Gå til innhold
Arkivverket

Arkivverkets ressurser, åpningstider og tilbud til publikum

Recommended Posts

Hei

Etter hvert som mer og mer materiale blir digitalt virker det som om tilgangen til det fysiske materialet som aldri vil bli digitalisert blir dårligere og dårligere. Det virker også som arkivverket i tillegg har fått kuttet i ressursene knyttet til publikumstjenester? Lesesalene har langt kortere åpningstider enn før Covid og forespørsler om konkrete dokumenter som man tidligere fikk hjelp til å avfotografere blir nå avvist med et standardbrev om "Manglende ressurser" og at materialet i teorien er "Fritt tilgjengelig".

Fritt tilgjengelig på en lesesal som er åpen 9-15 dagen 500km unna 2 dager midt i uka er for de aller fleste ganske utilgjengelig, langt fra "fritt".

Har arkivverket vurdert å tilby fremhenting og avfotografering mot betaling? For mitt vedkommende er det langt billigere å betale en arkivansatt for en times arbeid enn å ta en hel dag fri fra jobb og fly tur-retur Trondheim eller Bergen for å få sett på ETT brev som jeg vet nøyaktig hvor er i arkivene i forhold ASTA-referanse osv...

mvh

Bård Olsen

• Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blokka full av oppslag jeg skulle ha foretatt, men får aldri til noen tur til de aktuelle lesesalene med de åpningstidene som er, i hvert fall ikke når det er sommerstengt. Har på en måte avfunnet meg med at jeg må vente til jeg blir pensjonist (10 år), men det er jo trist at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst eit tilbod om skanning på forespørsel, men dette vart truleg så populært at det vart innført avgrensningar og prioritering mellom søknadane.

Eg støttar dette initiativet. Dersom skanning mot betaling vart innført som eit supplement til tilbodet ein allereie har kunne det tilføre Arkivverket ekstra ressursar, slik at arkivmaterialet samla sett ville kunne bli digitalisert raskare, til glede for alle brukarar.

Brukarbetaling burde også kunne innførast når det gjeld enkeltoppslag, men eg meiner at det å skanne heile arkivstykke om gongen og tilgjengeleggjere desse for alle vil vere mest effektivt på sikt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket arbeider stadig med å videreutvikle våre brukertjenester. Tilbud om digital tilgjengeliggjøring på forespørsel er justert slik at vi nå prioriterer å bruke vår skanningskapasitet på å skanne og tilgjengeliggjøre større arkivserier som er hyppig i bruk. 

Vi har dermed gått bort ifra å bruke vår skanningskapasitet på å skanne mindre bestillinger på en protokoll/arkivboks eller flere når det er enkeltopplysninger man egentlig ønsker. Mindre omfattende forespørsler om kopibestilling angående enkeltopplysninger i spesifiserte arkivstykker (med arkivreferanse) kan gjøres via tjenesten bestill opplysninger fra arkivene. Slike forespørsler behandles i tråd med Arkivverket sin serviceerklæring. 

Når det gjelder åpningstidene på lesesalene, er dette et resultat av prioriteringene mellom saksbehandling og lesesalsbetjening. Vi har begrensede personalressurser til disposisjon, og må disponere disse på best mulig måte. Vi har i tillegg testet ut et tilbud om å søke om utvidet tilgang til lesesalene, dersom det er behov for tilgang som ikke kan møtes på annet vis enn fysisk tilgang til arkivmaterialet ut over de ordinære åpningstidene. Dette siste tilbudet er under evaluering og det vil bli informert om fremtidig tilbud over sommeren. Også dette tilbudet vurderes opp mot vår serviceerklæring og den til enhver tid rådende bemanningssituasjon ved hver lesesal. 

Skanning som betalingstjeneste har vært drøftet, men vi har så langt ikke gått for dette. Innspillet tas med videre i videreutviklingen av tilbudene våre, så vi takker for det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider