Ola Klefsås Skrevet Juni 14, 2023 Del Skrevet Juni 14, 2023 I panteregisteret har jeg funnet tinglysning av min 3xtippoldefars bykselseddel, Gabriel Ingebregtsen Skrædder, og med henvisning til "2den Tome pag. 51" Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Panteregister nr. 5 (1732-1814), Realregisterside Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10040909281313 Hva betyr "2den Tome", og hvor finner jeg saken? Jeg kan ikke finne den i den aktuelle panteboka på side 51. Vennlig hilsen Ola Klefsås Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 14, 2023 Del Skrevet Juni 14, 2023 23 timer siden, Ola Klefsås skrev: Hva betyr "2den Tome", og hvor finner jeg saken? Jeg kan ikke finne den i den aktuelle panteboka på side 51. Jeg vet ikke hva "2den Tome" betyr eller viser til, men bygselseddelen er innført øverst på s. 51: https://www.digitalarkivet.no/tl20080313620596 (rettet 15.6. kl. 12.51) Du har kanskje fokusert på bygselseddelens datering 24. desember 1748 og av den grunn undersøkt panteboka 1732-1750. Men panteregisteret er åpenbart ført kronologisk, og bygselseddelen er der notert mellom dokumenter datert i 1752, så dermed måtte også bygselseddelen være tinglyst i 1752. Følgelig skulle du til panteboka 1750-1769. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Juni 15, 2023 Del Skrevet Juni 15, 2023 22 timer siden, Ola Klefsås skrev: Hva betyr "2den Tome", og hvor finner jeg saken? "2den Tome" = bind 2 14 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev: men bygselseddelen er innført øverst på s. 51: https://www.digitalarkivet.no/db601796650001 Lenkja går til "Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, RA/S-2228/D/Df/Dfe/Dfei/L0037: Bergen. Sogn og Fjordane, 1948, s. 470" (som er sperra) Arkivverket - Kristian Hunskaar og Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 15, 2023 Del Skrevet Juni 15, 2023 1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: Lenkja går til "Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning, RA/S-2228/D/Df/Dfe/Dfei/L0037: Bergen. Sogn og Fjordane, 1948, s. 470" (som er sperra) Takk; man skal ikke ha flere baller i lufta samtidig. Riktig lenke: https://www.digitalarkivet.no/tl20080313620596 Jeg retter også i mitt forrige innlegg. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 15, 2023 Del Skrevet Juni 15, 2023 1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: "2den Tome" = bind 2 Takk; jeg fant da fram til engelsk wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Tome Det er interessant at den panteboka som i dag er betegnet "C", og som er den tredje i rekka, på dette tidspunktet (1752) ble betegnet som nr. 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Klefsås Skrevet Juni 15, 2023 Forfatter Del Skrevet Juni 15, 2023 Takk til Kristian og Arkivverket. Jeg fant ellers lett fram til sida når jeg ble oppmerksom på at jeg hadde lett i feil bind. Tome=bind, altså, Ivar. Takk! Men denne sida er av de vanskelige å lese, delvis uskarpt gjengitt også. Både byksleren Gabriel og tidligere beboer "Salig Erich Andersen" er av mine forfedre, og det er synd at dokumentet er såpass dårlig teknisk. Tenk om noen kunne ta et bilde med mobiltelefon!:) Bildene i Panteregisteret er i farger, og av langt bedre kvalitet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 18, 2023 Del Skrevet Juni 18, 2023 På 15.6.2023 den 13.01, Ola Klefsås skrev: Men denne sida er av de vanskelige å lese, delvis uskarpt gjengitt også. Jeg gjør likevel et forsøk: 01 […] Ieg underskrevne Anna Catharina Major Frans 02 Bruns, kiender og og herved vitterliggiør, at have stæd og Fæstet till nærværen- 03 de gabriell Ingebrigtsen skræder, een grund under min odells gaard Hoff, som tillforne 04 [h]aver været beboet av Salig Erich Anderssen, tilligemed samme grunds ager, og di er uden 05 [e]t støkke ager ovenfore Hans Huuser, bestaaende av een Tolv femming(?), denne grund beholder 06 [h]an til brugelighed, hvor imod han aarlig ij rette tiider for Juell betaller mig den 07 [a]ccorderet grundleje nemlig 2 ort, samt Skiær een wellig byg ager, hægter een dag, høyer een 08 [d]ag og lader hugge Julle veed een dag samt holder sig loven efterrettelig under denne min Fæste 09 [S]ædeles forbrydelse, till Stadfæstelse under min Haand og mit Sædvanlig hostrøkte Signette 10 Datum Hoff den 24de Decbr: 1748. Anna Catharina Salig Bruns L.S. Mvh Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Klefsås Skrevet Juni 18, 2023 Forfatter Del Skrevet Juni 18, 2023 Hei Even Stormoen! Tusen takk!! Jeg har sittet i timevis og prøvd å tyde, og har greid det meste etter hvert. Så bekrefter du at det vitterlig står det jeg trodde det stod, pluss noe mer. På sida "Steinkjer kunnskapsportal" fant jeg dette: "En tolvfenning, også kalt tolfenning, er et gammelt flatemål som ble brukt i landbruket for å angi størrelsen på åkerstykket som husmenn og tjenestefolk skulle skjære." Så ble det begripelig også. Disse trønderne, altså! Nå ble vi glade, både tipp-tipp-tipp Gabriel og jeg. Takk igjen! Torbjørn Igelkjøn og Even Stormoen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts