Gå til innhold
Arkivverket

Kilde fra 1688 til informasjon om at det var rundt tårn på Nesodden kirke

Ann-Turi Ford
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver en bok om Nesodden kirke i forbindelse med det kommende 850-årsjubileet i 2025. Nå leter jeg etter en kilde fra 1688 som sier at kirken hadde et lit og rundt tårn. Kilden nevnes på side 34 i forrige jubileumsbok Nesodden kirke et gammelt hus  fra 1975. Jeg har fått råd om at opplysningen trolig er hentet fra kirkeregnskapene på Statsarkivet – eller kanskje et av rentekammerets regnskaper på Riksarkivet.

Har du noe forslag om hvor jeg kan begynne?

Hjertelig hilsen Ann-Turi Ford

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"(...) i følge omtale av 1688" er en kildereferanse det kan være noe utfordrende å ta tak i. Forfatteren har heller ikke ført noen kildeliste eller andre referanser, eller nevnt sine kilder i innledningen. Derfor blir vår veiledning en mer eller mindre kvalifisert gjetning. 

Det kan være at denne opplysningen kommer fra et visitas, eller fra kirkeregnskapene. Ved visitaser (av biskopen og prosten) ble bl.a. kirkenes tilstand gjennomgått, og ført inn i visitasprotokoller. Kirkeregnskapene kan i tillegg finnes både i arkivene etter soknepresten, prosten, biskopen, stiftsdireksjonen og i noen tilfeller i amtmannens arkiv. 

Nesodden prestearkiv ser ikke ut til å inneholde arkivsaker eldre enn 1732. Det samme gjelder arkivet etter Øvre Borgesyssel prosti

I arkivet etter Oslo stiftsdireksjon finnes en egen serie F KIRKER, som inneholder opplysningene om kirkene i stiftet (bispedømmet) fra rundt 1688. I omtalen på hvert enkelt stykke kan det stå nærmere beskrevet hvilke prostier opplysningene kommer fra.

I arkivet etter Oslo bispedømme finnes bl.a. en visitasprotokoll som dekker 1688, som er skannet og ligger på Digitalarkivet.

Dette er et par steder å begynne. Ellers finnes en kort orientering om kirkeregnskaper her. Stykkene som ikke er digitaliserte kan bestilles til lesesalen via Arkivportalen. Lesesalen åpner igjen 7. august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider