Gå til innhold
Arkivverket

Antagelig Østfold/Østlandet rundt 1750: Noen som kjenner til paret Torer Hansøn (fra) Løken og Anna Svendsdatter (fra) Fossum?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Har forgjeves prøvd å finne foreldrene til Hans Torersøn Vollene under Prestegården i Spydeberg f. ca 1756 - se debatten 

og prøver med en annen innfallsvinkel. Det var ikke mange (digitale) kilder da jeg begynte med slektsforskning for 20-25 år siden, og en av de få mulighetene den gang var "mormonerdatabasen". Derfra har jeg notert at foreldrene (muligens!) var paret nevnt i tittelen. 

Jeg har ikke kunnet finne noen dåp av sønnen i Spydeberg, og heller ikke noe (ekte)par med disse navnene på de nevnte gårdene i Spydeberg. Men gårdsnavnene er jo ganske vanlige, så kanskje et annet sted...?

PS

Ser det (nesten) finnes et slikt par på "Geni", https://www.geni.com/people/Torer-Løken/6000000189635146825

men ingen barn er nevnt - og det gir vel heller ikke noen pekepinn på hvor denne "Løken" ligger?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge geni-slektstreet, skal Tore Hansen dø 83 år gammel 11.4.1795.

I kirkeboka fra Spydeberg begraves det en Thorer Hansen Fossum, 70 år gammel, 19.4.1795

Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1778-1814, s. 315
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050630020533

Det finnes et skifte etter denne Thorer Hansen, men noen Anna Svensdatter er ikke nevnt her…

Rakkestad sorenskriveri, SAO/A-10686/H, 1667-1829, s. 1279
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216062203657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet ham, og tenkte at han kunne ha giftet seg til konas gård - men konas navn stemmer ikke - som du påpeker.

Dessuten er det ingen Svend på Fossum i Spydeberg som hun kan være datter av.

tillegg: Det står på skiftekortet etter Torer Hansøn Fossum at "Godset skal tilhøre eldste sønn [Hans] mot å betale søsken...." Og det rimer vel dårlig med den Hans Torersøn som tilbringer sitt liv på plassen(?) Vollene under Prestegården?

Så det er nok ikke ham, dessverre.

* * *

Geni opererer også med en fødselsdato på Torer Hansøn i mai 1711, men den eneste som blir døpt da (i Spydeberg) er en Gunnhild Åsmundsdatter.

Men det setter meg på ideen å sjekke dåpene på Østfold Østlandet i mai 1711 - det er ikke mange steder kirkeboka har begynt så "tidlig"...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen 15/8-1761 og vielsen 11/10-1761 til Torer Hansøn Skulberg (ved trolovelsen) / Fossum (ved vielsen) med 1. kone Kari Andersdatter  Nistingen(?) 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025040476

og det første barnet jeg kan finne er Anders døpt 27/3-1763 (øverst på venstre side)  https://www.digitalarkivet.no/kb20050630020089

og vel oppkalt etter Kari Andersdatters far...

PS

Å gå gjennom dåpene fra mai 1711 var "fort gjort" - det er ingen Torer Hansøn født eller døpt på denne tiden noe sted på Østlandet (med forbehold om at det er øynene en først blir blind på)... Geni KAN jo ha datoen fra familienotat i en bibel eller noe sånt, men neppe fra noen kirkebok.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 18.6.2023 den 20.33, tom askerøi skrev:

Jeg har også funnet ham, og tenkte at han kunne ha giftet seg til konas gård - men konas navn stemmer ikke - som du påpeker.

Dessuten er det ingen Svend på Fossum i Spydeberg som hun kan være datter av.

Ved vielsen mellom Hans Torersøn og Eli Johannesdatter er begge oppført med Ramstad som adresse - kunne det være at (minst) en av dem ikke "bare" var ansatt der - men faktisk hadde en slektsforbindelse?

Og DER var det en Svend Jonsøn (fra) Dingstad som fikk en datter Anna i 1743. Litt i yngste laget for å få en sønn i 1756, men sønnens dåp er ikke funnet og fødselsåret er utregnet ut fra oppgitt alder ved hans begravelse. Og slike aldersoppgaver var jo ofte for høye, så jeg har kanskje funnet fram til moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider