Gå til innhold
Arkivverket

Oppfølgning av Frøydis Spetlands spørsmål om August Severin Berntsen/Berentsen-dom

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

https://forum.arkivverket.no/topic/323212-august-severin-berntsenberentsen-dom/#comment-2532970

"Min oldefar, August Severin Berentsen var en tyv og satt i Botsfengselet i Oslo. Klarer noen å tyde dommen?

Botsfengslet, RA/S-1539/D/Db/Dbb/L0024: 58h - 354h, 1886-1888, s. 165
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10101603290169"

Jeg har klart å tyde mesteparten av dommen, men det er noen få ord som mangler. Kan noen hjelpe meg med dem? De står som ...[?] i teksten under.

"Ved Christianssands Bythings Dom af 4 April 1870

er han for simpelt Tyveri ilagt 56 Dagers Fængsel paa sædvanlig Fangekost.

Ved samme Rets dom [det kan stå Retsdom, siden jeg tror det er liten 'd', men det gir ikke mening] af 17 Februar 1874 er han for

1ste Gangs Tyveri efter opnaaet 18 Aars Alder ilgt [ilagt?] 10 Dagers Fængsel paa Vand

og Brød. (Brændvinstyveri)

Ved samme Rets Dom af 17 Juni 1877 er han nu for

1 ste Gangs grovt Tyveri (19-3a)" efter opnaaet 18 Aars Alder ilgt [ilagt?]

1 Aars Strafarbeide. Straffen er ved Kgl. Res. av 15 August 1877 ...[?] ful...[?]

Han har erkjendt 

1. at han før jul 1886 udtog et Vindu i Gavlen af et Pakhus i Gaarden N[?] 36

i Markensgaden, gjennom Aabningen gik ind i Pakhuset og stjal en Pose [Første bokstav likner ikke så mye på en P, men det går frem av neste setning at det skal være P.]

hvori han stoppede ca 25 Kg Kaffe og Sukker. Paa samme Maade er han 3

Gange, erkjendte han, steget ind i Pakhuset og har stjaalet et ... røget Kjød,

2 saltede Torsk, 8-9 Spegemakreller, 1 Pakke Stearinlys, spanske Nødder, Valnødder, Krakmandler, Korinther g [og?]  Pebernødt(?)

8 P..r Kopper og 2 Boxer benfri Sild, alt puttet han i en Sæk.

2. Ved Paasketids d. A. [dette Aar?] gik han ind gjennem et aabentstaaende Vindu i

2 en(?) Etage i O. M. Olsens nuværende Butikbekuemmelighed i No 38, hvor...[hvorefter?] han steg

i Butikken i 1ste Etage og stjal 1/2 Kg Smør, 2 Fl. vin, ...[?] Tobak, Chokolade, og nogle

P...[?]

3. I Begyndelsen af Mai var han atter inde paa samme Sted og tog 1/2 Kg Smør

3 Fl. Vin, 2 Chokoladekager, ...[Tobak] og 4 Forundringspakker.

Kosterne er værdsat til Kr. 61.45. Bestjaalne har dog, at der[?] er frastjaal

let ham Varer for et langt større Beløb, men yddligere[?] Oplysning derom er ikke frem

kommet.

Den 7 September 1887 indkom han i Bods-

fængselet paa 10 Maaneder." 

NB! Til Frøydis, det står noen biografiske opplysninger om ham først, som du kanskje også er interessert i, hvis du ikke klarte å tyde dem selv. Dessuten litt av hvert om arbeidspenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsøksvis... (med rom for spørsmål):

... 1877 befalet fuldbyrdet(?)

... et Stk røget Kjød

... og  Pebernødt

.... hvorefter ....

... 2 Fl Vin, endel Tobak, ...   og nogle

Penge

...kager,  endel Tobak og 4 ...

Eg er litt usikker på om "ag" er skrivne så tett at det faktisk står "ilagt" - eller om det er korta inn til "ilgt".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Inger Hohler skrev:

https://forum.arkivverket.no/topic/323212-august-severin-berntsenberentsen-dom/#comment-2532970

"Min oldefar, August Severin Berentsen var en tyv og satt i Botsfengselet i Oslo. Klarer noen å tyde dommen?

Botsfengslet, RA/S-1539/D/Db/Dbb/L0024: 58h - 354h, 1886-1888, s. 165
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10101603290169"

Jeg har klart å tyde mesteparten av dommen, men det er noen få ord som mangler. Kan noen hjelpe meg med dem? De står som ...[?] i teksten under.

"Ved Christianssands Bythings Dom af 4 April 1870

er han for simpelt Tyveri ilagt 56 Dagers Fængsel paa sædvanlig Fangekost.

Ved samme Rets dom [det kan stå Retsdom, siden jeg tror det er liten 'd', men det gir ikke mening] af 17 Februar 1874 er han for

1ste Gangs Tyveri efter opnaaet 18 Aars Alder ilgt [ilagt?] 10 Dagers Fængsel paa Vand

og Brød. (Brændvinstyveri)

Ved samme Rets Dom af 17 Juni 1877 er han nu for

1 ste Gangs grovt Tyveri (19-3a)" efter opnaaet 18 Aars Alder ilgt [ilagt?]

1 Aars Strafarbeide. Straffen er ved Kgl. Res. av 15 August 1877 ...[?] ful...[?]

Han har erkjendt 

1. at han før jul 1886 udtog et Vindu i Gavlen af et Pakhus i Gaarden N[?] 36

i Markensgaden, gjennom Aabningen gik ind i Pakhuset og stjal en Pose [Første bokstav likner ikke så mye på en P, men det går frem av neste setning at det skal være P.]

hvori han stoppede ca 25 Kg Kaffe og Sukker. Paa samme Maade er han 3

Gange, erkjendte han, steget ind i Pakhuset og har stjaalet et ... røget Kjød,

2 saltede Torsk, 8-9 Spegemakreller, 1 Pakke Stearinlys, spanske Nødder, Valnødder, Krakmandler, Korinther g [og?]  Pebernødt(?)

8 P..r Kopper og 2 Boxer benfri Sild, alt puttet han i en Sæk.

2. Ved Paasketids d. A. [dette Aar?] gik han ind gjennem et aabentstaaende Vindu i

2 en(?) Etage i O. M. Olsens nuværende Butikbekuemmelighed i No 38, hvor...[hvorefter?] han steg

i Butikken i 1ste Etage og stjal 1/2 Kg Smør, 2 Fl. vin, ...[?] Tobak, Chokolade, og nogle

P...[?]

3. I Begyndelsen af Mai var han atter inde paa samme Sted og tog 1/2 Kg Smør

3 Fl. Vin, 2 Chokoladekager, ...[Tobak] og 4 Forundringspakker.

Kosterne er værdsat til Kr. 61.45. Bestjaalne har dog, at der[?] er frastjaal

let ham Varer for et langt større Beløb, men yddligere[?] Oplysning derom er ikke frem

kommet.

Den 7 September 1887 indkom han i Bods-

fængselet paa 10 Maaneder." 

NB! Til Frøydis, det står noen biografiske opplysninger om ham først, som du kanskje også er interessert i, hvis du ikke klarte å tyde dem selv. Dessuten litt av hvert om arbeidspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp. Jeg har litt problemer med å tyde det øverste også, så hvis du klarer å tyde, setter jeg stor pris på det. Det som står på høyre side har jeg også problemer med å tyde. Det virker som det er hans søsken som står oppført her. Jeg skjønner ikke hva de har med dommen å gjøre. Klarer du å tyde dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det øverste:

"August Severin Berntsen

er ifølge Præsteattest født 23 August døbt Sept...[? September] 1854 Forældre:

Garver Martin Bærent og (Hustru[?]) Inger Thomine[Familien i 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052210012135 Farens navn er Martin Bernhart Berentsen her]. I 1870 blev han bortvist fra Con-

firmationforberedelsen[?], da han ikke var flittig. Efter egen Forklaring Christiansand[?], confir-

mert ...[?] 1871, Gift med Severine[?] Elisabeth A...[ved barnas dåp står det Amundsen eller Omundsen, se fl eks. Bertha Mathilde https://www.digitalarkivet.no/kb20060104040030]. 4[?] Børn. Arbeidsmand (Rigger[Det kan se ut som om siste bokstav er 'd' ikke 'r'?])
...[?] ...[?]

Hvis ingen andre tar tak i resten i mellomtiden skal jeg set på det etter middag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrift i margen på venstre side:

"Løsladt d. 7. juli 1888

Billet til Chrsand [forkortelse for Christiansand] 9.75

...[?] 2. Dag 2.40

... ... ...[?]

....[?] Chrsand 11.65

Kr. 23.80

Fin i Bekledning:

Jakke, Bukse[] og Vest af Vadmel

Hue købt[?], Saaler og Flikker."

Høyre side:

"Faderen død 1877, Moderen bor som Enke i ...[Xsand? Forkortelse for Christiansand?] 5 Søskend: Johan Martin

(40 Aar), er paa Toldboden i ...[Xsand?], Regine Cecilia (37 Aar), er gift ...[?] med ...[?]Tønnesen, Emil Theodor (31 Aar) er hjemme ...[?] Moderen, og kjører for L...[?], Bernhard (29 Aar) er Tømmermand[?] paa stads Bryggeri[?], Ole Theodor (22 Aar) ... ...[?] ved Eyd ... [?]. Ingen af Slegten

straffet. Angjeldende har ellers[?] oppholdt sig i Xsand [?]"

Det står mer, men dt rekker jeg ikke å se på i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Inger Hohler skrev:

Her kommer det øverste:

"August Severin Berntsen

er ifølge Præsteattest født 23 August døbt Sept...[? September] 1854 Forældre:

Garver Martin Bærent og (Hustru[?]) Inger Thomine[Familien i 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052210012135 Farens navn er Martin Bernhart Berentsen her]. I 1870 blev han bortvist fra Con-

firmationforberedelsen[?], da han ikke var flittig. Efter egen Forklaring Christiansand[?], confir-

mert ...[?] 1871, Gift med Severine[?] Elisabeth A...[ved barnas dåp står det Amundsen eller Omundsen, se fl eks. Bertha Mathilde https://www.digitalarkivet.no/kb20060104040030]. 4[?] Børn. Arbeidsmand (Rigger[Det kan se ut som om siste bokstav er 'd' ikke 'r'?])
...[?] ...[?]

.... døbt 10 Septbr ...

det står vel "Thamine"  her (om mora)

fimationsforberedelsene, ...    Forklaring født i Christiansand, confir-

meret sammesteds 1871.  ....  Aanensen.  ...     (Rigger)    [det er nok r og ikkje d, jf. "med"]

Hjemsted  Xsand [Christiansand].

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter mer med denne skriften (og muligens rettskrivningen), så tolkningen er basert på nokså mye gjetning fra min side:
"Var hjemme til sin Confimation, da han kom t... [tesøs? tisøs? Betydning 'til søs'?].

For s..[sa? Betydning 'saa'?] 1871-1883 som Matros og Kok. Blev gift 1878. Lever[?] ...[?] med[?] 

Riggerarbeide. Efter endt Straf ...[?] han hjem til Xsand. Det er ...[?],

som har gjort ham te[? Betydning til?] Tyv, siger han. Er ikke drikfældig, siger han.

... ... Koier, spikked Heste, og gjort 2 store

..., samt ...[?] Börstearbeider. Var[?] i 3 ...[?] og havde[?] 1.5 ...[?] Tobak".

Uden Tob...[?] har han ...[?] ... [?]                    ...[?] ...[?]

ved[?] Indkomst[?] og Løsladelse: 2.5/2.5 for Læsing[?], 3.5/2.5 for Christendomskundskab, 3/2.5

for Skriving           Har jævnt[?] correspondert med Konen. ...[?]...[?]

R... [Reise?] hjem te[? Betydning 'til'?] Xsand.

Meget ordetlig, flittig og villig Fange. ...[?] ...[?]

...[?] Stod[?] paa[?] F...[?] ...[?]. Da han ikke er fordrukken[?], begriber [?] jeg ikke, hvorfor

han ikke ...[?] ...[?] holde sig, og det saa meget mindre som han er glad i Guds Ord.

Men jeg tør ikke stole paa ham. Det er noget vegt ved ham."

Det var dagens øvelse. Det er fortsatt litt som gjenstår: noen få setninger, og regnskap for hva han tjente undervegs.

Endret av Inger Hohler
stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyre side i margen, under overskiftet "Karakterer", står opplysninger om hva han tjente mens han satt inne. Jeg vet ikke hvordan man lager tabeller her inne, hvis det i det hele tatter mulig, så jeg tar med flere overskifter enn det faktisk står, nedenfor Arbeidspenge.
"1887 Fortj.

Sept. 9:   8

16:    36

23:   46 

30:   39

Oct. 7:   29

14:   35

21:   65

28:   38

"

I kolonnen bortenfor: "1887 15/10 221"
Etter dette kommer flere opplysninger om hvordan han tjente pengene. Botsfengselet hadde et 'klassesystem' som bestemte hvilke privilegier fangene hadde. Hvis de oppførte seg pent (tilstrekkelig underdanig og arbeidsomt) ble de flyttet opp en klasse og/eller fikk blant annet bedre betalt for arbeidet. Hvis du kikker på hva andre fikk for arbeidet ser du at August Severin fikk høyere pris for arbeid pr. dag enn minstenivået innenfor en klasse. Hvis de ikke oppførte seg som forventet kunne de settes ned en klasse. De arbeidet 6 dager i uken, men ikke på helligdager.

"Arbeidspenge                                                                          ...[Forb?]

1887

Novbr 19 Klasse 2 Antal Dage 10 á Pris 4 Kr 0 Øre 40 Kr 0 Øre 59

Dcbr 2 Klasse 2 Antal Dage 26 á Pris 4 Kr 1 Øre 04 Kr 0 Øre 76

1888 

Janur Klasse 2 Antal Dage 26 á Pris 4 Kr 1 Øre 04 Kr 0 Øre 40

Febr Klasse 2 Antall Dage 25 á Pris 4 Kr 1 Øre 00 Kr 0 Øre 48

Marts Klasse 2 Antall Dage 14 á Pris 4 Kr 0 Øre 56

Marts 17 Klasse 3 Antall Dage 11 á Pris 7 Kr 0 Øre 77 Kr 0 Øre 68

April Klasse 3 Antall Dage 23 á Pris 7 Kr 1 Øre 61 Kr 0 Øre 54

Mai Klasse 3 Antall Dage 25 á Pris 7 Kr 1 Øre 75 Kr 0 Øre 71

Juni Klasse 3 Antall Dage 26 á Pris 8 Kr 2 Øre 08 

Juli Klasse 3 Antall Dage 5 á Pris 8 Kr 0 Øre 40

Kr 10.65 

"

Håper dette gir deg et bedre bilde av mannen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider