Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe å finne forfedre til Hans Hendrich/Henriksen/Hendrik Klock/Klok (f. ca. 1710 +-15 år)

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

• Hei kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om forfedrene (/foreldrene) til Hans Hendrich/Henriksen/Hendrik Klock/Klok? Informasjon om hvor Hans ble født, akkurat årstall og annen info er også ønsket. 😊

Videre skriver jeg noen opplysninger om han:

Fødselsår: ca. 1710 +-15 år

Fødested: ukjent, mest sannsynlig Nederland, USA, Tyskland eller Norge (Aust-Agder)

Eventuelt immigrasjon til Norge på 1743-1744 tallet

Ekteskap: Gift med Aase Evensdatter (f. 1718) i år 1745 i Risør

Barn: Henrick/Henrik/Henrich Hansen Klock født i år 1745, Peter (født 1747) og Even (født 1748)

Død: 1752

Begravd: pinsedag 7. mai 1752 

Jeg har en teori om at han kan ha emigrert fra USA til Norge på første halvdel av 1700-tallet og kommer fra en Klock slekt i USA, da det er mange derifra på den tiden med navn som gjentar seg i Risør sin Klock slekt.

Forfatteren av følgende bok fra Nasjonal biblioteket mener derimot at han utvilsomt var en hollender og kom til Norge 1743-1744, siden det ikke var noen som bar navnet Klock ved skattemanntallet i 1744. 

https://www.nb.no/items/18fdbd57fa19a50d2093cada3ec689a3?page=125&searchText="hans henrich klock" 

Jeg setter pris på ethver svar og forsøk på å hjelpe 👍

Bildene linket nedenfor viser både når Aase og Hans giftet seg og når de fikk en av sønnene sine (Hans):

IMG_2553.jpeg

IMG_2555.jpeg

•  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsnavnet Klokk finnes flere steder på sundmøre.   Tviler litt på utvandring fra USA til Norge på 1740 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 😊

Tja... det er nok en mulighet. Men jeg har blitt fortalt at Klock-delen av slekta er noe utenlandsk. I tillegg ser du at navnet til kandidaten er noe utenlandsk mer enn norsk (eks: Hendrich istedet for Henrik, og Klock istedet for Klokk). Han som skrev den boka vedlagt, tenker han definitivt var hollender (vet ikke helt hvorfor da). 

Det er ikke sikkert at teorien min stemmer, men det bør jo være en kilde som viser til fødselen hans eller emigrasjon/immigrasjon. Hmm... 

Jeg setter fremdeles veldig mye pris på ny input/info 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne han i vedlagt bilde være den samme Hans Hendrick Klock som bosetter seg i Risør og er gift med Aase Evensdatter i 1745? Det ser ikke ut som om de som har skrevet om han vet hvor han endte opp. Fødselsåret er rimelig. I tillegg er forfedrene til Hans fra USA blant annet fra Holland. I følgende bok, er Hans i Risør mest sannsynlig av hollandsk slekt (https://www.nb.no/items/18fdbd57fa19a50d2093cada3ec689a3?page=125&searchText="hans henrich klock"), så dermed passer denne Hans fra USA ganske godt til å være Hans i Risør. På den andre siden har jeg ikke ordentlige bevis. Skulle gjerne ha funnet ut om Hans fra USA emigrerte til Norge (gjerne 1743-1744, slik boken tilsier, men kan jo hende han emigrerte til en del av Norge først for å så komme til Risør i 1743-1744). 

IMG_2564.png

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider