Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok for Ås 1769. Konfirmants gårdsnavn

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg hadde satt pris på litt hjelp til å tyde gårdsnavnet til Nils Hansen konfirmert i 1769.  Bokstavene synes å være "Synstedahle", men det navnet er jo litt merkelig og jeg finner jeg ikke det som gårdsnavn i Ås. 

image.png.b561165868ae209be80ff1f3e5e21d5a.png

Kirkebøker: Ås prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10894/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1742-1778, s. 190-191 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har tydet navnet riktig så finner jeg ikke "Synstedahle" navnet hverken i Frogn eller Ås bygdebøker eller forsåvidt heller ingen andre steder.

Jeg tenkte det kanskje var feiltydet eller feilskrevet i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønstedahl er vel et kjent Frognnavn?

Du finne søndre Dahl som matrikkelgård, og kansøkes opp i Bygdebok for Frogn - som ligger på Nasjonalbiblioteket.no

Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Sønstedahl betyr Søndre Dal. jeg hang meg nok for mye opp i denne Y-en og søkte deretter. Takker så meget for bidrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.