Gå til innhold
Arkivverket

Anmerkning ved dødsfall - Ministerialbok, Borge i Vestvågøy 1835

Ole Christian Høibakk
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å tyde det som står i kolonnen "Anmerkninger" i forbindelse med dødsfallet til seks menn i Lofoten 1835. Det gjelder personene med løpenummer fra to til syv, som alle har en felles anmerkning. Jeg leser den midtre delen som "Disse 6 omkom paa Søen paa engang", men er ikke sikker. I tillegg står det en tekst over som kan være "Indberetning d. 22.Marts.", men jeg er usikker både på innhold, og om den delen hører til disse seks sitt dødsfall. (jeg leser deres dato for dødsfall som 23, eller 25. mars). De siste to linjene har jeg ingen formening om, utover at siste ord kan være "Raad".

På forhånd takk for all hjelp!

Ole Christian

https://www.digitalarkivet.no/kb20071105640131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innberetningen den 22. Marts må være melding til prosten/biskopen om innholdet i kirkeboken fram til linjen under nr 1. Altså antall dødsfall i sognet.

Du ser samme merknad for døde kvinner på siden foran, etter nr 2.

Merknaden leser jeg som

Disse 6 omkom paa Søen paa engang i deres Lette Baad

Det er mulig det står 

- en - i deres Lette Baad

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Innberetningen den 22. Marts må være melding til prosten/biskopen om innholdet i kirkeboken fram til linjen under nr 1. Altså antall dødsfall i sognet.

Du ser samme merknad for døde kvinner på siden foran, etter nr 2.

Merknaden leser jeg som

Disse 6 omkom paa Søen paa engang i deres Lette Baad

Det er mulig det står 

- en - i deres Lette Baad

Takk for hjelpen. Det gir selvsagt mening, og forklarer hvorfor dato var før dødsfallene 🙂
Jeg tenkte også Baad som siste ord, men syntes det lignet en "R" når jeg sammenlignet med R'en i navnet til den ene døde - Rasmus Olsen, men det er kanskje rett og slett en mindre forseggjort "B". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider