Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Botne, Vestfold 1778

Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Jens Hansen og Helene Christophersdatter gifter seg i Botne i Vestfold 22. jan 1778

Han er fra Lundbye? men hva er ordet etter? (høyre side)

Vestfold fylke, Botne, Hillestad, Holmestrand i Botne, Ministerialbok nr. I 1A (1707-1778), Kronologisk liste 1778, Side 336-337
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070402670671
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070402670671.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er Sundby [Jfr. Sperthe, tre linjer under] – mengder av dem i Vestfold, mens Lundbyene er ‹østpå› for det meste. [Ihht. Norgeskart.no]

Ordet etter ser ut som begynner på F. Det er da fristende å tenke SundbyeFossen – men det står det ikke. Frilen / Frilne / Frilna / Fre . . . – uten lokalkunnskap er jeg egentlig ‹clueless›.

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenger nede på same sida "Døbt Magnus Crones Søn Hans. Fadd. Jens Hansen ved Sundbye Fos."

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være Sundbye Fossen. Med en veldig underlig o og en kort + en langstavet s som kun går ‹over linjen›.

Takk, Gunnar!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Even Stormoen said:

en kort + en langstavet s som kun går ‹over linjen›

Jeg oppfatter de to s-ene som like

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg oppfatter de to s-ene som like

Tja, mulig dét; første med en særs utydelig – hva heter det, hals? –

Uansett, du og Gunnar ‹knekket nøtten›!

Mvh

Skjermbilde 2023-07-21 kl. 17.31.16.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle! Ja, Sundby fossen må det være! Jens Hansen og Helene Christophersdatter  fikk flere barn i Botne, siste (tror jeg) var Ingeborg Maria i 1794. Med konfirmasjonen har jeg jo litt om alder også. 🙂

Søskenflokken bor på Horn i Ramnes 1801 sammen med enke Helene Christophersdatter. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058291001504

(Litt forvirrende, for det finnes også en bonde og gårdbeboer på Horn, gift med Helene Christophersdatter. Men de er gift i Ramnes 1798)

Endret av Inger Karin Haarbye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider