Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne foreldre til barn født 5. nov. 1932, trolig i Oslo?

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Navnet er Berit Reidun.

Jeg er klar over at kirkebøkene for dåp er sperret, men hun døde i 2010. Da med tidligere (skilt) ektemanns etternavn. Via hans navn er det ikke funnet noe, men han ble gift på nytt i 1966 så skilsmissen må ha vært før det.

Hvor bør jeg lete?

Beklager at jeg ikke går ut med fullt navn, men dette vedrører også nålevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner jo "pikenavnet" hennes i Norsk Lysingsblad for 1957, da kan man vel søke litt videre på etternavnet i lokalavisene og finne ut mer?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Du finner jo "pikenavnet" hennes i Norsk Lysingsblad for 1957, da kan man vel søke litt videre på etternavnet i lokalavisene og finne ut mer?

DTH

Takk for det. Det er jo pikenavnet hennes jeg forsøker å finne (og foreldrene), men hvor finner jeg Norsk lysningsblad for 1957? Jeg har forsøkt å lete, men forgjeves for det nærmeste jeg finner er skilsmisser og lign. Og hvorfor 1957, vet du noe jeg ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har navnet på hennes ektemann. Hvis du på nb.no søker på dette navnet og krysser av for Norsk Lysingsblad og 1950-tallet (fordi han giftet seg omigjen i 1966 må jo det første ekteskapet ha vært litt før) så finner du lysningen i 1957 og dermed pikenavnet. Så gjelder det å søke på dette navnet videre i lokalavisene. 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var den jeg så. Men trådstarter ville jo ikke ha navn her. Hvis Berit Reidun bare brukte Berit til daglig er vel dette et godt spor. Søker man videre for faren finner man vel også lysningsannonsen med morens pikenavn.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderbladet 11.06.1930 https://www.nb.no/items/c659c1c13d65d5078eb3c38b13e45806?page=9&searchText="rolf ferdinand olsen"

Foreldrenes vielse 28.06.1930 https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000004540613

Navnebevilling Norsk Lysingsblad

image.png.216148709822e98cbc57c7bfd03a6dd3.png

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidrag, men jeg finne ikke ut av dette. Søk på norsk lysningsblad viser ikke lenger lysninger i perioden 1950-1965 så vidt jeg kan se. Adresseregisteret viser bare hovedperson. Aftenposten har ikke lysningen eller hans første ekteskap. Kanskje er skilsmissen det mest aktuelle spor og hvor finner jeg det (trolig 1960-65)?

Jeg fant tidligere Berit Reiduns skjøte/overdragelse til arvinger omkring 2010, men ikke lenger nå (trolig i Nordstrands blad). Hun hadde ikke barn meg bekjent så det må ha vært til søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette stemmer ikke, Leif. Du kan, selv uten å søke ekstra tilgang, få søkeresultat fra årgangene du nevner av Norsk Lysingsblad. Da får du som regel det meste av det du trenger, i hvert fall vedkommendes pikenavn.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lysningen som binder disse sporene sammen. 
Ektemannens etternavn er samme som Berit Reiduns ved hennes begravelse

IMG_0893.thumb.jpeg.28d20884e464f44b1363e8e9be4f3b83.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner lysingsnotisen i Norsk Lysingsblad 18.11.1957, Abeiderbladet 19.11.1957 (fritt tilgjengelig) , Friheten 21.11.1957 (fritt tilgjengelig)  og Morgenposten 19.11.1957

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Da er vi i mål. Takk for all hjelp. Hennes foreldre klarer jeg nok å finne. Men for registreringen skyld, hvordan og hvor kommer jeg til Norsk Lysningsblad. Via nb.no eller Digitalakivet eller? Går meg vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Supert. Da er vi i mål. Takk for all hjelp. Hennes foreldre klarer jeg nok å finne. Men for registreringen skyld, hvordan og hvor kommer jeg til Norsk Lysningsblad. Via nb.no eller Digitalakivet eller? Går meg vill.

Via nb. https://www.nb.no/search?mediatype=aviser Bruk filtrering - kryss av for avis og tidsperiode og bruk søkefeltet til navn.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, suverent! Takker så mye. Spesielt til Dag som måtte bruke tid på å forklare meg alle søkedetaljer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider