Gå til innhold
Arkivverket

Prestegjeld og sogn i Møre og Romsdal

Eivind G. Hoel
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til den flotte oversikten over prestegjeld landet rundt, som jeg har benyttet til fulle for å lage en historikk for landets prestegjeld.

Jeg tillater å påpeke feil opplysninger om et par prestegjeld i Møre og Romsdal:

* 524 Skodje: "..mens Skodje sokn ble overført til Ørskog prestegjeld slik at Skodje og Vatne prestegjeld ble nedlagt." Det var kun Skodje prestegjeld som ble nedlagt.

* 525 Vatne: "Vatne prestegjeld ble opprettet ved kgl.res. 18.3.1866,..." Vatne ble prestegjeld 18.3.1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eivind G. Hoel skrev:

Jeg viser til den flotte oversikten over prestegjeld landet rundt, som jeg har benyttet til fulle for å lage en historikk for landets prestegjeld.

Jeg tillater å påpeke feil opplysninger om et par prestegjeld i Møre og Romsdal:

* 524 Skodje: "..mens Skodje sokn ble overført til Ørskog prestegjeld slik at Skodje og Vatne prestegjeld ble nedlagt." Det var kun Skodje prestegjeld som ble nedlagt

Eg er ikkje arkivverket, men lell...

Det er vel snakk om mangel på presisjon her.  Prestegjeldet heitte Skodje, men vart av og til kalla "Skodje og Vatne prestegjeld".

Det er dette uoffisielle (og "inkluderande", om du vil) namnet som gjev seg til syne i soknehistorikken.

(Det står også "Skodje og Vatne" på tittelsida av den første kyrkjeboka for prestegjeldet.)

Det var dette Skodje prestegjeld som vart lagt ned i 1966. Så vart det oppretta eit nytt Vatne prestegjeld.

Rett retting vert altså " .... slik at Skodje og Vatne prestegjeld ble nedlagt."  ;

og naturlegvis rett årstal (1966, ikkje 1866) for opprettinga av Vatne prestegjeld.

Eit atterhald... eg har ikkje sett resolusjonen  frå 1858, der Skodje/Vatne vart skilde frå Borgund, og kva det nye prestegjeldet er kalla der.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Eivind og Ivar for gode innspel. 

Dersom de finn feil eller upresise opplysingar som kan dokumenterast, er me sjølvsagt interesserte i å få retta opp i soknehistorikkane våre, og set stor pris på å få hjelp i så måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle Brandsar - Arkivverket skrev:

Dersom de finn feil eller upresise opplysingar som kan dokumenterast, er me sjølvsagt interesserte i å få retta opp i soknehistorikkane våre, og set stor pris på å få hjelp i så måte.

Dette vart vel litt feil ... - andre skal dokumentere at Arkivverket gjer feil?

Kongelege resolusjonar frå 1858 og 1966  ligg ... kvar då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg uttrykte meg upresist i førre svar, takk for påpeikinga! Arkivverket skal kunne dokumentere kva som eventuelt er feil i soknehistorikken og rette opp i det. Men Arkivverket kan ikkje setje i gang revisjon av soknehistorikken utan at me får indikasjonar på at desse ikkje stemmer, det har me ikkje ressursar til og me må inntil vidare gå ut ifrå at det som er skrive er godt handverk i utgangspunktet, men skulle det likevel vise seg at det finst feil, må me rette opp i dei. Difor er me takksame for attendemeldingar om slike eventuelle feil.

Kongelege resolusjonar frå 1858 og 1960 finst tilgjengeleg på Digitalarkivet, i arkivet etter Statsrådssekretariatet (lenke). Resolusjonar frå og med 1970 (og eldre) kan finnast tilgjengeleg på Nasjonalbiblioteket i Norsk Lovtidend (lenke). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Atle for nyttige lenkjer.

Då finn vi resolusjon nr. 16/1858, 12.januar: https://www.digitalarkivet.no/db60071517000015

der soknekallet (prestegjeldet) "Skaue" (altså Skodje) vert oppretta "af de nuværende Skaue og Vatne Annex sogne"

Resolusjonar frå 1946-69 er tydelegvis sperra i DA.   (kvifor det...? - når dei vart trykte)

Norsk Lovtidend før 1974 heitte "Norsk Lovtidende" (ein må ha med e-en for å få tilslag på nb.no)

Resolusjonen 18.mars 1966: https://www.nb.no/items/1ea701d7f15549d7f6590667ec1a09e7?page=171

Vatne sokn med tillegg vert nytt prestegjeld.

"Skodje sokneprestembete vert lagt ned".

"Departementet får fullmakt til å fastsetje namne på dei nye prestegjelda".  Det vart tydelegvis "Vatne".

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra dere begge!

Det var jo ikke meningen at dette skulle bli en stor sak for Arkivverket og sette igang med "revisjon av soknehistorikken". Det var et innspill ettersom jeg fra andre kilder oppfattet at disse to opplysningene ikke var korrekte. Ikke det at jeg tror det blir en vane, men om det skulle dukke opp noen andre "uregelmessigheter", så skal jeg ta med referanser i første post. Det er et rimelig krav.

Takker for innspill fra Ivar om Resolusjonen 18.mars 1966, hvilket også var min primærkilde for opprettelsen av Vatne prestegjeld. Men utfra konteksten var det jo uansett klart at her var det en skrivefeil, 1966 var blitt til 1866.

Når det gjelder det første punktet, så oppfatter jeg at i de fleste historiske oversikter er skrivemåten varianter av Skodje, ikke Skodje og Vatne. Og det er jo 524 Skodje som er overskrift på avsnittet om dette prestegjeldet. 525 Vatne er neste avsnitt og prestegjeld. Her er forresten et utsnitt fra det flotte Geistlig Inndelingskart over Sør-Norge, NGO 1922. (Historiske kart hos Kartverket.no)

image.png.bb0c72446098dc2548ca51c4e82f6bac.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg studert kilden fra Ivar: https://www.digitalarkivet.no/db60071517000015

Det jeg ikke skjønner er at etter det jeg kan lese er datoen 22 December 1857, ikke 12. januar 1858. Hvor finner jeg eventuelt denne datoen? Jeg ser at mange sekundærkilder også angir 12. januar 1858.

Spm: Finnes ikke denne protokollen i trykket gjengivelse?

Den angjeldende resolusjon (At det naadigst bestemmes:)

image.thumb.png.c50bbbebd8b8095b1fe652f7913f7d20.png

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind G. Hoel skrev:

Da har jeg studert kilden fra Ivar: https://www.digitalarkivet.no/db60071517000015

Det jeg ikke skjønner er at etter det jeg kan lese er datoen 22 December 1857, ikke 12. januar 1858. Hvor finner jeg eventuelt denne datoen? Jeg ser at mange sekundærkilder også angir 12. januar 1858.

Det du les er "Den kongelige Norske regjering instiller under 22 December 1857"

Men vedtaket vart i prinsippet gjort av kongen, "Stockholms Slot den 12te Januar 1858",

som det står nokre sider lenger fram:  https://www.digitalarkivet.no/db60071517000008

Her følgjer dei ulike vedtaka denne dagen. Resolusjonen om prestegjelda m.m. er nr. 16 for dagen (av 25).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2023 den 15.29, Atle Brandsar - Arkivverket skrev:

Det står også feil om Nesset prestegjeld i Møre og Romsdal.

Jeg har skrevet litt om dette her: https://kjellovehattrem.com/g0/p160.htm#i15957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2023 den 20.34, Ivar S. Ertesvåg skrev:

[...]

Norsk Lovtidend før 1974 heitte "Norsk Lovtidende" (ein må ha med e-en for å få tilslag på nb.no)

{...]

Litt på siden av problemstillingen, men for ordens skyld: Norsk Lovtidende skiftet navn til Norsk Lovtidend (uten e) fra årgangen 1938. Hvordan NB har registrert utgavene er en annen sak ...

Hilsen Lovtidend-redaktøren 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Litt på siden av problemstillingen, men for ordens skyld: Norsk Lovtidende skiftet navn til Norsk Lovtidend (uten e) fra årgangen 1938. Hvordan NB har registrert utgavene er en annen sak ...

Det spørs om ikkje redaktøren må tipse nb.no om at feilregistreringa, kombinert med søkjesystemet deira, gjer at brukarane

ikkje finn årgangane 1934-74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2023 den 20.34, Ivar S. Ertesvåg skrev:

(...)

Resolusjonar frå 1946-69 er tydelegvis sperra i DA.   (kvifor det...? - når dei vart trykte)

(...)

I katalogen er fylgjande forklaring på klausuleringa ført: 

«Vedr. klausulering: Protokollene kan innholde navngitte benådningssaker og må derfor gjennomgås før utlån. De andre resolusjonene er offentlig tilgjengelig.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det spørs om ikkje redaktøren må tipse nb.no om at feilregistreringa, kombinert med søkjesystemet deira, gjer at brukarane

ikkje finn årgangane 1934-74

Avhenger jo litt av hvordan man søker. Jeg pleier som regel å skrive <"Norsk Lovtidend" 1948> (fjern <>) og får da opp det jeg skal ha, både får årganger før og etter 1938. Tar gjerne kontakt med NB, men vil gjerne få tips til hvordan du og andre søker så jeg har mer å gå på. Beklager til trådstarter at dette blir litt på siden av temaet ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Avhenger jo litt av hvordan man søker. Jeg pleier som regel å skrive <"Norsk Lovtidend" 1948> (fjern <>) og får da opp det jeg skal ha, både får årganger før og etter 1938. Tar gjerne kontakt med NB, men vil gjerne få tips til hvordan du og andre søker så jeg har mer å gå på. Beklager til trådstarter at dette blir litt på siden av temaet ...

eit døme er søket her:

På 7.7.2023 den 17.51, Atle Brandsar - Arkivverket skrev:

Resolusjonar frå og med 1970 (og eldre) kan finnast tilgjengeleg på Nasjonalbiblioteket i Norsk Lovtidend (lenke). 

(kopi av lenkja dersom ho ikkje kjem med i siteringa:) https://www.nb.no/search?mediatype=tidsskrift&seriestitle="norsk lovtidend"

Ho gjev treff for 1974 og utetter.

Endrar du tidsskriftnamn til "norsk lovtidende"  (legg til e), får du treff frå 1877 til 1973.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2023 den 18.32, Kjell Ove Hattrem skrev:

Det står også feil om Nesset prestegjeld i Møre og Romsdal.

Jeg har skrevet litt om dette her: https://kjellovehattrem.com/g0/p160.htm#i15957

Her var det en god del nyttig informasjon, men jeg blir ikke helt overbevist.

Det er jo tydelig en kilde som er sentral her, som du viser til, så også:

Prestegjeld og sogn i Møre og Romsdal-547 Veøy, arkivverket, som angir:

Det fremgår av reskript 16.11.1740 at Nesset alt da var utskilt fra Veøy som eget prestegjeld.

En annen kilde:

Norges land og folk : Romsdals Amt Byerne og herrederne, s. 734, angir kun:

Veø præstegjeld omfattede ifølge reformatsen tillige de nuværende præstegjeld Nesset, Bolsø og Vestnes; de to førstnævnte blev fraskilt ved rescript af 18de november 1740 og sistnævnte ved resl. af 31te marts 1847.

Jeg har prøvd å finne denne reskript av 16 eller 18 november 1740, dessverre uten å lykkes. Skulle tro den var å finne her:

Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge. 4:2 : 1740-1746, s. 121-

Men ikke så vidt jeg kan se. Har søkt gjennom hele utgaven uten å finne noe relevant!

Endret av Eivind G. Hoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 12.7.2023 den 19.51, Eivind G. Hoel skrev:

Her var det en god del nyttig informasjon, men jeg blir ikke helt overbevist.

Det er jo tydelig en kilde som er sentral her, som du viser til, så også:

Prestegjeld og sogn i Møre og Romsdal-547 Veøy, arkivverket, som angir:

Det fremgår av reskript 16.11.1740 at Nesset alt da var utskilt fra Veøy som eget prestegjeld.

En annen kilde:

Norges land og folk : Romsdals Amt Byerne og herrederne, s. 734, angir kun:

Veø præstegjeld omfattede ifølge reformatsen tillige de nuværende præstegjeld Nesset, Bolsø og Vestnes; de to førstnævnte blev fraskilt ved rescript af 18de november 1740 og sistnævnte ved resl. af 31te marts 1847.

Jeg har prøvd å finne denne reskript av 16 eller 18 november 1740, dessverre uten å lykkes. Skulle tro den var å finne her:

Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge. 4:2 : 1740-1746, s. 121-

Men ikke så vidt jeg kan se. Har søkt gjennom hele utgaven uten å finne noe relevant!

Her finn du resolusjonen av 18. november 1740. Henta frå: https://www.nb.no/items/c988054ecef3269aea6b63b4000bd1d6?page=777 (s. 764). 

Skjermbilde.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for reskriptet, Mads!

Det står her at Nesset allerede «forhen fra Vedø er separeret» (altså før 1740), men at Veøy fremdeles eide 12 våger mensalgods (prestebordgods) som lå i Nesset. Nå skulle disposisjonsretten til dette jordegodset altså overføres fra sognepresten i Veøy til sognepresten i Nesset, slik at «Næssets Kald saaledes blive ganske separeret fra Vedø».

Det er altså snakk om å føre eiendoms- og bygselretten for noen gårder over til sognepresten i gjeldet hvor de faktisk lå, slik jeg tolker det. At Nesset for lengst var blitt eget prestegjeld, kan det vel ikke være noen tvil om.

Endret av Kjell Ove Hattrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for verdifulle kilder! Kan være utfordrende å tolke betydningen av disse, ettersom det ikke alltid var et klart skille ved når et nytt prestegjeld ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider