ser det ikke ut til at det er noe mer å finne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har enda et lite spørsmål: I den trykte kildeutgaven av Overhoffrettsdommer (bind 3, se utklipp nederst)) står det om en rettsak mellom Margrethe, enke etter bokhandler Hans Hoff og den danske bokhandler Christian Cassube. Domsavgjørelsen er interessant, men jeg skulle gjerne ha lest om den første rettsaken og dommen mellom dem i "Bytings- og magistratsdom 25. juni 1689 i Christiania". Hvor finner jeg dette? Hvilken instans og hvilken serie mv. skal jeg se etter i Arkivportalen/ eventuelt Digitalarkivet? (Referansen til  OHR Avsiktsb og OHR Ekstraktb. har jeg funnet i Digitalarkivet).

Mvh

Anne Eidsfeldt

image.png.ea0391b2fa7ba678bafbfdb85d59634d.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverre ser det ikkje ut til at dette er bevart. Det manglar både bytingsprotokollar og rådstueprotokollar for dette tidsrommet. (Katalog Christiania Rådstuerett og Christiania byfogd)

Denne hovedfagsoppgåva fortel en heil del om kjeldene til rettsaker i Oslo/Christiania på 1600-talet:

https://www.hf.uio.no/iakh/tjenester/kunnskap/samlinger/tingbok/bibliotek/erichsen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt håp er ikke ute. 

I Overhoffrettens arkiv finnes to serier som muligens, forhåpentligvis, kan hjelpe deg.

Den ene er Ekstraktprotokollene, som inneholder avskrifter av tildiegre dommer etc. i saker som retten behandlet. Det er kun domsslutninger osv., men kan gid et noe om det er bevart for sin sak. Det finnes en protokolll for 1690.

Den andre er pakkene med sakspapirer, Saker, som inneholder ulike dokumenter i sakene. Det er nok tilfeldig hva om om noe er bevart, men man kan aldri vite. Også her er det en pakke for 1690

Begge serier er ordnet på saksnummer (1690: 4=) og er ikke digitalisert. Men må opp på Sognsvann for å se på dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Ola!

Ekstraktprotokollen for 1690 mener jeg er digitalisert, og her fant jeg litt mer informasjon om Margrethe Møller: 

Overhoffretten 1667-1797, RA/EA-2884/Ad/L0252: Ekstraktprotokoll, 1690, s. 108-109

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20100503320467

Men pakkesakene drar jeg gjerne opp til Sognsvann for å se i!

Vennlig hilsen

Anne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider