Gå til innhold
Arkivverket

Otto Salnajs. Latvisk flykning og arkitekt i Norge 1944/45 -

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vet noe om Otto Salnajs?image.png.ea6c63b8a738fb3cee6af99f79b2846d.png

Det jeg vet: Han kom trolig til Norge som baltisk flyktning 1944/45.  Fram til ca 1955 bodde og arbeidet han i Kristiansand, der min far hjalp han til rette.  Omkring 1955 flyttet han til Tønsberg, der han arbeidet i arkitektfirmaet til Ole Bjønness.    Som eldre mann har han tydeligvis fått vende tilbake til Latvia.  Han døde i byen Valmiera 25.8.1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe F.

Her var jo en hel del opplysninger: Han ble  tvangsevakuert til Tyskland (Saale) i oktober 1944, og oppholdt seg der til februar 1948, som "Displaced Person"  Han ble tydeligvis forhørt av 3. US Army, som har godtatt han.  De to siste årene har han studert ved et universitet i Pinneberg. Jeg klarer ikke å lese hvilket fag han studerte, men som nevnt i 1. innlegg arbeidet han som arkitekt i Norge mange år.

1. Er det mulig å finne ut grunnen til at han kom til Norge, og Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje finnes opplysninger i arkivet etter Sentralpasskontoret/Statens utlendingskontor i Arkivverket/Riksarkivet. https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

På nb.no finner jeg ham i adressebøker for Vestfold fylke og Drammen:

https://www.nb.no/search?q=salnajs&mediatype=tidsskrift

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

Jeg synes jeg bør informere om at i dag tok denne saken en ny vending.  Jeg sendte for noen dager siden en e-post til Valmiera by i Latvia.  Først fikk jeg en tydelig skeptisk e-post tilbake, men etter å ha svart på den kom i dag en ny e-post fra byadministrasjonen:  De hadde tatt kontakt med sønn til Otto Salnajs.  Han - Andris Salnajs - var villig til å svare meg, og de oppgav hans e- post. 

Jeg hadde overhodet ingen tanke noen sønn i Latvia. 

Nå tror jeg at historien skal la seg nøste opp.......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider