Gå til innhold
Arkivverket

Referat fra høyesterett

Martin Furseth
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne referat fra ev. saksbehandling i høyesterett, vedr. en farskaps-sak fra Nordre Sunnmøre soreskriveri, i årene 1910-1911.

Jeg har søkt etter saken hos Statsarkivet i Oslo, men uten resultat. Kan det tenkes at rettsreferat, ev. domsprotokoller fra høyesterett, finnes i Bergen?

Mvh

Martin Furseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eventuell høyesterettsdom ville blitt lagt ved rettsreferater og saksdokumenter fra lavere rettsinstanser i saksmappen i Nordre Sunnmøre sorenskriveris arkiv, så det kan være like greit å undersøke denne saksmappen. Arkivet etter Nordre Sunnmøre sorenskriveri finnes ved Statsarkivet i Trondheim. Farskapssaker over 100 år er fritt tilgjengelige, og kan sees på lesesalen. Se gjerne vår veiledning om farskapssaker og hvordan du finner frem til dem her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har vært i Trondheim og funnet referatene fra extraretten, frem tom året 1909.

Det siste jeg har funnet. er flg. opplysning: 

Onr 288 (2.s.1910): Ole Andreas Aursnes mot Nikoline Marie Olsdatter Furseth (Høiesteretsstevning 12. mars 1910).

I statsarkivene i Trondheim/Oslo fant jeg ikke mer informasjon, og mitt spørsmål er om det hos Statsarkivet i Bergen, finnes referat og/eller domsprotokoll vedr en ev. saksbehandling i høyesterett for 1910, 1911 eller senere.

Mvh

Martin Furseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom høyesterettsdommen ikke lå ved saksdokumentene ellers, finnes arkivet etter høyesterett ved Riksarkivet i Oslo, og ikke ved Statsarkivet i Bergen. 

Du kan sende oss en henvendelse, og etterlyse oppslag av dom, med de opplysningene du har funnet, her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.