Gå til innhold
Arkivverket

Dokument Aremark 1777

Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått kopi av første side av et dokument fra 1777 om auksjon over gården Fremmegård i Aremark.

Dokumentet gjenfinnes i protokollen her på folio 131, nederst til venstre No 10: https://www.digitalarkivet.no/tl20080911241005

Fra slektshistorien kjenner jeg til at Hans Andersen (Fange) eide Fremmegård, men druknet 1776.
Datteren Dorthea (ca 1710-88) gift med Jens Andersen Tolsby (1708-1768).

Christen Gudmundsen fra Øymark, gm Sidsel Ivarsdtr, kjøpte Fremmegård fra dødsboet.
Dette parets eneste barn, datteren Anne, gm Jens Andersen Taalsbye (som han skrev seg) (1766-1848)
(betydelig inngifte mellom gårdene..)

Men transkriberingen volder meg besvær - har vel klart det meste av innledningen siden jeg der også har kopi av noe av originaldokumentet å støtte meg til.
Men videre blir det for mye tipping.

Jeg er derfor svært takknemlig om noen klarer i det minste kan gi et resyme av dokumentet.

Min start er slik: 

No 10

1 Halvor Heyerdahl Kongelig Maxx Sorenskriver og Auc-
2 tions forvalter over Ide og Marcher Fogderie. Giør vitterlig at Anno
3 1777 den 3de Februarii var offentlig auction annen gang efter foregaaende xx bekjent-
4 gjørelse foretagen og holden paa og over gaarden Fremegaard i Aremarch Præste
5 gjeld beliggende og afgangene Captaine Hans Fangø’es Eiendom tilhørende paa
6 følgende xx xxgivne Conditioner. 1. xxgaarden har Skyld 1 Hud
7 og 9 Skind hvoraf Aremarch Præstebol tilhørende 3? Skind xxx xxxx

Ny side....

Ser ellers at på folio-side 130 (foregående) er også et dokument om Fremmegård, men jeg klare dessverre ikke å se sammenhengen her..

Så: Takknemlig for innspill!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

No 10

1 Halvor Heyerdahl Kongelig Mayst [vanlig forkortelse for Majestets] Sorenskriver og Auc-

2 tions Forvalter over Ide og Marcher Fogderie: Giør Vitterlig at Anno

3 1777 den 3de Februarii var offentlig auction annen gang efter foregaaende Sædvanlig bekient-

4 gjørelse foretagen og holden paa og over gaarden Fremegaard i Aremarchs Præste

5 gjeld beliggende og afgangene Captaine Hans Fangø’es Stervboe tilhørende paa

6 følgende dertil opgivne Conditioner. 1. Stervboegaarden der skylder 1 Hud

7 og 9 Skind hvoraf Aremarch Præsteboel tilhører 3[ja] Skind sælges i den Stand som den(?)

Ny side.... [har jeg ikke begitt meg ut på foreløpig – sen aften.]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Da har det vært sommeraktiviteter, og med litt regn ute har jeg igjen prøvd å tyde mer av teksten.

Men skriften/kopien er uklar, og jeg er ikke god nok med det gotiske. Så jeg får bare tak i brokker, og håper noen kan hjelpe meg videre!

Ny side

1 xxxx (noe om tømmer som i skaugen  finns hugget..?)
2 bliver xx for kjøbet.
2. xx antagelig xx sxx, xx Gaarden    solgt xxxx
3 xxxxxx Auctionen, og xx saa xxxxx bliver med xxx auction
4
5 xxxx. 3. Xxx gaarden sælges fri for alle paaxxx Skatter og avgifter, paahviler?
6 kjøberen xxx forbunden til at betales xxx xx paa auctionen saasom Skjøite, Sallaria(?) og xx
7 xxx etc xxx Omkostninger xx afgang i Kjøbe Sumen. 4. Betalingen for Gar-
8 den erlegges inden 3d maaneder og for Løsøret 6 Uger fra xxx til Monxx Johan Lyche
9 xx antagen xxx, og 5.
3 xx af Betaling til xx forbundes
10 Kjøberen uten Exeption af xx xx xx  Aremarchs
11 Tinglaug, uden Sauxxx, og xx xx Kjøberen af gaardens xx xxxx
12 xx                auction bliver
13 og solgt for kiøberebs egen Regning og xx  . – Da  xx Christen Gudmundsen
14 som høystbydende….. (lest så langt..)

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, Jarleif

Her er det også ferie i rikt monn, og sendrektige svar som resultat

Har prøvd å fylle inn/ut noen av x-ene og spørsmålstegnene dine, men langt fra alle.

En vrien og utydelig tekst/skanning.

Uansett:

1 (??) dog med den forbehold (??), at hvad Tømmer som i Skaugen findes hugget og Mærket
2 bliver uden for kjøbet. 2det om antagelig xx sxx, bliver Gaarden slave(?) solgt, [annet ord for tvangsauksjon?] men i andet
3 fald overtages(?) den ved flere Auctioner, og om saa skeer da bliver den ved første auction
4 høystbydende forbunden at vedstaae sit Bud, til den sidste auction effter foran?? befindende
5 xxxx. 3. Ligesom gaarden sælges fri for alle paahæftende Skatter og avgifter, saa bliver
6 kiøberen xxx forbunden til at betale alle de paa auctionen saasom Skjøde, Sallaria(ja) og Inc-
7 assations etc medgaaaende Omkost.[forkortelse] uden afgang i Kjøbe Sumen. 4. Betalingen for Gar-
8 den erlegges inden 3d Maaneder og for Løsøret 6 Uger fra Tilslaget til Mons. [forkortelse for Monseigneur/Monsieur(?)] Johan Lyche
9 som antagen Incassator, og 5. 3 xx at Betaling til forfalde tiider, forbindes
10 Kjøberen uden Exeption af Stand og (??) at (??) til første Ting for Aremarchs
11 Tinglaug, uden Laugdag(?), og xx xx Kjøberen af gaarden taale om Man finder saa-
12 dant fornøden at samme uden foregaaende Søgsmaal ved nye auction bliver
13 og solgt for kiøberebs egen Regning og Risico  . – Da  Velagte Christen Gudmundsen
14 som høystbydende….. (lest så langt..)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha! Og neste godt å se at selv du sliter med å lese fra denne skanningen 🙂

Får prøve å tyde litt på resten senere i sommer...

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

En god regnværsdag i dag, så da prøver jeg litt til, men det blir betydelige huller..

Lenken til dokumentet er fortsatt her: https://www.digitalarkivet.no/tl20080911241005 
Tar med teksten fra start, men her ønsker jeg supplement fra linje 14!

Håper på innspill!

Vh Jarleif

1 Halvor Heyerdahl Kongelig Mayst Sorenskriver og Auc-

2 tions Forvalter over Ide og Marcher Fogderie: Giør Vitterlig at Anno

3 1777 den 3de Februarii var offentlig auction annen gang efter   foregaaende Sædvanlig bekient-

4 gjørelse foretagen og holden paa og over gaarden Fremmegaard i Aremarchs Præste

5 gjeld beliggende og afgangene Captaine Hans Fangø’es Stervboe tilhørende paa

6 følgende dertil opgivne Conditioner. 1. Stervboegaarden der skylder 1 Hud

7 og 9 Skind hvoraf Aremarch Præsteboel tilhører 3 Skind sælges i den Stand xx nu

Ny side

1 har og forexxx, dog med den forbeholdelse, at hvad Tømmer som i Skaugen findes hugget og Mærket
2 bliver uden for kjøbet. 2. det om antagelig xx sxx, bliver Gaarden slave(?) solgt, [annet ord for tvangsauksjon?] men i andet
3 fald overtages(?) den ved flere Auctioner, og om saa skeer da bliver den ved første auction
4 høystbydende forbunden at vedstaae sit Bud, til den sidste auction effter fornøden befindende
5 over xxxx. 3. Ligesom gaarden sælges fri for alle paahæftende Skatter og avgifter, saa bliver
6 kiøberen xxx forbunden til at betale alle de paa auctionen saasom Skjøde, Sallaria og Inc-
7 assations etc medgaaaende Omkost. uden afgang i Kjøbe Sumen. 4. Betalingen for Gar-
8 den erlegges inden 3d Maaneder og for Løsøret 6 Uger fra Tilslaget, til Mons.
[tittel] Johan Lyche
9 som antagen Incassator, og 5. 3 xx af Betaling til forfalde tiider, forbindes
10 Kjøberen uden Exeption af Stand og (??) at xxxxxx til første Ting for Aremarchs
11 Tinglaug, uden Laugdag(?), og xx xx Kjøberen af gaarden taale om Man finder saa-
12 dant fornøden at samme uden foregaaende Søgsmaal ved nye auction bliver
13 og solgt for kiøberebs egen Regning og Risico  . – Da Velagte Christen Gudmundsen

14 som høystbydende blev denne gaard tilslagen for den S’a [summa?] 793rd – siger Sju
15 Hundrede Halvtfems og tre rd Courant; Så xx jeg i xx af den om Auctions  xx aller-
16 naadigst utgangen forordning, hvorved skiødes og overdrages xx Christen Gudmundsen
17 forannevnte gaard Fremmegaard. Saaledes at xx xx xx Mons. Lyche som
18 xx Quittering xx at Kjøbe Summen 793rd er bleven betalt; Da
19 xx Auctions Omkostningene allerede xx xx er bleven erlagt med 29 rd -7p
20 foruten xxx Sallarium og Skiøtets Tinglysing som xx betaler, skal
21 xx xx xx xx xx Skyld 1 Hud og 9 Skinn, hvorav Aremarcs Prestebøl
22 tilhører 3 Skinn, xxxx og Bygninger og alt til og underliggende, xx
23 xx følge og tilhøre                                           som afgagne
24 Captaine Fangøes
25
26 xx og xx. Datum Skrivergaarden Bøe den 24. Juni 1777. H. Heyerdahl

27 Kiøbe Summen indbxx 793 rd er mig xx med Kiøberen xxxxxxx
28             Jacob Stang                                    at jeg
29 intet xx hos Christen Gudmundsen for xx
30 xx quittering. – Datum Fangøe xx den 6. Octob 1777. Johan Lyche

31 Ligsom xx Skiøde findes xx den i Forordningen af 7 Febr 1738 xxx at-
32 test, fra xx og xx Lystelig Læst og Publiceret ved det Alminnelige Høst Ting for Are-
33 marchs Præstegjeld paa Gaarden Fangøe den 6. October 1777, xx og Extraheret i xx
34 Protokollen Folio 107, og Indskrevet (?) og Skiøde Protokollen paa folio 130 xx
35 ført.                                       H. Heyerdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, forsøker et par linjer:

6 følgende dertil opgivne Conditioner. 1. Stervboegaarden der skylder 1 Huud

og 9 Skind hvoraf Aremarchs Præsteboel tilhører 3 Skind sælges i den Stand samme nu

Ny side

1 befindes, dog med den forbeholdenhed, at hvad Tømmer som i Skaugen findes hugget og Mærket
2 bliver uden for kjøbet. 2. at om antagelig Bud skeer, bliver Gaarden strax solgt, men i andet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2023 den 12.24, Jarleif Nordheim skrev:

her ønsker jeg supplement fra linje 14!

14 som høystbydende blev denne gaard tilslagen for den S’a [summa?] 793rd – siger Syv Hundrede Halvtfems

15 og Tre rd Courant; Thi er det jeg i Krafft af den om Auctions  Værket aller-
16 naadigst utgangne Forordning, herved skiøder og overdrager Velb?? Christen Gudmund-

17 sen førnevnte gaard Fremmegaard, saaledes at naar hand med Incassator Mons. Lyches her-
18 paateignede Quittering beviiser at Kiøbe Summen 793rd er bleven betalt; Da
19 siden(?) Auctions Omkostningerne allerede effter bereigning er bleven erlagt med 29 rd -7s
20 foruten Incassators Sallarium og Skiødets Tinglysing som desuden betales, skal
21 samme Ejendom, der som forbm(?) Skylder 1 Hud og 9 Skind, hvoraf Aremarchs Presteboel
22 tilhører 3 Skind, med paastaaende Huuse og Bygninger og alt til og underliggende, her
23 effter følge og tilhøre  ham Hustrue og Arvinger med samme Rett og herlighed  som afgl
24 Captaine Fangøes Stervboe den var Ejende, som een frie Ejendom til Raadighed og nyttig-
25 gjørelse som de bedst veed og kand paa Lovlig maade. Det til bekræftelse under min
26 Haand og Seigl. Datum Skrivergaarden Bøe den 24. Juni 1777. H. Heyerdahl

27 Kiøbe Summen indbm [indbemeldte] 793 rd er mig dels ved Kiøberen Selv, effter mine ham med-
28 delte Qvitteringer, og dels ved Sr Jacob Stang paa hans Veigne godtgjort, saaledes at jeg
29 intet videre hos Christen Gudmundsen for samme har at fordre, men giver ham herved Kra-
30 vesløs Qvittering. – Datum Fangøe Nordre den 6. Octob 1777. Johan Lyche

31 Ligsom dette Skiøde findes Vedhæftet den i Forordningen af 7 Febr 1738 befahlede At-
32 test, saa er og samme lydelig læst og Publiceret ved det Alminnelige Høste Ting for Are-
33 marchs Præstegjeld paa Nordre Fangøe den 6. October 1777, hvilket er Extraheret i
34 Justits Protokollen fol. 107, og udi Pandte og Skiøde Protokollen paa fol. 130 ordlydende
35 indført.                                       H. Heyerdahl

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jarleif Nordheim skrev:

Takk for nyttig supplement, Even!

Vh Jarleif

Pussig nok har Even/Espen alltid vært gjenstand for forveksling i mine omgivelser. Jeg lyder forsåvidt begge navn, men æres den som æres bør: Espen Tjernshaugen. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even: Hjertelig takk for flott bidrag! Dette hjelper meg mye.

Og takk for at du oppdaget min feilskrift om Even og Espen - her var det jo Espen som skulle takkes!

Igjen takk til dere begge to!

Vh Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider