Gå til innhold
Arkivverket

Immigrasjon i Norge på 1700-tallet

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg forsker på en person kalt Hans Hendrick Klock som er bosatt i Risør på 1743 og bor der resten av sitt liv (gift med Aase Evensdatter 1744. Dette paret får barnene Peder, Even og Henrich på slutten av 1740 tallet i Risør). Jeg finner ikke noe info om Hans på digitalarkivet før 1744. I tillegg er det en bok på Nasjonalbiblioteket om Klock slekten på Risør som sier at han mest sannsynlig var hollender (, men jeg finner ingen kilder som bekrefter dette). Jeg ser på en annen side at det er flere med navnet Klock og Henrich i USA (som også er av hollandsk og tysk slekt. Dermed tenker jeg at Hans må ha immigrerte til Norge fra enten Nederland, USA eller Tyskland (til Norge fra 1715-1744). Han kan først ha reist til et sted i Norge deretter til Risør, eller direkte til Risør. Hvor kan jeg finne slik info. Kan dere på en eller annen måte hjelpe meg her. (Har allerede spurt på brukernes arkiv, men ingen har funnet noe enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflytta utlendinger er ikke systematisk registrert på denne tida. Om han tok borgerbrev kan det være oppgitt hvor han kom fra der. Om du har ei rein farslinje tilbake til ham kan geografisk opphav finnes via en gentest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2023 den 15.01, Erik Gustavsen skrev:

Hei, jeg forsker på en person kalt Hans Hendrick Klock som er bosatt i Risør på 1743 og bor der resten av sitt liv (gift med Aase Evensdatter 1744. Dette paret får barnene Peder, Even og Henrich på slutten av 1740 tallet i Risør). Jeg finner ikke noe info om Hans på digitalarkivet før 1744. I tillegg er det en bok på Nasjonalbiblioteket om Klock slekten på Risør som sier at han mest sannsynlig var hollender (, men jeg finner ingen kilder som bekrefter dette). Jeg ser på en annen side at det er flere med navnet Klock og Henrich i USA (som også er av hollandsk og tysk slekt. Dermed tenker jeg at Hans må ha immigrerte til Norge fra enten Nederland, USA eller Tyskland (til Norge fra 1715-1744). Han kan først ha reist til et sted i Norge deretter til Risør, eller direkte til Risør. Hvor kan jeg finne slik info. Kan dere på en eller annen måte hjelpe meg her. (Har allerede spurt på brukernes arkiv, men ingen har funnet noe enda).

Hans navn er trolig skrevet feil i boka "Öster Riisöer "strandsidere og arbeidsfolk" : en undersøkelse av Risørs eldste bebyggelse" https://www.nb.no/items/18fdbd57fa19a50d2093cada3ec689a3?page=125

Det rette navnet er nok Hans Henriksen Klock.

Ved vielsen i Risør 22.1.1744 er navnet hans skrevet "Hans Hendriks: Kloch". https://www.digitalarkivet.no/kb20070530630106

Ved begravelsen i Risør 1. pinsedag 1752 kalles han også "Hans Henrichsøn Klok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kommer med enda et spørmål, men jeg skjønte fremdeles ikke helt hvor jeg skal lete (jeg kan vel kalles en nybegynner, når deg kommer til Digitalarkivet). Jeg finner nemlig ikke noen borgerbrev for Risør (der han bosatte seg, dersom påstanden om at han emigrerte til Risør(/et annet sted i Norge så til Risør) fra utlandet stemmer.)

Kunne noen vært så snill å anbefale en kilde jeg kan lete eller søke i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter Risør byfogd er der bevart borgerruller fra 1821 av og rådstueprotokoller fra 1779 av, så det kan være at det ikke er bevart tidlig nok materiale. Du finner katalogen her:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-05000000000218?ins=SAK

Men det er altså kun om han trengte dette som handelsmann, håndverker eller skipper at han ville ta borgerbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei igjen. Har nå en teori om at Hans Henrich Klock kan ha emigrert fra Schleswig-Holstein til Kristiansand først, så deretter videre til Arendal og Risør mellom 1725 og 1740. Hvor på Digitalarkivet (lenke) kan jeg finne noe som viser dette, om teorien er riktig selvsagt? Da tenker jeg på båtpassasjerliste, om han har betalt skatt, om han fikk statsborgerskap osv (helst noe der jeg ikke på bla meg gjennom flere 100 sider, hvis det finnes. Kan det stå her: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/231505

Endret av Erik Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner neppe noen båtpassasjerliste. Det var først i 1888 at det kom ei lov om norsk statsborgerskap. I arkivene etter fogd, magistrat og fylkesmann kan det finnes naturalisasjonsbrev 1776–1887 og framover. Når det gjelder skatt kan du leite i fogderegnskapene i Rentekammeret.

Men du må altså leite i det enkelte arkiv, ved å bruke katalogene i Arkivportalen, se hva som er publisert i Digitalarkivet og kanskje møte på lesesal for å granske arkivene. Jeg tror ikke du finner noen snarvei her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider