Gå til innhold
Arkivverket

Vielse Enebakk 1863. Hva er brudgommens oppholdssted - og hva heter hans far Nils ....?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Enebakkneset er den verste lagnaden du kan tenkje deg...?

Brudgommen er vel skriven "Nilsen" (ikkje -søn).  Far: Nils Pedersen.

Opphaldsstad (og alder) er retta på/skrive over;  eg får ikkje noko meining i det - men "Dæklen" er eit skot i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Enebakkneset er den verste lagnaden du kan tenkje deg...?

Ja - for meg, altså - fordi når jeg finner noen i "Enebakk" så er det som regel Enebakkneset det er snakk om - og det hører ikke lenger til Enebakk og jeg har ikke bygdeboka derfra - og ikke ligger den på Nasjonalbiblioteket heller...

Utrolig at begge brudeparets fedre er "Pedersen'er" - så forskjellig som presten har skrevet det i de to rubrikkene. Men jeg ser det jo når du sier det.

Ellers 1000 TAKK! til dere begge - hun er født på Giltvet i Spydeberg.

Og Roy-Petter har helt sikkert rett om dem på Hvitsten i Spydeberg i 1865, for her er (riktignok feilomtalt som "hans Moder") hennes mor, Elen K(ristine) Wilhelmsdatter godt plassert hos dem - noe hun også var da hun døde i 1871 (da riktignok på uleselig adresse i Østre Aker) jfr.

Og da har han sikkert rett om moren og søsken på "Dæhlen nordre" i 1865, men det er vel på .... Enebakkneset "som vanlig", for jeg kan ikke finne noen selveier-enke på nordre Dæhli i Enebakk i 1865 (som er det nærmeste jeg finner i bygdeboka...)? 

Nok en gang: 1000 TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, tom askerøi skrev:

Og da har han sikkert rett om moren og søsken på "Dæhlen nordre" i 1865, men det er vel på .... Enebakkneset "som vanlig", for jeg kan ikke finne noen selveier-enke på nordre Dæhli i Enebakk i 1865 (som er det nærmeste jeg finner i bygdeboka...)? 

"Dæhlen nordre" i lenkja til FT1865 er Lnr. 166a,166b ; som er det same som gnr. 114 Dæli nordre  bnr.1 i matrikkelen 1886.

https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0229&gnr=114

Då burde det stå om dei her:  https://www.nb.no/items/c431be242fbc98482247f65bdea27695?page=549&searchText=enebakk

Når det ikkje gjer det, vil eg kanskje tru meir på FT enn på bygdboka...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk - når det for en gangs skyld er en (Enebakk)gård som ikke ligger på Enebakkneset, så står ikke folka i bygdeboka likevel.

Men 1000 TAKK for at du påviste at jeg hadde funnet rett gård!

PS

Selveierenken Marie Simensdatter og bl a sønnen Johan og hans ektefelle er nevnt under "Mellom Dæhli" på side 548 i bygdebokas bind 1

https://www.nb.no/items/c431be242fbc98482247f65bdea27695?page=551&searchText=simonsdatter

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider