Gå til innhold
Arkivverket

Innføring i panteregister og pantebok for Nordre Jarlsberg sorenskriveri

Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Sliter med å tyde en innføring i panteregisteret for Nordre Jarlsberg sorenskriveri (s. 421). Noen som har lyst til å hjelpe meg? Trenger ikke være helt korrekt, men vil bar sikre meg at jeg ikke går glipp av viktig informasjon. Skulle så gjerne funnet ut eksakt hvor den boplassen lå, og da må alle stener snus 😊

Panteregister for Nordre Jarlsberg sorenskriveri:

Lærum Nordre Løbe No. 187. Et Huus herunder. Nyt Matr. No 94, Gml. Matr. No. 41. 
"Skifte efter Konen Kari Olsdatter 
20 Januar, thl. 5. te Febr. 1835 
og herunder?? Nærværende …?? 
…?? …?? …??
Enkemand Elling Haraldsen 
til Eiendom og følgende med 
Panteret:
1. Sønnen Hans Ellingsen for 1-4-22
2. Sønnen Olaus Ellingsen for 1-4-22
3. Datteren Elise Olava for 4-23"

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080312490905

Panteregisteret henviser til panteboka s. 544. 
Trenger også her hjelp til tyding. Spesielt viktig er kanskje to siste setning som jeg forstår lite av, og som jeg tror kan henvise meg videre. (se andre innføring høyre side):

«Skifte eft. Elling Haraldsens Kone Kari Olsdatter thl. 20. Januar 1835 hvor

med Boets egende paa Grdn.  Matr. N. 41 nordre Lærum i Sande Sogn beliggende

husebygninger entagende for 7 …?? og udlagt …?? Enkemanden Elling

Haraldsen med Ejendomsret, samt følgende med Pantret. 1. Sønnen Hans

Ellingsen for 1 d. 4 o. 22 s., 2. Sønn Olaus Ellingsen 1 d. 4 o. 22 s. og 3. Datter Elise Olava Ellingsen 4d. 23s.

Patg?? ved Maanedstinget?? for …?? nordre …?? …??

5. Febr. 1835 og …?? protokollende. Hvorher betalt 24 s …?? …?? …??»

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080303181368

Antar at dette «Huus herunder» Løpenr. 187 var en husmannsplass, men hvorfor er det ført som en hendelse i panteboka? Det er jo snakk om et skifte, burde ikke det stått i en skifteprotokoll? Og hvorfor er kun denne hendelsen (for denne boplassen) ført i panteregisteret?

Kan heller ikke se hendelsen er nevn for hovedbruket Lpnr. 187 (senere Gnr. 94, brnr. 1):
Vestfold fylke, Sande i Nordre Jarlsberg, Panteregister nr. V 4b, Realregisterside, Side 419
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080312490903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis –

Panteregisteret:

. . . hvorunder nærværende er

for Taxtsummen 7Sd(?) [75d?] udlagt Stervbo-

enkemanden . . .

Panteboka:

. . . husebygninger ere taxerede for 7(??) og udlagt Sterbo Enkemanden . . .

Patg(?) ved Maanedsthinget for (??) nordre Deel(?) paa Rævane(?) [sic!] Thingsted den

5 Febr 1835 og behørig protocolleret. – Hvorfor betalt . .  .

Dette stedet (inkl. (??) nordre Deel) går igjen på flere andre innførsler (uten at jeg blir noe klokere), men er altså tingstedet, og har ingenting med selve bruket å gjøre.

Kan dessverre ikke bidra med videre forklaring om hvorfor(er).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Even 😊 Da fikk jeg mer helhet i det 😄 

«Nordre Deel» betyr antagelig at det har blitt tatt opp i Maanedsthinget for Nordre del i Jarlsberg.

«Rævane(?) Thingsted» er antagelig Rævaae Thingsted, som lå på Rævaae Gaard i Sande 😊

Da vil jeg anta at jeg kan finne selve skifte ført i en protokoll for Rævaae [Revaae] (om den fortsatt finnes)

Ordet «Stervbo» måtte jeg slå opp i ordboka 😊 Og forstår nå at det er det samme som dødsbo 😊

Igjen tusen takk 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 9.7.2023 den 22.28, Anne-Grethe Syvertsen skrev:

Antar at dette «Huus herunder» Løpenr. 187 var en husmannsplass, men hvorfor er det ført som en hendelse i panteboka? Det er jo snakk om et skifte, burde ikke det stått i en skifteprotokoll? Og hvorfor er kun denne hendelsen (for denne boplassen) ført i panteregisteret?

Når et skifte var hjemmel for eiendomsoverdragelse, var det fra slutten av 1700-tallet vanlig - i alle fall i det senere Vestfold - å tinglyse skiftebrevet. Da ble et utdrag innført i panteboka. I tillegg vil hele skiftebehandlinga finnes i skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I tillegg vil hele skiftebehandlinga finnes i skifteprotokollene.

Tusen takk, Kristian 🙂 Da skal jeg igjen lete etter skifte her: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?municipalities[]=0713&start_year=1835&end_year=1835&text=

Har prøvd tidligere, men med så liten krokete skrift var det lett å gi opp, når jeg var usikker på om det skulle finnes 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk 🙂 Når jeg bare forsto meg på registeret som gjelder for hele Vestfold for årene 1679-1839, ble det enkelt å finne 🙂 

For interesserte kan jeg nevne at skifte etter Kari Olsdatter på nordre Lærumeie i 1835, finnes på side 241b, (No. 3):
Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg, Skifteprotokoll nr. 14 (1820-1839), Skifteprotokollside, Side 241b-242a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127310248 

Ha en fin dag 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider