Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, hvem meldte flytting til Bergen 18/5 1866

Arne Reidar Jullum
 Del

Recommended Posts

Hei!
Kan noen tyde navnet på den personen som meldte flytting fra Hegra til Bergen 18/5 1866?
Jeg er helt blank, men siste del av navnet kan være Lerfaldsplads.

Personen jeg søker hjelp til er nr 61 på side 177 i Ministerialbok for Hegra 1863 - 1879.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070423690017

Takknemlig for all hjelp.
Mvh A. R. Jullum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg leser navnet som Peder Peders. Lerfaldsplads.

Virker fornuftig selv om bokstaven P er skrevet på en helt annen måte enn det som er benyttet tidligere i denne listen. (Se nr. 46 på samme side.)
Tror jeg kommer til å gå for Do. Peder Peders. Lerfaldsplads. Do (Ditto) henviser da på nr. 57 Gmd. Gunder Johns.

Denne Peder Pedersen (21 år) finnes igjen som konfirmant i 1859 med fødested Lerfaldsplads så tolkningen er sannsynligvis riktig.

Takk for hjelpen.

Mvh
A. R. Jullum

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Tror jeg kommer til å gå for Do. Peder Peders. Lerfaldsplads. Do (Ditto) henviser da på nr. 57 Gmd. Gunder Johns.

Eg er samd i "Peder" (framfor Pehr); men Richard har nok rett i "Dr".

"Ditto" ville vise til "datter" - i linja over. (Og Peder 21 år frå ein plass var neppe "Gaardmand")

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg er samd i "Peder" (framfor Pehr); men Richard har nok rett i "Dr".

"Ditto" ville vise til "datter" - i linja over. (Og Peder 21 år frå ein plass var neppe "Gaardmand")

Er enig i at det kan virke litt søkt med henvisning til Gunder Johnsen og ikke til hans datter, men jeg finner det også lite sannsynlig at en ung mann fra en plass under Lerfald skulle kunne være utdannet lege (Dr.) allerede som 21-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne Reidar Jullum skrev:

jeg finner det også lite sannsynlig at en ung mann fra en plass under Lerfald skulle kunne være utdannet lege (Dr.) allerede som 21-åring.

Dr[eng] (tenestekar), ikkje D[octo]r.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dr[eng] (tenestekar), ikkje D[octo]r.

Det er nok forklaringen ja. Har forøvrig funnet både dåp og konfirmasjon for Peder Pedersen så navnet er nok riktig. Dåpen var litt vanskelig å finne da fornavnet var skrevet av feil (Oeder i stedet for Peder), men jeg fant ham til slutt.

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider