Gå til innhold
Arkivverket

Simen Christenson Høines, Eid i Sogn og Fjordane 1703-1781 og hans opphav.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er et gammelt tema om denne slekten hvor det ikke lenger er mulig å svare. Temaet var oppe i 2005.

[#34284] Høynes - eit spørsmål til Kvien, Bergesen eller andre som kan vite - Arkiv - Arkivverket

I følge skiftet fra 1745 som var nevnt i det gamle temaet vet vi at Simen hadde søsken. Det var søstrene Anne som døde i 1745,  Kristi som var født ca 1720 og Lisbeth som var født 1727.

Mor var Lucie Kristensdtr.

Det verserer ulike oppfatninger om når hun døde. Noen vil ha det til at hun døde før 1722, mens skiftet i 1745 kan tolkes som om hun fortsatt var i live.

Om denne Simen har noen forbindelse med den Høynes slekten som Tor Kvien hadde oppe tidligere i år, vet jeg ikke.

Men om vi ser på Simens barn, kan det kanskje tenkes et der må ha vært en forbindelse.

Det er Christen 1734-1809, Gyda 1735-1819, Lovise 1739-1815, Ragnhild 1740- ?, Ole 1746- ?, Rasmus 1749-1820, Anne 1750-1782, og Christi 1755-1843.

Hvem var egentlig Simens far, og var Lucie mor til alle? Det er jo et sprik på 24 år fra 1703-1727.

Har Lucie vært gift med to menn som het Christen eller er alle fra samme kull?

Håper noen kan gi et utfyllende svar på hvem som var Simens far?

Jeg tror dette er skifte etter Lucies mor, Kristi Andersdtr. Vik d. 1713. Hun var gift med Kristen Kristenson Vik ca 1646- etter 1701.

Bygdebok IV for Bremanger side 378 nevner ingen barn i ekteskapet. Men neste bruker er Anders Kristenson 1665-1752.

Jeg klarer ikke helt å se hva som står om Lucie i skiftet, men mener å lese hun var gift, men med hvem?

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0005b: Skifteprotokollar, 1713-1715, s. 304b-305a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Lutsie Christensdatter gift med soldat Christen Høynes.

Takk skal du ha Gunnar.

Det var det jeg trodde, men var langt fra sikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Christen Soldat som det vises til i skiftet, var trolig Christen Rasmusson Høynes 1677- 1743. Men da blir jo neste spørsmål om denne Christen Rasmussen var knyttet til den Høynes slekten som var oppe tidligere i år hvor spørsmålet var om de stammet fra Skottland/Shetland.

Er det noen som har en formening om hvem denne Christen Rasmusson var?

Kan dette være far til Christen?

Rasmus Christensen - Manntallet 1701, nr. 9: Sunnfjord fogderi, Nordfjord fogderi og Svanø birk - Digitalarkivet

I den gamle bygdeboka for Eid og Hornindal står det å lese at Rasmus Christenson f. ca. 1737 død før 1718 var gift med Lucie Kristensdtr. og at han var svigersønn til Kristen Thomasson og Anne.

Ikke var Lucie gift med Rasmus Christenson og ikke var Lucie datter av Kristen Thomasson. Foreldrene hennes var Kristen Kristenson og Kristi Andersdtr. på gården Vik.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Christensdtr, Høynes ble begravet 27.05.1745. Hun var da 41 år, født omlag 1704.

Broren Christian var født omlag 1703. Og de to nest som var nevnt i skiftet etter Anne i 1745 var Kristi ca 1720 og Lisbeth ca 1727.

Det er altså 16 år sprang fra Anne til Kristi. Nå begynner jo ikke kirkebøkene for Eid før 1722, så vi vet jo ikke hvor mange barn foreldrene fikk frem til 1722 og om alle døde.

Det er en Christen som er oppført som far på Høynes 1723, 1724, 1726, 1727 og 1731, men om dette er barn av Christen Rasmussen vet jeg ikke. I så fall levde heller ingen av disse i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje trodd at flere skulle ha hengt seg på her, men jeg har fått svar på mitt opprinnelige spørsmål og det er jeg takknemlig for. Og så er det nå engang slik at et svar ofte skaper nye spørsmål.

Og vi må nok leve med feil både i gamle og nye bygdebøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider