Gå til innhold
Arkivverket

Lars Bersveinson fra Fladset, Frei - ca f. 1731 d. 1807

Kristine Sponås
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter mine forfedre på farsiden. Vi er godt kjent med slekten ut til Lars Bersveinson og jeg har hele treet etter Lars,

Han var bosatt på Brattøya når han giftet seg med sin første kone i 1755 (kone Maria Olsdatter; hun døde under fødsel i 1761) Lars giftet seg med Gunnvor Nilsdotter i 1764. De flyttet etter hvert til Flatset, Djupvika på Frei. 

Men hvem var Lars foreldre og hvor ble Lars født? Jeg klarer ikke finne ut av det. Har lett i bygdebøker. Der står det ikke hvor Lars kom fra eller noe om hans foreldre. 

Er det noen som kjenner til denne familien? 

Mvh

Kristine Dybvik Sponås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Kornstad, Bremsnes, Grip, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A02 (1749-1768), Trolovede 1756, Side 198-199
https://media.digitalarkivet.no/view/16079/100

Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Kornstad, Bremsnes, Grip, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A02 (1749-1768), Trolovede 1756, Side 200-201
https://media.digitalarkivet.no/view/16079/101

Jeg ser at det er strøket over enkelte ord i trolovelsen: Soldat og Sessionstilladelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Grethe Flood skrev:

For ordens skyld:

Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Kornstad, Bremsnes, Grip, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A02 (1749-1768), Trolovede 1756, Side 198-199
https://media.digitalarkivet.no/view/16079/100

Møre og Romsdal fylke, Kvernes, Kornstad, Bremsnes, Grip, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A02 (1749-1768), Trolovede 1756, Side 200-201
https://media.digitalarkivet.no/view/16079/101

Jeg ser at det er strøket over enkelte ord i trolovelsen: Soldat og Sessionstilladelse. 

Tusen takk! Jeg klarer ikke tyde det som står det. Står det fødested? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Lars Bersvendsen Fladset av Fredøe Sogn, og jeg tolker det som at han foreviste en bygsel-seddel på en plass under gården Aspen i Frei sogn. Aspen er vel Aspa. Mari Olsdatter Bolgen var fra Bremnes sokn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Flatset ligger på Frei O. Rygh: Norske Gaardnavne (uio.no) I 1723 var den et bruk under Øvre Frei. 

Gården Aspa ligger på Aspøya på andre siden av Freifjorden.

Jeg legger ved et kartutsnitt fra Finn kart, der jeg har understreket Flatset og Aspa med rødt.

Flatset og Aspa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Grethe Flood skrev:

Det står Lars Bersvendsen Fladset av Fredøe Sogn, og jeg tolker det som at han foreviste en bygsel-seddel på en plass under gården Aspen i Frei sogn. Aspen er vel Aspa. Mari Olsdatter Bolgen var fra Bremnes sokn. 

Mange takk igjen! 
Da kan det se ut som at Lars først kom fra Fladset før han giftet seg på Brattøya?

Hvilke andre plasser kan jeg lete for å finne hvem som var Lars foreldre?

Igjen, tusen takk for hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Gården Flatset ligger på Frei O. Rygh: Norske Gaardnavne (uio.no) I 1723 var den et bruk under Øvre Frei. 

Gården Aspa ligger på Aspøya på andre siden av Freifjorden.

Jeg legger ved et kartutsnitt fra Finn kart, der jeg har understreket Flatset og Aspa med rødt.

Flatset og Aspa.jpg

Takk! Kan d være at Lars kom fra Aspa da? Det hadde vært veldig gøy, siden jeg selv er oppvokst like i nærheten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider