Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 Hei Omkring 1888 var det noen i Norge og USA som skulle etterlyse en person de kun visste var "ett eller annet sted" i USA. Hvilken avis ville det være naturlig å sette inn den etterlysningen i? Vigdis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Ormbostad Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 Min tippoldemor etterlyste sønnen sin som de ikke hadde hørt fra på mange år. Avisa var Skandinaven som kom ut i Chicago. Dette skjedde ca. 1920 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 Her er en oversikt over aktuelle aviser https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Aviser_i_Minnesota-_alle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Kittilsen Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 (endret) Hvis du går til nb.no, kan du finne en oversikt over aviser for nordmenn i utlandet Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no) Sjekk filtrering til venstre og se på "utgivelsessted". Klikk på utandet. Hvis du vet ca-årstall, kan du også filtrere på tidsperiode. Endret Juli 11, 2023 av Lars Kittilsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2023 22 minutter siden, Matthias Kolberg skrev: Her er en oversikt over aktuelle aviser https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Aviser_i_Minnesota-_alle Takk for link, men disse er kun fra Minnesota. Familien visste ikke i hvilken stat han var. Hvis det finnes en avis som dekket hele USA den gangen, antar jeg at de ville etterlyst han der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2023 18 minutter siden, Lars Kittilsen skrev: Hvis du går til nb.no, kan du finne en oversikt over aviser for nordmenn i utlandet Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no) Jeg har forsøkt å søke i disse - uten resultat. Jeg har også - resultatløst - forsøkt søke på et nettsted med mange søkbare aviser: Chronicling America « Library of Congress (loc.gov) Vigdis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2023 47 minutter siden, Henrik Ormbostad skrev: Min tippoldemor etterlyste sønnen sin som de ikke hadde hørt fra på mange år. Avisa var Skandinaven som kom ut i Chicago. Dette skjedde ca. 1920 Godt forslag. Denne avisa er på nb.no men ikke i de årstallene som er interessante for meg. Avisa er heller ikke med på Chronicling Amerika... Vet du andre steder Skandinaven kan leses digitalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matthias Kolberg Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 33 minutes ago, Vigdis Olsen said: Takk for link, men disse er kun fra Minnesota. Familien visste ikke i hvilken stat han var. Hvis det finnes en avis som dekket hele USA den gangen, antar jeg at de ville etterlyst han der. Det er en del aviser utenfor Minnesota på listen også. Inkludert Skandinaven fra Chicago. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2023 4 minutter siden, Matthias Kolberg skrev: Det er en del aviser utenfor Minnesota på listen også. Inkludert Skandinaven fra Chicago. Det var det visst, ja. Jeg får ikke til å søke i Skandinaven. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottar Eliassen Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 Kan de ha brukt Sjømannsmisjonen? Den var i NY fra før 1878, så disse hadde sine kontakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vigdis Olsen Skrevet Juli 11, 2023 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2023 12 minutter siden, Ottar Eliassen skrev: Kan de ha brukt Sjømannsmisjonen? Den var i NY fra før 1878, så disse hadde sine kontakter. Det kan de jo ha gjort. Fins det noe register eller lignende over saker de har jobbet med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottar Eliassen Skrevet Juli 11, 2023 Del Skrevet Juli 11, 2023 Treffliste for søk etter skanna kirkebøker - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) Her er oversikt, men uten navn på person, så finner man ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jackie K Marler Skrevet Juli 12, 2023 Del Skrevet Juli 12, 2023 Here is a Minnesota digital newspaper search site: https://www.mnhs.org/newspapers/hub Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet Juli 12, 2023 Del Skrevet Juli 12, 2023 Her er veldig mange amerikanske aviser scannet og søkbare (- og du kan tydeligvis tegne et gratis syvdagers-abonnement): https://www.newspapers.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jackie K Marler Skrevet Juli 15, 2023 Del Skrevet Juli 15, 2023 On 7/11/2023 at 1:59 PM, Vigdis Olsen said: Hei Omkring 1888 var det noen i Norge og USA som skulle etterlyse en person de kun visste var "ett eller annet sted" i USA. Hvilken avis ville det være naturlig å sette inn den etterlysningen i? Vigdis Also Decorah (Iowa) Posten, Minneapolis (Minnesota)Tidende, and Norwegians were often reported in Swedish language newspapers of which there is a large collection also at the Minnesota newspaper hub Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå