Gå til innhold
Arkivverket

Stokke i Vestfold dåp 18 juli 1777: Christopher med mye blekk-kluss på faren. Kanskje han heter Jens Tostens.?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

"Hans Thorsen og Anne Taralsdatter" les eg.  H-en er iallfall klar og grei. (ingen Jens)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK! Jeg synes nok jeg så en H jeg også, men han var den eneste Christopher i kirkeboka fom 1777 tom 1785 som jeg ikke selv klart kunne se hadde en far som ikke het Jens. Dette var mitt siste håp. Men da kan jeg i hvert fall fastslå at han ikke er døpt i Stokke... (smil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ein skal vere litt "stygg" (eller kanskje realitetsorientert), er det ikkje uvanleg at kyrkjebøker frå 1700-talet har

ein del manglar.  Du kan altså ikkje utan vidare bruke manglande innførsler som grunnlag for å fastslå noko.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Men da kan jeg i hvert fall fastslå at han ikke er døpt i Stokke... (smil)

Jeg kjenner jo deg, så jeg burde ha skrevet noe sånt som "Da kan jeg i hvert fall fastslå at hans dåp er (for meg) ikke å finne i Stokke". (enda større smil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tom askerøi skrev:

Jeg kjenner jo deg, så jeg burde ha skrevet noe sånt som "Da kan jeg i hvert fall fastslå at hans dåp er (for meg) ikke å finne i Stokke". (enda større smil)

Nei ... ikkje heilt det eg tenkte på.

Poenget var at det kan vere døypt born (/vigd par/gravlagt døde) i prestegjeldet som ikkje er førte inn i kyrkjeboka.

Difor kan du ikkje trekke slutninga at når eit barn ikkje er innført i Stokke, så vart barnet ikkje døypt i Stokke.

Men i så fall er det altså kyrkjeboka som har manglar, ikkje lesinga/leitinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok poenget ditt - selvfølgelig kan han være døpt i Stokke selv om det ikke står i kirkeboka. 

MEN - har jeg funnet rett dåp ... i Tønsberg! (Foreldrene var bosatt i Stokke men dro altså til Tønsberg for å døpe poden...)

Men enda en gang for hjelp med tyding - du er uvurderlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.