Gå til innhold
Arkivverket

Kongelige resolusjoner på 16- og 1700-tallet

Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Håper på tips om hvor kan jeg finne kongelige resolusjoner på 16- og 1700-tallet!

Jeg holder på med et prosjekt om historikken til prestegjeld i Norge på Wikipedia. Mye av dette er allerede tilgjengelig på Historikk for prestegjeld og sogn, arkivverket.no, men jeg har funnet ut at det er mange detaljer som ikke er opplyst eller er uriktige.

I den forbindelse søker jeg etter "primærkilder" til kongelige resolusjoner på 16- og 1700-tallet.

Et konkret eksempel er Hjørundfjord i Møre og Romsdal. Her opplyser ovennevnte kilde at [[..ble eget prestegjeld i 1751.]]

Det er ikke nøyaktig nok for meg, så jeg har søkt på nb.no og funnet to kilder:

Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift, nb.no, her angis at Peder Nerem, den "21. april 1751 blir sogneprest til Jøringfjord".

Hjørundfjordboka, nb.no, her angis "23. april 1751 vert Nerem utnemnd til sokneprest i Hjørundfjord, etter at kallet ved kongeleg påbod hadde vorte eige soknekall."

At de to datoene ikke stemmer overens betyr ikke så mye, her stoler jeg nok mest på den første kilden. Men det skal altså ligge en kgl.res. til grunn for delingen av Volda prestegjeld, i forkant av utnevnelsen til sogneprest i Hjørundfjord, og den klarer jeg ikke finne.

Håper på hjelp fra det eminente panelet her på brukerforumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind !

Kanskje du meinar sak nr 220 ?

https://www.digitalarkivet.no/da20120920670250
eller:  https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-da20120920670250.jpg

——

Eg er ikkje korkje løna eller ulønna av Arkivverket, så dersom eg har gjeve  Eivind ein blindveg / feil informasjon, så håpar eg at Arkivverket kan retta det opp att når han/ho byrjar på torsdag.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnevnelsen til Peder Nærem finnes som kongebrev (23.04.1751) i serien med Norske registre i Danske Kanselli, fol. 124b-125a, som Jon Sværen har lenket til. 

Sakspapirene finnes i samme arkiv, i serien med Norske innlegg (side 40-44): https://www.digitalarkivet.no/da20110517065258.

For ytterligere informasjon om arkiver ved Riksarkivet, kan vi anbefale Håndbok for Riksarkivet (lenke), som finnes søkbar hos Nasjonalbiblioteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra dere begge!

Nå var det riktignok ikke utnevnelsen av Peder Nerem som var i søkelyset, men passusen "sokneprest i Hjørundfjord, etter at kallet ved kongeleg påbod hadde vorte eige soknekall.", dvs. beslutningen om at Hjørundfjord skulle bli eget sognekall.

Det bør vel finnes i en "kgl.res." fra før 23.04.1751?

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utnevnelsen til Peder Nærem i 1751 nevnes et reskript av 1. april 1740, som er sentral i saken om opprettelsen av Hjørundfjord prestegjeld. Her formidles bestemmelsen om at når kapellaniet blir vakant, skal egen sogneprest ansettes, og prestegjeldet opprettes. Dermed er det bestallingen av prest som fungerer som det direkte grunnlagsdokument for Hjørundfjord prestegjeld. Reskriptet av 1. april 1740 gikk til biskopene både i Norge og Danmark, og i de danske sjællandske tegnelser finner vi kopiversjonen av reskriptet. En original kan finnes i et bispearkiv. Som grunnlag til reskriptet kan det ligge en resolusjon, men ettersom resolusjonsprotokollene var felles dansk-norske vil disse være i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider