Gå til innhold
Arkivverket

Vefsn bygdebok

Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

I desse dagar kjem eit nytt bind av Vefsn bygdebok i handelen: 

«Gardshistorie for Vefsn :
gnr. 138 – 148, 151 – 161 Fustvassbygda». 

Boka omtaler  matrikkelgardane på Brekken, Smedsenga, Straum, Sletten, Storvika (Breivika), Aspneset, Åkvika, Langmoen, Engåsen, Hellfjellet, Gullmoen, Høglia, Grøftremma, Skjetvika, Sovarneset, Mjåvatnet og Strauman (Strømsnes). Deei fastbuande samane ("bygdesamane") i Fustvassbygda er omtalt i eit eige kapittel.

Du kan låne boka i biblioteket, får eg skrive, sidan det neppe er tillatt med salsannonser 🙂 .

Endret av Knut Skorpen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindet omhandler også "bygdesamene", jf. https://www.vefsn.kommune.no/bygdebokkontoret.560739.no.html ?

Det minner meg om at jeg snart bør gjøre noe ut av notatene jeg gjorde i 2020 om et par fra Herringen (som kanskje var omtalt i forrige bind, utgitt 2020) og som endte opp i Canada. Kanskje det kan bli et sommerprosjekt for Slektshistoriewiki før jeg faktisk skal reise over dammen til bl.a. Canada ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Bindet omhandler også "bygdesamene", jf. https://www.vefsn.kommune.no/bygdebokkontoret.560739.no.html ?

... et par fra Herringen (som kanskje var omtalt i forrige bind, utgitt 2020) og som endte opp i Canada ...

DTH

Dersom det er reindriftssamane "Jo og Malla", Jon M. Persson f. 1868 og Benedikte Amalia S. Andersdtr f. 1883 du siktar til, er dei omtalte på s. 196 i Vefsn bygdebok sb. 8a (2012). Reindriftssamane flytta mykje omkring, så det er vanskeleg å knyte dei til enkeltgardar.  Dette paret var omtalt under Sørvassdalen vest for Mosjøen.

Eg meiner at eg eingong har skrive om ein annan same som fór til Amerika for å lære eskimoane reindrift, men denne finn eg ikkje att i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spurte om "bygdesamene" fordi de var nevnt i presentasjonen av bindet på Vefsn kommunes nettside, mens du ikke kom inn på dem i din opprinnelige presentasjon i første innlegg (ser du har spesifisert nå). Dog ingen stor sak fra min side...

Men ditt innlegg ble en påminnelse om at jeg har notater om en familie fra Vefsn (Herringen) som endte opp i Canada, og som jeg ikke hadde gjort noe med. De er kanskje omtalt i bindet utgitt i 202, skal sjekke når jeg kommer hjem, av "publiseringsøyemed" nevner jeg dem ikke med navn her foreløpig ... 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider