Gå til innhold
Arkivverket

Få digitaliserte Adressebøker for Bergen kommune.

Trond Olav Solberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har i en del år irritert meg litt over mangelen på digitaliserte adressebøker for Bergen by/kommune. Marcus-samlingen og Nasjonalbiblioteket har riktig nok noen få årganger, men mye mangler. Både Bergen offentlige bibliotek og Statsarkivet i Bergen har svært mange årganger, men kun fysisk tilgjengelig.

Jeg har tidligere henevendt meg til Nasjonalbiblioteket om dette, og de har visst også årganger fra Bergen. Imidlertid er ikke disse på prioriteringslisten til å bli digitalisert pr. nå.

Jeg husker ellers at det på gamle digitalarkivet var noen årganger med adressebøker for Bergen i fra 50-60 tallet tilgjengelig, men disse forsvant da man gikk over til nye digitalarkivet.

Jeg er imidlertid klar over at adressebøker ikke lenger ligger inne på Digitalarkivet sitt primærområde, men samtidig ble jo for en del år siden samtlige adressebøker for Kristiania/Oslo lagt ut der. (Jeg vet ikke om dette prosjektet var i regi av Statsarkivet, eller om det var frivillige som fikk digitalisert denne samlingen.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er klar over disse stedene. Disse bøkene for Hordaland som NB har publisert, er ikke komplette adresselister. De inneholder vel kun privatpersoner som var registrerte med eget firma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trond Olav Solberg skrev:

De inneholder vel kun privatpersoner som var registrerte med eget firma. 

Muligens for noen av dem, men et tilfeldig søk på f. eks. Landsvik, Andreas i Adressebok for Hordaland fylke og Bergen med skatteligninger. 1955/56 Vol. 20https://www.nb.no/items/bff43331729e912ffc5138dc1be8a9c1?page=297&searchText="landsvik, andreas"

viser at han var snekker, bosatt i H. Hårf. g.....

Videre under Landsvik finner du agent,sjåfør, kontorist, elev....

adr bok 1955-56.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Muligens for noen av dem, men et tilfeldig søk på f. eks. Landsvik, Andreas i Adressebok for Hordaland fylke og Bergen med skatteligninger. 1955/56 Vol. 20https://www.nb.no/items/bff43331729e912ffc5138dc1be8a9c1?page=297&searchText="landsvik, andreas"

viser at han var snekker, bosatt i H. Hårf. g.....

Videre under Landsvik finner du agent,sjåfør, kontorist, elev....

adr bok 1955-56.jpg

Ja det er derfor jeg ser det slik at det var mest sannsynlig de som var registrert med arbeidsinntekt eller eget firma, som kom med i adressebøkene for Hordaland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

PS: Arkivverket digitaliserte (skanna) for 10-12 år siden et større antall adressebøker for Kristiania/Oslo, men det var før Nasjonalbibliotekets digitaliseringsarbeid skjøt fart. Siden har det kommet til en felles forståelse mellom Arkivverket og Nasjonalbiblioteket, om at adressebøker - som trykksaker - er Nasjonalbibliotekets ansvar, og Arkivverket kommer derfor ikke til å digitalisere flere enn de som har blitt digitalisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at arkivverket digitaliserte adressebøker for Kristiania/Oslo for 10-12 år siden. Nasjonalbiblioteket har foreløpig ikke skannet adressebøker for Bergen kommune. De har skannet en del adressebøker med ligninger som dekker Hordaland og Bergen. Problemet er at disse bøkene som nevnt ikke dekker alle som hadde bostedsadresse i Bergen. De inneholdt bare adresselister for innbyggere med arbeidsinntekt/eget firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider