Gå til innhold
Arkivverket

LØST! Kroppan gård, Trondheim; hvilken bygdebok? LØST!

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

En Haldor Grimsen Kroppan skal ha blitt gift med Marit Paulsdatter, f 1725, fra Rønningen i Klæbu. Klæbu bygdebok side 70. Men jeg finner ikke Kroppan under verken Bratsberg annex sogn eller Strinda bygdebok. 

Endret av Lillian Ørndahl
Løst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Lillian Ørndahl changed the title to LØST! Kroppan gård, Trondheim; hvilken bygdebok? LØST!

Jeg klarer ikke å la være å blande meg inn her av rent personlige grunner. For ca 60 år siden var jeg engasjert i slåttonna på Kroppan gård. Min mor kjente folket der, og hadde skaffet meg sommerjobb på gården. Gården er særdeles gammel. Man mener at den eksisterte allerede i merovingertiden ca år 800. Når jeg går inn på Norgeskartet ser jeg at nesten all dyrka mark på Kroppan er bebygd i dag, men at i alle fall ett av de gamle husene står. 

Den gangen var nok laksefisket i Nidelva vel så viktig som gårdsdriften -kanskje var det også slik i en fjern fortid.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.