Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Peder Jacobsen

Bjørn Solvik
 Del

Recommended Posts

Det eneste sporet jeg har av Peder Jacobsen er ved datters (Marie) fødsel:

Vardal prestekontor, SAH/PREST-100/H/Ha/Haa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1867-1878, s. 33 (nr 144 i denne visningen)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070116640562

Her er han vist som "Ungk. Snedkersvend Peder Jacobsen i Gjøvig"

Jeg finner Marie og hennes mor (Anne Pedersdatter) i Folketellingen av 1975:

SAH, Folketelling 1875 for 0502B Vardal prestegjeld, Gjøvik kjøpstad, 1875, s. 70
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110105620210

Jeg antar at det faktum at Peder ikke er nevnt sammen med dem i denne tellingen, så er han ikke en del av "familien". Jeg vet noe om Anne Pedersdatter og hennes tidligere ekteskap og barn og foreldre.

Er det noen som har tips til å finne Peder Jacobsens aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkeren fra Vang hadde to søsken i Amerika. Gønner som døde i Bosque, Texas i 1907 og broren Helge som døde i Norse, Bosque i 1904. Han var sersjant. Han døde vel som ungkar? 

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.

Jeg har tenkt at siden han er oppgitt som "Snedkersvend" i 1869, så er han en ung mann. Men det er sikkert mulig å være "Svend" som eldre også.

Kandidaten som Inger Hohler nevner er jo ca 20 år yngre enn "snekkeren fra Vang", men han er oppgitt som "maler" (ikke snekker). I den informasjonen jeg har funnet, sier presten " i Gjøvig". Om dette betyr at har er født i Gjøvik eller at det er der han nå oppholder seg er jeg usikker på. Datteren, Marit, er jo døpt i Vardal, som er et sogn i Gjøvik. 

Ingen av de nevnte kandidatene er født i Gjøvik (så langt jeg kan se).

Jeg får prøve å lete opp noe mer info om kandidatene for å se om jeg finner interessante opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider