Gå til innhold
Arkivverket

Fra en gammel slektsforskers arkiv er det mye interessant

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

En kladdebok med sirlig håndskrift fra omkring 1880-1900 inneholder to fortellinger. Jeg lurer på om de er hans originale eller om de er avskrift fra annet materiale.

Det første har en lang innledning tiden før Haugianerne og videre om Hans Nielsen Hauge og hans virke. 15 sider. (Bilder av de 4 første).

Den andre er om Domkirkebyggeren 7 sider. (Bilder av de to første).

Hvis dette er egenprodusert må det ligget et stort arbeide bak, men jeg tviler. Hvor er altså originalene fra?

Se litteraturliste om han her: https://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Nielsen_Hauge

IMG_4589.jpg

IMG_4590.jpg

IMG_4591.jpg

IMG_4592.jpg

IMG_4593.jpg

IMG_4594.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Torbjørn.

Noe må det ha blitt brukt til, kanskje et innlegg i lokalavisen (burde vært i nb.no) eller et foredrag. Slektsforskeren bodde og arbeidet i Frogn i over 50 år, men kom fra Hol i Hallingdal hvor han nedla et enormt arbeide med kartlegging av alle familier tilbake til 1600, ja noen til 1300-tallet. Han samlet historier verbalt og alt som var/ble trykt også. Jeg tror han var fullt klar over at Haugianerne hadde godt fotfeste i området, også i hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner også mange innklistrede avisutklipp av samme forfatter, dessverre uten dato og uten at de fremgår hvilken publikasjon. Jeg scanner en av disse artikler og vedlegger og håper på forslag til hvor dette er publisert. Og kanskje om dette er originalt eller kopi av noe?

IMG_4596.thumb.jpg.da1d6351ae606b35d53fcb6a15c128d6.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at mange av forfatterens innlegg var i Tidsskriftet "NU" som utkom fra 1895 (hver tirsdag). Er disse skannet og tilgjengelig?

Et alternativ er en avis i Drammen, da jeg har funnet utklipp som er fra"Drammen, mandag 25. september 1911", men hvor avisens navn er klippet bort. Senere er også Buskerud Blad brukt.

Endret av Leif Salicath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men det ser faktisk ikke ut til at bidragsyterne har blitt kreditert, dvs. nevnt med intialer eller navn. Jeg fant heller ikke utgaver fra 1907 som jeg hadde kopi av. (Søkte jeg riktig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Leif Salicath skrev:

Takker, men det ser faktisk ikke ut til at bidragsyterne har blitt kreditert, dvs. nevnt med intialer eller navn. Jeg fant heller ikke utgaver fra 1907 som jeg hadde kopi av. (Søkte jeg riktig?)

De nyeste utgavene på nb.no er fra 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Teksten om Gyldenløve finner du forholdsvis identisk i boka "Søgnir frå Hallingdal" av J.E. Nielsen, utgitt første gang i 1867. Dette var den første boka Det Norske Samlaget ga ut. Boka ligger hos Nasjonalbiblioteket og teksten om Gyldenløve kan leses her: https://www.nb.no/items/c4c5484e7d4ae20ce6cb859fd336d4a7?page=83&searchText=Gyllenløva.

I anledning 100-års jubileet til Samlaget ga de ut en ny og modernisert versjon. Den kan leses her: https://www.nb.no/items/1508d63e1588aeb3e20aaf1ef8ea4561?page=0&searchText=Søgnir frå Hallingdal.

Boka ble også gitt ut i 1926, men denne versjonen finner jeg ikke hos Nasjonalbiblioteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingebjørg. Tusen takk for svar.

Jeg har sammenlignet teksten og ser at "min" mann har utdypet dette mye og det skyldes kanskje at hans forfedre bodde på Tufte i mange generasjoner. Men jeg vil tro at han har funnet mye på Riksarkivet hvor han kartla alle slekter i Hallingdal og bl.a. måtte gå igjennom alt som var registrert, dommer og likn. J.E.Nielsen har sikkert også gjort sine funn på Riksarkivet.

Min slektsforsker O.O.B. har etterlatt seg et 20-talls håndskrevne bøker og jeg skal forsøke å finne relevante nedtegnelser i samme sak, mest for  forstå hvordan han arbeidet.

Det omtalte tema var nr. XIV og altså finnes det mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider