Gå til innhold
Arkivverket

Feil i søkefunksjon eller feil bruk?

Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har (etter et par andre begrensninger på tid og sted) forsøkt å søke med S* som fornavn, men både med og uten variantsøk gir den med en haug med navn som ikke begynner på S. Jeg forsøkte så med Se* og får da andre søkeresultat, fremdeles bare tull i forhold til det jeg søker på. Jeg tenkte først det var forårsaket av "variantsøk", men å skru av hadde ingen stor effekt på presisjonen til søkeresultatet. Søk på Se* på fornavn gir meg av en eller annen grunn nesten utelukkende treff på "Johannes", kun èn Selma som blander seg inn... 

En tredje bokstav (Sel*) gir meg derimot 1 treff på Selma, så da ser det jeg skriver ut til å ha en effekt på resultatet.

Er det jeg som gjør noe galt eller er det noe rart med søkefunksjonen? Kan man ikke lenger søke med kun to tegn og wildcard?

mvh
Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet byttet søkemotor våren 2021 (tror jeg). Den nye søkemotoren, som fremdeles benyttes, tillater ikke søk med foranstilt trunkering, f.eks. *ristian (slutter på "ristian").

For å bøte på dette ble det laget en ekstra søkeindeks, hvor alle navn i databasen er skrevet baklengs. Et søk med foranstilt trunkering, f.eks. *ristian, blir konvertert til et søk med etterstilt trunkering, her naitsir*, som så søker i både den ordinære søkeindeksen og den ekstra søkeindeksen.

Så når du søker på se* og får treff på "Johannes", er det fordi "Johannes" heter "sennahoj" i den ekstra søkeindeksen.

Grepet med den ekstra søkeindeksen gjør at det fortsatt er mulig å søke med foranstilt trunkering i navnefeltene, men ulempen er at mange søk med ett eller to tegn og wildcard blir oversvømmet med en mengde treff som du ikke vil ha. Søker du på jo*, er det ikke noe stort problem, fordi det er få navn og stavevarianter som slutter på *oj, men ved søk på se* dominerer altså treff på navn som slutter på *es.

Man kan velge å ekskludere treff med minustegn, men det er naturligvis litt tungvint: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&firstname=se*+-jo*+-tø*+-to*+-ti*+-an*+-ag*+-c*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det ha vore mogeleg å implementere ei løysing der ein også kan velje å søkje i berre ein indeks om gongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kunne det ha vore mogeleg å implementere ei løysing der ein også kan velje å søkje i berre ein indeks om gongen?

Jeg har selv tenkt tanken, men jeg tror ikke jeg noen gang har spurt kyndige folk om akkurat det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.