Gå til innhold
Arkivverket

Johan Ræder Haugen, f.27.03.1884-d.22.01.1959 - hans virke i Forsvaret

Svein Bjarne Johansen
 Del

Recommended Posts

Fra et bilde i "værdalsbilder" februar 2010, fant jeg teksten i vedlagte fil knyttet til bildet.

https://verdalsbilder.no/16VisNavn/morogbarneflokkgarnessa1919.HTML

Han var tydeligvis på Vaterholmen øst for Verdal. Men teksten sier ikke alt. For å få fram mer om hans virke, kan jeg få det fra Nasjonalbiblioteket i Trondheim, eller må reise dit fysisk? (65 mil) Jeg fikk et svar for et par år siden fra NB at navnet hans dukket opp i en "Miletærkalender", men jeg måtte komme til Trondheim.

Morfar var på mange steder fra han begynte på Underoffiserskolen ved Agdenes Befestninger, sogar ved Oscarsborg. Og jeg skulle gjerne vite mer om hans tid, hvor han var osv. Finnes det mulighet å få informasjon eller er det taushetsbelagt? Og evt. hvordan skal jeg gå fram?

Skjermbilde 2023-07-06 kl. 18.30.33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en rekke militære arkiver ved Statsarkivet i Trondheim, og som ditt utsnitt viser, har Olav Nyberg allerede vært der og undersøkt de såkalte militære rullene for å finne vedkommende. Derfor kan det være en fordel å kontakte Olav Nyberg for å høre hva hans undersøkelser har resultert i, ut over det som er nevnt i utsnittet. Kataloger over de militære arkivene finnes på http://www.arkivportalen.no, men man bør vite hvilken militær avdeling vedkommende hørte til før man begynner å lete i dem. Arkivstykkene kan bestilles til bruk på lesesalen ved Statsarkivet i Trondheim. 

Hvis du trenger hjelp til slektsgranskning anbefaler vi at du benytter deg av vårt debattforum, der er det mange som har god erfaring med undersøkelser i militære arkiver. Veiledninger for deg som vil komme i gang med slektsgranskning er tilgjengelige her. Vi viser ellers til Arkivverkets tjenestepolitikk for informasjon om hva Arkivverket kan hjelpe deg med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo finne noe av dette ved søk i Nettbiblioteket (nb.no)? I tillegg til boken om underofficerer vil jo steder han ble beordret til bli annonsert i media. Men du vil kanskje ha detaljer utover det?

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt i NB.no, men har ikke kommet over steder han ble beordret til. Er det andre steder jeg kan finne slik informasjon?

Detaljer kan også være viktige, jeg har "hørt" at han (morfar) ble beordret som grensevakt ved Kongsvinger i 1904/1905, og det sånnt som kan være interessant å vite mer om.

Hilsen

SBJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo for eksempel i Nidaros 22. april 1930 at han ble beordret til materialforvalter ved Stjør- og Verdal befestninger. I rundt år-omtalene står det gjerne også litt om karrieren. https://www.nb.no/search?q="Johan Ræder Haugen"~3&mediatype=aviser

Men det med grensevakt er nok litt vanskeligere, der er det nok bare militære arkiver som kan hjelpe. Hadde selv en oldefar som grensevakt, så det hadde jo vært interessant å finne ut noe mer om dette for egen del også. Får ta det når jeg blir pensjonist og har tid til å reise rundt til statsarkivene ... 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider