Gå til innhold
Arkivverket

Født 1723. Søren Tarjerson/ Søren Vig, Hjartdal/ Gransherad, Telemark. Døde når og hvor?

Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Døpt 14.11.1723 i Hjartdal. https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310290

Fra Hjartdalsoga : gard og ætt. B. 3 A : Hjartdal : Nordbygda, Nord-Flatland side 145:

"- Tarjer Sørenson Flatland, brukar ca. 1720-26. f 1681 d 1723/26 gm Margit Jakobsdtr. Hovdejord. Margit gllg 1728 m Ola Ellingson Lofthus, Nord-Lofthus. Born i første ekteskap: Tvillingane 1 Ragnhild f 1723 d s.å. og 2 Søren f 1723. Uvisst om han levde opp. 3 Jon f 1725 d.s.å. «ligget ihjel». Margit fekk seks born i andre ekteskap, sjå Lofthus. - "

Søren vokste opp, ble gift og fikk barn. Avklart i [#44097] Levde Søren Tarjerson, født 1723 i Hjartdal ,Telemark opp.

https://forum.arkivverket.no/topic/129564-44097-levde-søren-tarjerson-født-1723-i-hjartdal-telemark-opp/

Trolovet 08.12.1753 og viet 17.01.1754 i Hjartdal.  https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310562

Fra Hjartdalsoga : gard og ætt. B. 3 A : Hjartdal : Nordbygda, Nordbø side 411:

"- Kirsten f 1723 g 1754 m Søren Tarjeison Lofthus, skreiv seg for «Søren Vig i Gransherad» i skifte 1767. Dei fekk døtrene Ragnhild f 1754 og Ingrid f 1755 på Nordbø. - "

(Sørens mor, kone, barn og flere halvsøsken flyttet til Andebu i Vestold)

Søren Tarjerson og Kirsten Torgiusdatter, død i Andebu 1802,  fikk barna Ragnhild født og død 1754, - Ingrid født 1755 og død i Andebu 1813, - Torger født 1758, konfirmert i Andebu 1774 og død i Andebu 1829, - Torjus født 1761, konfirmert i Andebu 1782 og død i Andebu 1831 - og Halvor født i Gransherad 1764, konfirmert i Andebu 1782 og død i Andebu 1833.

Søren Tarjerson er ikke funnet i Andebu. Sønnen Halvors fødsel 1764 er i Gransherad https://www.digitalarkivet.no/kb20061212310487 og han skreiv seg for «Søren Vig i Gransherad» i skifte 1767.  Søren må være død i mellom 1764/67 og 1774, første konfirmasjonen i Andebu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg var på ferie og hadde andre prioriteter da du postet dette, Ove Gunnar, men har kikket litt på saken nå i kveld, dog uten å ha kommet noe nærmere hovedspørsmålet ditt:

Sønnene Torger (døpt 7/5 1758) og Torjus (døpt 22/2 1761) var begge født på Skoje i Sauland og døpt i Sauland kirke. Sønnen Halvor (døpt 27/12 1764) var født på Vik i Gransherad og døpt i Gransherad kirke.

Denne familien er ikke nevnt i bygdebøkene for Hjartdal og Gransherad under h.h.v. Skoje og Vik med underbruk og plasser. 

På det einbølte Skoje har de nok vært brukere for eiere som bodde utenbygds, selv om bygdeboka ikke har fått med seg hele brukerekken.

Vik var fra av 1600-tallet delt i to bruk, øvre og nedre. Det er sannsynlig at det var på Vik øvre de var, og trolig også der som brukere etter at eieren, som var enkemann, hadde dødd fra mindreårige barn tidligere i 1764. Jeg vet ikke hvor lenge de ble på Vik, men odelsgutten har nok tatt over som bruker senest da han giftet seg 21 år gammel i 1771. 

Jeg finner ikke Søren gravlagt i kirkeboken for Hjartdal. Har du sett på om han og/eller kona kan ha opptrådt som faddere der mellom 1767 og når resten av familien dukker opp i Andebu? Dessverre har vi ikke tilgjengelige konfirmasjonslister for Hjartdal for denne tiden slik at vi ikke kan få sjekket om datteren Ingrid var konfirmert i en av prestegjeldets kirker.

Fadderne i 1764 er interessante. Den eneste med tilknytning til Vik er første fadder Ellef Olsson Rui (i.e. Rua i Gransherad-Jondalen, som han brukte for en mindreårig stesønn). Han var født på Vik øvre med mor som var søster av eieren som hadde dødd der tidligere i 1764. De øvrige var fra Bolkesjø nedre med matriarken Gunhild Olsdatter (opprinnelig fra Buen i Gransherad-Jondalen) som den sentrale. Rolleiv Olsson (fra Folsland) var hennes andre ektemann og Ola Torsteinsson og Søve Torsteinsdatter (Hove) hennes barn av første ekteskap. 

Kan det skyldes at de også har vært en snartur innom Bolkesjø, selv om det ikke er plass til dem i brukerrekken der? Bolkesjø og Vik ligger på hver sin side av innsjøen Follsjø med gamle ættebånd seg imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Dag!

Det er jo flere år siden jeg fant at Søren Tarjerson levde opp og han har vel nesten like lenge vært blandt de umulige.

Det var Andebu bygdeboks omtale av Lakskjønn som førte meg til Hjartdal. http://andebubygdebok.no/index.php/Lakskjønn

Omtalen nevner Lofthus i Hjartdal. "Jakob Olsen 1766-1810. Var fra Telemark, visstnok fra Hjartdal. Faren het Ole Ellingsen Lofthus, d. ca. 1747; moren Margit Jakobsdatter døde i Lakskjønn 1779, 85 år"

Fra Hjartdalsoga : gard og ætt. B. 3 A : Hjartdal : Nordbygda, Nord-Lofthus side 518 og 519: 

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015052608145?page=521

"- 2) Margit Olsdtr. Dysjå/Lofthus. brukar 1711-28, skifte etter henne i 1728. Margit Gllg 1725 m Ola Ellingson, brukar 1725-44,
f ca. 1697 i Numedal? opplyst i lensmann Paus si teljing i 1730, d 1747 her. Ola gllg 1728 m enkja Margit Jakobsdtr. Hovdejord f 1698. Born: Margit fekk berre den eine sonen i første ekteskap. Det andre ekteskapet var barnlaust. Ola sine born i andre ekteskap: 
1 Margit f 1729. 2 Torgeir f 1731 d s å. 3 Anne f 1732. 4 Torgeir f 1734. 5 Bergit f 1738. 6 Jakob f 1744. -"

Under Hovdejord fikk jeg Margit Jakobsdatters to ektemenn.

Fra Hjartdalsoga : gard og ætt. B. 3 A : Hjartdal : Nordbygda, Hovdejord side 317:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015052608145?page=319

"- 4 Margit f ca. 1698 glg 1723 m Tarjer Sørenson Nord-Flatland gllg 1728 m enkjemann Ola Ellingson Nord-Lofthus. -"

Så til starten av mitt hovedspørsmål.

Under Nord-Flatland fikk jeg Søren Tarjerson som bygdeboka tviler på levde opp. Jeg hadde navnene på hans barn som kom til Andebu og så navnelikhetene. Ved å lete i Hjartdals bygdebok fant jeg at Søren Tarjeison Lofthus ble gift og fikk barn, som jeg så fant flere av i kirkeboka.

Hjartdal bygdebok har ikke sett at Søren Tarjeison Lofthus var Tarjer Sørensons sønn som bodde på gården til sin mor Margit Jakobsdatters nye ektemann. Hjartdal bygdebok har heller ikke noe om flytting ut av bygda.

Søren Tarjerson var soldat ved vielsen i 1754 og finnes i en militærrull datert 1765. Uten at det besvarer hovedspørsmålet.

https://www.digitalarkivet.no/ru20111021680487

Jeg har sett på sansynlige reiseruter fra Hjartdal til Andebu, men ikke funnet spor av Søren. Hans halvsøster Anne Olsdatter og Halvor Nirisen vies i Gjerpen 1761 https://www.digitalarkivet.no/kb20061206040597 ( samme dag vies en Tarjer Olsen som også ble trolovet samme dag som Anne. Dette kunne vært Annes to år yngre bror, men Gamle Gjerpen mener det er en annen). De bodde på Holmen under Rising i Gjerpen

https://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Rising/Holmen.htm . Og som nevnt under Lakskjønn i Andebu "--I 1766 ----- S.å. solgte han den ene halvdel av Lakskjønn til Jakob Olsen, se ndfr.; den annen halvdel ble solgt til Jakobs svoger Halvor Nirildsen --" 

Disse personene var altså allerede i Andebu mens Søren Tarjerson fortsatt var på Vik i Gransherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ingen nyhet at bygdebøker noen ganger ikke klarer å stokke beina når noen skrives fra andre steder enn der de var født og heller ikke klarer å følge dem når de flytter fra gård til gård og fra plass til plass. Her burde en ha kunnet forvente at Hjartdalsoga i det minste klarte å følge dem til Skoje, som er i samme kommune, men behandlingen av kortvarige eksterne brukere i brukerrekkene er også erfaringsmessig ofte så som så. At de der ikke nevnes på Vik kan skyldes den manglende omtalen i den noe eldre Gransheradsoga, som ikke hadde Hjartdalsoga å støtte seg på. 

Av det du har lagt frem kan vi slå fast at Søren må ha levd i 1767 og at kona og barna kom til Andebu senest i 1774. Det burde normalt bety at hun da var enke siden de ikke har funnet spor etter Søren der. Men i det minste teoretisk kan det også tenkes at han hadde forlatt familien eller at han hadde havnet i fengsel. I hvert fall i det siste tilfellet burde tingbøkene kunne gi beskjed, kanskje også i det første. 

At du ikke skriver noe om at det fins skifter etter moren eller kona fra Andebu, velger jeg å tolke at så ikke er tilfelle. Men i prinsippet burde det i finnes et skifte etter Søren dersom han døde mellom 1767 og 1774, siden ha da etterlot seg mindreårige arvinger. Det var påbudt, men ble ofte ikke håndhevet hvis det ikke var verdier i boet.

De mest sannsynlige veiene fra Hjartdal/Gransherad til Andebu er jo enten nedover Telemark eller ned Lågendalen, evt. en kombinasjon med en eller flere krysninger av de fjellene/åsene som skiller. 

I tillegg til Sørens mulige begravelse et eller annet sted imellom, ville jeg også lett etter datteren Ingrids konfirmasjon som helst har skjedd i årene 1770-1773. Jeg har sjekket Kongsberg, som har søkbare konfirmantlister av god kvalitet, men der er hun ikke å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Dag.

I Vestfold Slektshistorielags Gjallarhorn nr. 45 i desember 2009 skrev Rune Helland om Store-Dals slekta fra Høyjord. Denne slekta starter med de tidligere nevnte Hjartdøler. Helland hadde den gangen heller ikke funnet Søren Tarjersons død.

Jeg tok i dag kontakt med Helland om han hadde gjort nye funn og fikk dette svaret:

"Nei det har jeg ikke, utenom noen antydninger fra min side: 

I skifte etter svigerfaren Torjus Haraldson Nordbø, skriver Sørens Torgersson seg for "Søren Vig i Gransherad"
Må ha død mellom 1761 og 1774.
Eldste sønnen er konfirmert i Høyjord i 1774!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er nr. 45 av Gjallarhorn en av de utgavene jeg mangler, så jeg får ikke sjekket på kort sikt hva som står der. Til Hellands antagelse om at Søren "Må ha dødd mellom 1761 og 1774", kan dette trolig snevres inn til mellom 1767 og 1774 gitt at det var i 1767 han skrev seg for "Søren Vig i Gransherad". Jeg har i kveld gått gjennom materialet for Ekstraskatten av 1762 for Hjartdal prestegjeld for å se om de kunne finnes noen spor etter ham der, man fant ikke noe. Det er ikke tilgjengelig noe hovedmanntall for skatten for dette området, men en god del restanselister, men ingen som kan være ham nevnes der. Dødsfallet til den forrige brukeren av Vik øvre nevnes, men ikke hvem som ble bruker etter ham og når odelsgutten overtok som bruker. Så det ser i det minste ut til at Søren var en trofast skatteyter i de årene han var på Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang Dag!

Jeg fant i dag skifte etter Søren Tarjersons mor Margit Jacobsdatter. Det er datert 29. februar 1780 i Lakskjønn i Andebu.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081127370521

Søren er død og etterlater seg fire barn. Datteren Ingerid, ugift, sies å tjene i Jerpen--- i Bratsberg Amt.

Finner ikke Ingerid Sørensdatter konfirmert i Gjerpen. Hun gifter seg senere med halvsøskenbarnet Halvor Halvorsen 1788 i Andebu.

Søkte på "Søren" begravd på https://gamlegjerpen.no/ og fant denne: "27/5-1776. Søren Torgersen f. Luxefjeld 52 Aar."

https://www.digitalarkivet.no/kb20061206040557

Denne er død senere enn det vi har antatt. Alderen er riktig. Datteren tjente i Gjerpen noen år etter dette. Finner ham ikke født i Gjerpen og er ikke nevnt under noen av brukene i Luksefjell. - Kan det være vår mann? Som nevnt over var halvsøsteren Anne Olsdatter og hennes mann Halvor Nirisen i Gjerpen. Og Torjer Olsen som jeg antydet over at kunne vært Annes bror er omtalt under Luksefjell og døde "31/3-1766. Torjer Olsen 26 Aar."

(Søren Tarjersons sønn Torger var gift med Mari datter til Guri Tostensdatter og Abraham Jensen som vi har diskutert tidligere.) 

Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen min sier meg at det er rett Søren du har funnet! Men så var det å bevise det, da. Og så var morens skifte meget opplysende. Dermed kan de teoretiske mulighetene jeg tidligere antydet strykes.

Luksefjell er ei skogsbygd øverst i Gjerpen opp mot Skrim. Der har jeg gjennom årene funnet ganske mange fra Øvre Telemark og Numedal som har vært innom for kortere eller lengre tid før de evt. har vandret videre. Trolig har de aller fleste av dem livnært seg som skogsarbeidere. 

Strengt tatt vet vi bare at sønnen Torger ble konfirmert i Andebu i 1774. Det trenger ikke bety at resten av familien hadde ankommet så tidlig. En mulighet er at han ble sendt til slektningene sine der som kanskje satt litt bedre i det enn foreldrene hans gjorde. Og så har resten fulgt på etter at Søren døde. 

En mulig konfirmasjon for Ingrid i Gjerpen: Søndag etter påske (26/4) 1772 Inger Sørensdatter fra Gravelie 16 aar.

Gjerpen kirkebøker, SAKO/A-265/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1747-1795, s. 275
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061206040636 

Alderen stemmer. Jeg finner ingen som kan være henne som døpt, gift eller gravlagt i Gjerpen, så hun var nok utabygds fra. Hun var heller neppe selv fra Gravli der navnet Søren ikke passer inn i de familiene som nevnes i gamlegjerpen.no, hverken på hovedbølet eller på underliggende plasser. Så enten har hun tjent der eller så har faren vært rundt flere steder i bygda på skogsarbeid. Gravli er også en skogsgård og ligger på veien over mot Siljan og Lardal. Det er riktignok et stykke fra Luksefjell, men med noenlunde tilsvarende forhold. Der finner jeg også flere andre som i likhet med dem hadde trukket utover fra de indre bygder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Dag!

Fint at du sjekket konfirmasjonene i Gjerpen og fant Inger Sørensdatter. Jeg var nok litt for kjapp selv og reagerte ikke på at Inger kan være Ingrid.

Hovedspørsmålet er vel nå besvart. Vi har ikke fått hvilken gård/plass Søren døde, men det var en kortfattet prest i Gjerpen på den tiden.

Et siste spørsmålet måtte være. Har du et godt forslag til Margit Jacobsdatters andre mann Ola Ellingson, brukar 1725-44, f ca. 1697 i Numedal?

God helg mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg og!

Ja, jeg er enig i at hovedspørsmålet nok er besvart. Og jeg tror ikke vi kommer noe nærmere eksakt hvor i Luksefjell Søren døde, hvis det da ikke fins et skifte etter ham. Men da må en slå opp under hvert av brukene der i skiftekortene. Jeg slo selv opp på Luksefjell, men der var han ikke å finne. 

Vekslingen bl.a. mellom Ing(e)rid og Inger er jeg så vant til at jeg alltid noterer meg nærliggende navnevarianter når jeg er på leting etter noen.

Navnet Elling var ganske uvanlig i Numedal, mer utbedt i f.eks. Hallingdal og Sigdal. Det vi har av så tidligere kirkebøker for Numedal er Flesberg og Uvdal, som da var annekssogn til Rollag - ofte med egen residerende kapellan. I Flesberg nevnes ingen Elling eller Ellingsbarn før etter 1725. I Uvdal begynner dåpslistene sent i 1696, og så er det første bladet som dekker deler av 1696 og 1697 delvis avrevet. Han kan jo være døpt akkurat i den lakunen. Første gang navnet Elling/Ellingsen dukker opp er da en Ole Ellingsen døpte datteren Margit 3/1 1717, og barnet synes å være ektefødt. Det står ikke at det var i Uvdal, men jeg ser det av fadderne. Det kan være samme Ole, men jeg finner ham ikke nevnt hverken før eller senere. Så går det en stund før neste Elling/Ellingsen nevnes. Og likedan er det over hele dalen, slik at det ikke synes å være søsken av ham som kan hjelpe til å sirkle ham inn. Eller kan det være slik at han var født i Numedal, men flyttet til Telemark som liten?

Rollag kirkebøker, SAKO/A-240/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1714-1742, s. 14
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315610468 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Som jeg også har trodd var Elling ikke et vanlig navn. Den Ole Ellingsen du nevner kan jo passe. Men forsøk på å bevise det vil ikke bli lett, og bør nok eventuelt bli et eget tema. Jeg har andre umulige som nok er lettere å ta før denne.

Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider