Gå til innhold
Arkivverket

Amerikansk avis

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Omkring 1888 var det noen i Norge og USA  som skulle etterlyse en person de kun visste var "ett eller annet sted" i USA.

Hvilken avis ville det være naturlig å sette inn den etterlysningen i?

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldemor etterlyste sønnen sin som de ikke hadde hørt fra på mange år. Avisa var Skandinaven som kom ut i Chicago. Dette skjedde ca. 1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går til nb.no, kan du finne en oversikt over aviser for nordmenn i utlandet

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Sjekk filtrering til venstre og se på "utgivelsessted".

Klikk på utandet.

Hvis du vet ca-årstall, kan du også filtrere på tidsperiode. 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Takk for link, men disse er kun fra Minnesota. Familien visste ikke i hvilken stat han var.

Hvis det finnes en avis som dekket hele USA den gangen, antar jeg at de ville etterlyst han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Hvis du går til nb.no, kan du finne en oversikt over aviser for nordmenn i utlandet

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Jeg har forsøkt å søke i disse - uten resultat.

Jeg har også - resultatløst - forsøkt søke på et nettsted med mange søkbare aviser: Chronicling America « Library of Congress (loc.gov)

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Henrik Ormbostad skrev:

Min tippoldemor etterlyste sønnen sin som de ikke hadde hørt fra på mange år. Avisa var Skandinaven som kom ut i Chicago. Dette skjedde ca. 1920

Godt forslag. Denne avisa er på nb.no men ikke i de årstallene som er interessante for meg. Avisa er heller ikke med på Chronicling Amerika...

Vet du andre steder Skandinaven kan leses digitalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Vigdis Olsen said:

Takk for link, men disse er kun fra Minnesota. Familien visste ikke i hvilken stat han var.

Hvis det finnes en avis som dekket hele USA den gangen, antar jeg at de ville etterlyst han der.

Det er en del aviser utenfor Minnesota på listen også. Inkludert Skandinaven fra Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er en del aviser utenfor Minnesota på listen også. Inkludert Skandinaven fra Chicago.

Det var det visst, ja.

Jeg får ikke til å søke i Skandinaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Kan de ha brukt Sjømannsmisjonen? Den var i NY fra før 1878, så disse hadde sine kontakter.

Det kan de jo ha gjort.

Fins det noe register eller lignende over saker de har jobbet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2023 at 1:59 PM, Vigdis Olsen said:

Hei

Omkring 1888 var det noen i Norge og USA  som skulle etterlyse en person de kun visste var "ett eller annet sted" i USA.

Hvilken avis ville det være naturlig å sette inn den etterlysningen i?

Vigdis

Also Decorah (Iowa) Posten, Minneapolis (Minnesota)Tidende, and Norwegians were often reported in Swedish language newspapers of which there  is a large collection also at the Minnesota newspaper hub

Lenke til kommentar
Del på andre sider