Gå til innhold
Arkivverket

Digitaliserte kirkebøker Oslo

Grethe Forøy, Drammen
 Del

Recommended Posts

Er alle kirkebøkene fra 1800 til 1830 i Oslo /Christiania digitalisert ? Når det står i dødsattesten at en person er født i Christiania på denne tiden, kan det være andre steder en må søke enn i kirkebøkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 12.7.2023 den 15.29, Grethe Forøy, Drammen skrev:

Er alle kirkebøkene fra 1800 til 1830 i Oslo /Christiania digitalisert ? Når det står i dødsattesten at en person er født i Christiania på denne tiden, kan det være andre steder en må søke enn i kirkebøkene ?

Ja, alle de bevarte kirkebøkene fra dette tidsrommet skal være digitaliserte. Jeg kan imidlertid ikke huske om det kan være kjente mangler, dvs. kirkebøker som har gått tapt.

I 1830 var det ennå ikke åpnet for dissentermenigheter. I utgangspunktet skal man derfor kunne forvente at alle ble døpt. Men det forekom helt sikkert at en prest kunne glemme å føre en dåp inn i kirkeboka.

Dessuten er det ikke sikkert at en person født i Kristiania, også ble døpt der. Og så kan det jo hende at dødsattesten har feil fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det bare for meg å lete steder jeg tror jeg kan finne noe og håpe .....

mvh Grethe Forøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: "Oslo" behøver ikke ha vært det samme ved vedkommendes død som ved dåpen. I 1830 var f. eks. det det som vi nå kaller Gamlebyen som het "Oslo", mens "byen" het Christiania. Så fødselen/dåpen kan utmerket godt ha skjedd i (daværende) Oslo mens vedkommende var døpt i Aker.

Men det kan også godt være omvendt - vedkommende var død i deler av dødstidspunktets "Oslo" som ved dåpen lå andre steder i Aker som Sagene, Kjelsås f.eks. for å nevne det første jeg kommer på. 

Så det kan være lurt å se på bygrensene på dødstidspunktet.

Det KAN også være nyttig info å hente hvis vedkommende fremdeles levde i folketellingene fra 1865 eller senere...

LYKKE TIL!

PS

Legger du ut navn og lenke til begravelsen (og gjerne annet du vet om vedkommende) er det sikkert en rekke snille hjelpere her på forumet som trår til...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider