Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med to kvinner på Sigdestad i Davik/Bremanger, Sogn og Fjordane. Begge het Anne Monsdtr. og var født 1729/1730.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Min Anne Monsdtr. giftet seg 16.03.1762 med Ole Monsen fra gården Myklebust. Ved vielsen er bruden nevnt å være fra Sigdestad.

Den andre Anne Monsdtr.Sigdestad giftet seg i 1756 med Waldemar Jørgenson, Myklebust. I et skifte  på Sigdestad 04.10.1762 etter Stener Martinsdtr. nevnes bl.a datteren Anne gift med Waldemar Jørgenson.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0014: Skifteprotokollar, 1762-1766, s. 54b-55a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

I bygdeboka for Bremanger bind IV side 455 er ekteparet Mons Olsen og Stine/Steine Martinsdtr. nevnt. Eneste barn der er sønnen Ole, men skiftet jo sier at de hadde 5 barn.

På side 457 i samme bygdebok finner jeg paret Mons Kristenson og Guri Hansdtr. Deres første barn, datteren Anne står oppført gift med Waldemar Jørgenson. Det er jo åpenbart feil.

Så spørs det da om den datteren Anne som er nevnt der er min Anne gift med Ole Monsson.

Er det noen som sitter med svaret på hva som er min Annes rette foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har bygdebokforfattaren Svihus blanda saman barneflokken til dei to Monsane som var på kvart sitt bruk, omlag samstundes.
Men både Mons Olsen og Mons Christensen hadde nok truleg ei dotter Anne, fødd 1725-1730.
I skiftet etter kona til Mons Olsen, Steine Martinsdatter, i 1762, finn vi dottera Ane som er gift med Waldemar Jørgensen Myklebust.
Vidare finn vi Agnete som var gift med Rasmus Mikkelsen Myklebust, Brite som var gift med Jon Christoffersen Rafsol. Dessutan sonen Ole, 20 år, dottera Barbro, 22 år og ugift og sonen Ulrik.
Svihus har feilaktig ført Agnete og Barbro som borna til Mons Christensen Sigdestad, og feil Anne som kona til Waldemar Jørgensen Myklebust.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar og takk for innlegget ditt.

Det går litt rundt for meg her. Ja, det er åpenbare feil i bygdeboka. 

Den Anne jeg jakter opphavet på var gift med Ole Monsen. Hvem er da denne Annes rette foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Rune Thorstensen said:

Hvem er da denne Annes rette foreldre?

Hei, Rune. Kan ikkje gje deg eit direkte empirisk bevis for samanhengen, men heller noko eg meinar er eit klart indisium.

Fyrst - det er vel etablert sanning at Hans Lund sin datter Guri Hansdatter vart gift med Mons Christensen Sigdestad ... slik at eg ikkje treng anna enn å vise til skiftet etter Hans i 1754 og skifteekstraktet etter skiftet etter hustru Borni Rasmusdatter frå 1743

Indisiumet er henta frå dåpen til "din" og "min" Anne Monsdatter i 1730 -

Davik sokneprestembete, SAB/A-79701: Ministerialbok nr. A 1, 1710-1742, s. 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070418630348

D 26 Jul: Døbt
Mogens Sigdestads Daatter
           N: Anne
F: Rasmus Førde, Anders
ibd: Borni Lund, Anne
Christensd: Sigdestad, Christi
Olsd: ibd:

merk den utheva Borni ...

Eg har ikkje funne ei full liste eller opprekning av borna etter Mons, men eg veit om eller er ganske trygg på nemnte Anne, samt Borni og sjølvsagt sonen Kristen som tok over garden. Eg støttar meg også ganske godt til skiftet som du og Gunnar nemner etter ho Steine Martinsdatter der ingen av desse tre er med. Ektefolket Mons Olsen og Steine er forresten tilhøyrande ei anna grein av familien min og kjem tilbake til den familien der eg ettersøkjer opphavet til Noe Olsen Eikås/Berstad, jfr. min eigen tråd vedr. han.

Endret av Morten Sylte
presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skiftet etter Steine bekrefter at det er hennes datter Anne som var gift med Waldemar Jørgenson. Og da må det vel være den andre Anne med foreldre  Mons Kristenson og Guri Hansdtr. som ble gift med Ole Monsson.

Jeg anser det problemet jeg hadde som løst.

Mange takk for hjelpen Morten. Det setter jeg stor pris på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, skiftet etter Steine bekrefter at det er hennes datter Anne som var gift med Waldemar Jørgenson. Og da må det vel være den andre Anne med foreldre  Mons Kristenson og Guri Hansdtr. som ble gift med Ole Monsson.

Jeg anser det problemet jeg hadde som løst.

Mange takk for hjelpen Morten. Det setter jeg stor pris på.

Kven er den Ole Monssen som "den andre" Anne Monsdatter var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta med at foreldrene til Ole Monsson var Mons Monsson 1690-1763, gift første gang med Kirsti Olsdtr. 1693-1746 og andre gang i 1747 med Marta Andersdtr. 1702-1762.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider