Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Rudolf Ernst Mathisen

Egil Gundersen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter etterkommere av Rudolf Ernst Mathisen f. 03.10.1898, d. 04.02.1975, sist bosatt i Casparis gate, 0301 Oslo. Han var gift med min tante, Margit Mathisen, når han døde, men de hadde ikke barn sammen. Håper noen kan hjelpe meg, i alle fall peke meg i riktig retning.

Med Hilsen

Egil Gundersen

90 86 67 79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for hjelpen.

Lars - hvordan plukket du opp dødsannonsen - jeg trenger vel å gjøre det samme for sønnen Reidar slik at jeg finner barnebarnas navn?

....og - hva er "brukerforumet"?

Med hilsen

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Anita, men svarer likevel: "Brukerforumet" er rett og slett korttittelen/kallenavnet til Brukernes eget forum, og er forumet hvor ditt innlegg ble flyttet til (og som du dessuten har besvart).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Egil Gundersen skrev:

Lars - hvordan plukket du opp dødsannonsen - jeg trenger vel å gjøre det samme for sønnen Reidar slik at jeg finner barnebarnas navn?

Med hilsen

Egil

Nasjonalbiblioteket (nb.no) er en fin kilde for dødsannonser, kunngjøringer og andre saker.

Når du søker på navn, er det lurt å bruke klammer (f.eks. "Reidar Hoem").

Det er også lurt å bruke variantsøk for å få med eventuelle mellomnavn ("Reidar Hoem"~2)

Du kan også filtrere på tidsperiode og geografi.

Så ser du at Ragnhild sender deg en privat melding (Bra!).
Hvis debatten "nærmer seg" levende personer, er det viktig å opptre med varsomhet.

Lykke til! 🙂

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidars dødsannonse var faktisk ikke søkbar. Siden jeg likevel var ganske sikker på at den var der, fant jeg den på "gamlemåten". Det vil si å bla seg fram til dødsannonsene og lese en for en.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg, med hjelp av dere, funnet frem til 3 barnebarn hvorav en er mann og sannsynlig har beholdt farens navn (skjønt sikker kan man jo ikke være når vi ser at sønn Reidar har gått fra Mathisen til Olsen til Hoem. de kvinnelige barnebarna (to) er vel vanskeligere å finne selv om de er vist med ektemann/samboer - er det noen som har noe tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Egil Gundersen skrev:

Nå har jeg, med hjelp av dere, funnet frem til 3 barnebarn hvorav en er mann og sannsynlig har beholdt farens navn (skjønt sikker kan man jo ikke være når vi ser at sønn Reidar har gått fra Mathisen til Olsen til Hoem. de kvinnelige barnebarna (to) er vel vanskeligere å finne selv om de er vist med ektemann/samboer - er det noen som har noe tips her?

Du har kanskje ikke sett meldingen jeg sendte med kontaktinformasjon til det ene kvinnelige barnebarnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Gundersen skrev:

de kvinnelige barnebarna (to) er vel vanskeligere å finne selv om de er vist med ektemann/samboer - er det noen som har noe tips her?

Et søketips:

Bruk etternavnet til far/avdøde på datter. Sett dette i klammer og legg til mann. Eks:

Avdøde heter Ola Nybeg, og under står Kari sammen med Torolf.

Søk:

"Kari Nyberg" Torolf.

(Jeg prøvde det samme med dødsannonsen fra 24. februar på én av døtrene, og det fungerte fint.)

Hvis det blir mange treff, kan du filtrere på geografi og tidsperiode.

Hvis det blir få treff, kan du også prøve variantsøk fordi Kari kanskje har et mellomnavn. 

"Kari Nyberg"~2 Torolf

Hvis det er en forelder som dør noen år senere, kan det tenkes at de samme personene står i dødsannonsen.

Da kan du søke: "Kari Torolf" hvis disse fortsatt holder sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider