Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne foreldrene til flere personer :)

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei, familien min har drevet på med slektsforskning en stund. På enkelte sider av slekta kommer vi ikke noe lengre bak i tid. Derfor spør jeg om hjelp til å finne foreldrene til en rekke av de personene der det stopper litt opp. All type hjelp er ønsket, både mye og lite.

1. Person (kanskje den vanskeligste): Anne Marie Dreier/Dreyer/Drejer

- Født 1783 +-5 år i ukjent, kanskje Trondheim eller Hadsel. 

- Gift 1804 med Paul Andreas Antonio Paulsen i Hadsel i Norland

- Død 1857 i Hadsel

- Tideligere tråd om Anne: https://forum.arkivverket.no/topic/285430-anne-marie-dreierdrejerdreyer-ca-1787-1857-gift-med-klokker-paul-andreas-antoni-paulsen-1775-1835-hvor-ble-anne-marie-født/ (vet ikke helt om de klarte å konkludere med et sikkert svar). 

2. Person:

Beret Larsdatter

- Født ukjent (1755 +- 15 år) i ukjent, kanskje Hadsel

- Gift med Arent Johnsen i 12.01.1786

- Barn Peder Arntsen f. 1785 i Hadsel

- Død ukjent i ukjent, kanskje Hadsel

3. Person:

Mons Olssen Midtgaard

- Født 1725 +- 10 år i kanskje Midtgaard i Selje

- Gift(/sammen med) Inge Christendatter Maurstad (f. 1738), (MOREN TIL INGE CHRISTENDATTER ER OGSÅ ØNSKET) 

- Barn Inger Monsdatter Frislid (f. 1753 i Midtgaard)

- Død ukjent i ukjent kanskje Selje

4. Person (ØNSKER KUN MOREN) :

Brita Jørgensdatter

- Født 1788 +- 4 år i Gulen i Vestland

- Far Jørgen Eriksen Eikemo (f. 1749)

- Gift Ole/Ola Jonson Eikemo i 1808

- Barn Johanne Olsdatter Eikemo

- Død 28.04.1851 i Eikemo i Masfjorden i Vestland

5. Person (ØNSKER KUN MOR) (Ser ut som om Jostein Stokke fant moren til Jon Olson 🥳: Anna Store Sleire)

Jon Olsen Eikemo (født Bakke) 

- Født 1748-1749

- Far Ola Olsson (f. 1712)

- Gift Marita Eriksdatter (f. 1745) i 1785 i Lindår i Hordaland

- Barn Ole Jonson Eikemo (f. 1785)

- Død 1832 i Eikemo i Hordaland

(Det kan hende jeg har skrevet feil opplysninger i blant, men mesteparten skal forhåpentlig være rett.)

All hjelp er som sagt ønsket😊

Lykke🤞🏻

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha linket til de ulike opplysningene. Men det blir litt vanskelig, da opplysningene er min mors sine og er skrevet ned på papir. Hun sier at de hovedsakelig er funnet på MyHeritage og Digitalarkivet. Skjønner at å finne foreldrene til de jeg spør etter er vanskelig, derfor jeg spør 🙂 Jeg har ikke funnet det ut selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

4. Person (ØNSKER KUN MOREN) :

Brita Jørgensdatter

- Født 1788 +- 4 år i Gulen i Vestland

- Far Jørgen Eriksen Eikemo (f. 1749)

- Gift Ole/Ola Jonson Eikemo i 1808

- Barn Johanne Olsdatter Eikemo

- Død 28.04.1851 i Eikemo i Masfjorden i Vestland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Erik Gustavsen skrev:

3. Person:

Mons Olssen Midtgaard

- Født 1725 +- 10 år i kanskje Midtgaard i Selje

- Gift(/sammen med) Inge Christendatter Maurstad (f. 1738), (MOREN TIL INGE CHRISTENDATTER ER OGSÅ ØNSKET) 

- Barn Inger Monsdatter Frislid (f. 1753 i Midtgaard)

- Død ukjent i ukjent kanskje Selje

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=118016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Person:

Her fant jeg 1 kilde som viser at Jon Arntsen og Bereth Larsdatter er sammen og foreldrene til en som heter Jon Arentsen (har enda et barn kalt Peder Arntsen). Se side 77: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://img8.custompublish.com/getfile.php/3546963.2338.pdvwcayfdb/Par%2Bp%C3%A5%2Bgnr.pdf%3Freturn%3Dwww.hadsel.kommune.no&ved=2ahUKEwiIsPqL0ZuAAxVOYPEDHaUIAKkQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw2XT6OGldyiLLMV9FyWEQqL. Det er foreldrene til Bereth jeg håper på å finne i denne familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Person:

Her er en kilde som viser at Jon Olson (Sleire) sin far er Ola Olson. Moren er ikke oppgitt. Og det er henne jeg leter etter i denne familien: https://www.masfjordsoga.no/gardsnummer-1-10/gardsnummer-10/bruk-7/.

Jeg setter veldig stor pris på hjelpen din Grethe Flood, og dere andre som har prøvd å hjelpe meg hittil i denne letingen på disse 5 personenes foreldre😃🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Erik Gustavsen said:

5. Person:

??????????

Øvst under fødde og døpte

Ole - foreldre Ole og Anna Store Sleire - døypt i Sandnes Kyrkje (Masfjorden) 2. desember - truleg 1749

Lindås Sokneprestembete, SAB/A-76701/H/Haa: Ministerialbok nr. A 3, 1748-1764, s. 15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070511640765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende… Ser ut som om det er henne. Med mindre du begynner å tro at Anna Store Sleire ikke er riktig mor for Jon Olsen, så tenker jeg vi sier oss ferdig med «5. Person» Jon Olsen. Tusen takk for innsatsen🥳

(Ekstra lite spørsmål: Hvis det er henne, tror du Anna Store Sleire var i slekt med sin mann Ola Olson Store Sleire? Faren til denne Ola Olson heter også Ola Olson, og kanskje faren Hans igjen også: https://www.masfjordsoga.no/gardsnummer-1-10/gardsnummer-10/bruk-7/. Jeg søkte på MyHeritage på Anna Store Sleire, og fant en som var født 1715. Hennes far het også Ola Olson Store Sleire. Ser at det er mange med det navnet (Ola Olson). Kanskje de var i slekt??)

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Erik Gustavsen said:

Anna Store Sleire

I kyrkjeboka syner vel Store Sleire til at dei bur på denne garden og ein kan vel knapt lesa noko om at dei var i slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal vøre Berit Larsdtrs foreldre 

her er skiftet:

Skifte etter Lars Siursen, Tengelfiorden i Ulvøy
Ektefelle: Anne Joensdatter. Internt skiftenr: 870. Skiftet åpnet: 10/11-1755. Side: 421. Løpenr: .Formue: 64-4-10. Gjeld: 27-1-8. Boets innhold: Sølv merket: A.H.D./A.J.D.
Film eller link: HF1983
Arvinger:
Anne Joensdtr, Tengelfiorden i Ulvøy. Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Lars Siursen.
Johane Larsdtr, Datter av avdøde.
Berethe Larsdtr,  Datter av avdøde.
©

dette er fra Hadsel bygdebok som ligger på nett som PDF fil.

Tengelsfjord

Par 1724 - gift i H., varighet 1724 - 1755
Lars Sivertsen (d. 1755), f. her.
Anna Johnsdtr (1704 - 1775), f. 13/Raften.
Barn:
1. Dødfødt ( 0)
2. Berit
3. Berte, f. 79/Bitterstad
4. John (1726 - 1780)

Som en ser er det avik mellom de opplysningene men Berit er nevnt gift på Bitterstad, med Joh Arntsen som mann. ser at resten er nevnt i svarene ovenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen John Arntsen fikk en sønn 

Par 1818 - gift i H., varighet 1818 - 1822

John Arntsen (1787 - 1867), f. 12/Tengelfjord. Foreldre: Arnt Johnsen/Berit Larsdtr

1. ekteskap av 2, dessuten:

- g. 2) m/Viveka Johannesdtr (se par 1827, 10/Storå)

Kristianna Benonisdtr (1782 - 1822), f. Lødingen/NO.

Barn:

1. Benoni Martinus (1820 - ?) gift i Vågan

denne sønnen bosatte seg på Stornes i Vågan Det er en plass i Digermulen på Hinnøya.

Tellingsår: 1865
Kommune: Vågan
Kommunenummer: 1865
Navn på bosted: Stornæs
Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på  for å se på tidslinjen for personen.
Navn    Familie-stilling    Sivil-stand    Yrke    Fødselsår    Fødested    Etnisitet
Benoni Johnsen    hf    g    Husmand med Jord    1821    Hadsel    
Ingeborg Christensdatter    Hans Kone    g        1832    Saltdalen    
Elen K. Benonisdatter    Deres Datter    ug        1854    Vaagen    
Sevrine R. Benonisdatter    Deres Datter    ug        1857    Vaagen    
Johan C. Benonisen    Deres Søn    ug        1864    Vaagen    
John Arntsen    Hans Fader    e    Underholdes af Famillien    1786    Hadsel    
Christen Hansen    Logerende    g    Fisker    1810    Saltdalen    
Regine C. Olsdatter    Hans Kone    g        1809    Saltdalen    
Jens C. Kristensen    Deres Søn    ug        1846    Vaagen    
Berith Christensdatter    Deres Datter    ug        1851    Vaagen

Tellingsår: 1875
Kommune: Vågan
Kommunenummer: 1865
Navn på bosted: Digermulen nedre (Stornæset)
Antall personer registrert på bostedet: 5
Navn    Familie-stilling    Sivil-stand    Yrke    Fødselsår    Fødested    Etnisitet
Benoni Johnsen    hf    g    Husmand Fisker. Har delvis Fattigunderstøttelse    1820
Ingeborg Kristensen    Hans Kone    g        1832
Johan Benonisen    Deres Søn    ug        1863
Martin Benonisen    Deres Søn    ug        1866
Bergitte Benonisen    Deres Datter    ug        1869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Steinar Olsen bosatt i Hårvik skrev:

Skifte etter Lars Siursen, Tengelfiorden i Ulvøy
Ektefelle: Anne Joensdatter. Internt skiftenr: 870. Skiftet åpnet: 10/11-1755. Side: 421. Løpenr: .Formue: 64-4-10. Gjeld: 27-1-8. Boets innhold: Sølv merket: A.H.D./A.J.D.
Arvinger:
Anne Joensdtr, Tengelfiorden i Ulvøy. Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Lars Siursen.
Johane Larsdtr, Datter av avdøde.
Berethe Larsdtr,  Datter av avdøde.
©

Link til skiftet:

Nordland fylke, Vesterålen, Skifteprotokoll nr. 3A 02 (1746-1758), Skifteprotokollside, Side 420b-421a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302700432

Her er også nevnt en myndig sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker denne som er nevnt i Hadsel-slektfilen. 4. John (1726 - 1780)han var tydeligvis ugft ifølge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Takk igjen for all innsatsen)

2. Person (Beret/Berit Larsdatter)

Alt vi vet sikkert om Beret Larsdatter er altså følgende:

Hun giftet seg med Arnt/Arent Johnsen/Jonsen (f. 1745 og d. 1808. Foreldre er Jon Arntsen og Berit Andersdatter, hvis jeg forstår nederst på side 454 riktig: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://img8.custompublish.com/getfile.php/3546963.2338.pdvwcayfdb/Par%2Bp%C3%A5%2Bgnr.pdf%3Freturn%3Dwww.hadsel.kommune.no&ved=2ahUKEwiIsPqL0ZuAAxVOYPEDHaUIAKkQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw2XT6OGldyiLLMV9FyWEQqL. )

Beret og Arnt fikk iallfall 2 sønner: John Arntsen (ikke så viktig, da jeg stammer fra Peder) og Peder Arntsen

Fødselstallet er 1736 (…hvis jeg forstår nederst s. 381 riktig, se link over) (På samme side ser vi også at Berit har vært gift med en kalt Anders Monsen (ikke så viktig)).

Foreldrene til Beret/Berit er da Lars Sivertsen/Siursen og Anne Jonsdatter/Joensdatter (noe vi ser her: https://www.digitalarkivet.no/sk20090302700432).

Da tenker jeg vi sier oss ferdig med "2. Person" Beret Larsdatter, med mindre noen finner ut at noe ikke stemmer. 

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er mer å hente siden kirkeboken dekker ået Arnt er født, se på høyre side et lite stykke under 13 juli, er Arnt notert døpt. far Joen Larsen Tengelsfjord.

Nordland fylke, Hadsel, Øksnes, Sortland i Hadsel, Øksnes, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1763, Side 32
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10101208290027

her er Hadselfil versjonen, som ligger link til nedlasting i forige svar, helt ufarlig å laste med selv om systemet varsler om at det kan være det.

se side 67. i pdf filen.høyreklikker du på nedlastningen som dukker opp til venstre kan du åpne den i andre program en nettleseren klikk på det du bruker i systemet

Par 1763 - varighet til 1780

John Larsen (1726 - 1780), f. her.

Berit Arntsdtr (1726 - 1781), f. 2/2/Hennes nedre.

Barn:

1. NN (d. 1768)

2. Lars (1757 - 1812)

- g. m. Malena Jakobsdtr (par 1783 her)

3. Karen (1759 - ?)

4. B (ca. 1761 - 1780)

5. Jørgen (1762 - 1762)

6. Arnt (1763 - 1793)  han er som en vil se ikke nevnt gift her det skjedde 12 jan 1786 han døde i 1793 gravlagt  1 sep 1793 skifte 19 nov 1793

7. Andreas (1766 - ?)

8. John (1771 - ?)

- g. m. Lisbet Andersdtr (par 1799 82/Haukenes)

berit´s foreldre er på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Steinar Olsen. Denne infoen hjalp meg å finne foreldrene til Berit Arntsdatter, som jeg heller ikke hadde funnet før. Supert🥳

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Arntsdtr (1726 - 1781), f. 2/2/Hennes nedre.

hun er ikke nevnt på denne gården Dette skyldes vel at faren Arnt Jakbsen og blir kalt Rasmussen etter fosterfaren. Du finn Arnt som jeg har fått vite om fra andre, at Arnt Jakobsen har vært gift 2 ganger sist  1722 og Berit må da være fra dette ekteskapet siden den første konen dør før 1720. Arnts første kone het Berit

denne siden har jo mye fra Hadsel selv om den er Svensk ektefellen til Børge er av Lødingen-slekt med grener i Vesterålen og Lofoten

her har du Arnt

http://www.trekilen.com/slekt/toril201807k/sida8/h____1yz.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Steinar. Du behøver ikke å lete noe mer etter info om Berit og hennes familie, det du allerede har funnet har hjulpet masse. ⚱️GULL VERDT👑.

Da har jeg sett på linkene dine også Grethe Flood. Setter mye pris på det også.

Så hvis jeg skjønner den første samtalen du linket, er altså moren til Brita Jørgensdatter ikke funnet, og at det i tillegg viser seg å være veldig vanskelig å finne moren.

Hvis jeg skjønner det i den andre linken riktig, så er foreldrene til Mons Olssen Midtgaard: Ole Simensen (Torheim?) og Ole si tredje kone, Synneve Abrahamsdtr. Spesielt tusen takk for dette. Da sier vi oss ferdig med Mons Olssen Midtgaard i denne tråden.

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

behøver ikke å lete måtte bare sjekke om det jeg har stemmer med de papirene som finnes.

Fra Anders Ellingsen som er en felles stamfar siden Jakob og Lasse Andersen er brødre har jen 381 sider med de koblingene fra debatten her.

Skifte etter Magdalena Iversdatter, Storaaen i Ulvøy
Ektefelle: Lasse Andersen. Enke. Internt skiftenr: 576. Skiftet åpnet: 16/11-1745. Side: 310. Løpenr: .
Arvinger:
Formue: 8-0-4. Gjeld: 45-4-0. Fallittbo.

Anna Lassedatter, Helnes. Datter av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Aren Jacobsen.
Aren Jacobsen, Helnes. Svigersønn av avdøde. Død. . Gift. Ektefelle: Anna Lassedatter.

skiftet viser at Arnt het Jakobsen og ikke Rasmussen som Hadselfilen har som etternavn på han

Endret av Steinar Olsen bosatt i Hårvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider