Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde noen detaljer i dåpen til Anne Pedersdtr. i Verdal, Nord Trøndelag 28.06.1735 /f. 12.mai samme år.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/723/L0238: Ministerialbok nr. 723A07, 1831-1840, s. 132-133 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Barnet var født utenfor ekteskap av Malene Andersdtr. Mollen (Molden) og Peder Olsen Dell/Dill. Men hva står etter Dell/Dill og hva står det eksakt i margen på høyre side i forbindelse med denne dåpen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jamt Dræng Peder Olsen Dill V og QvindeMske Malene Andersd. Mollan"

V-en viser at det er ein husmannsplass under Dill.  ("Vald", trur eg, men her kan sikkert lokalkjende korrigere)

"Hiemed af Anders Steens(?)"

"Faderens 1ste, qv.msket 2  1 med Mekel Molden ?? 5 aar  ?? Ingebor"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Takk for hjelpen. Hun hadde datter Ingeborg med Mikkel Jonsen Molden, så det stemmer. Jeg har imidlertid problemer med å finne gården Dill/vald. Jeg har lett gjennom bygdebøkene for Verdal, men så langt uten hell.

Jeg får ta en sjekk på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har imidlertid problemer med å finne gården Dill/vald. Jeg har lett gjennom bygdebøkene for Verdal, men så langt uten hell.

Dillan er gnr. 243 i Verdal; høyrer til Vuku sokn. Garden ligg 1150 m i luftlinje rett sør for Vuku kyrkje  (norgeskart.no); i åsen sør for elva.

"-vald" vart brukt om husmannsplassar under ein gard.  (som "-eie" på delar av austlandet). Namnet "Dill(an)vald" er neppe i bruk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar.

Jeg finner ikke noe bind fra Verdal som omhandler Vuku i Nasjonalbiblioteket.

Molden var gård nr 240. Jeg finner 241 og 242 men så hopper det til 250.

Tre bøker må jeg søke om tilgang til på mandag. Det er bindet som omhandler Ørmelen og de to bindene som omhandler Leirdalen og Raset bind A og B.

Jeg finner imidlertid Dillan omtalt i den gamle bygdeboka 3-5-5 side 32 i gårdsdelen.

Men den gamle boka var mer opptatt av dyr og hva som ble dyrket, enn folka som bodde der. Finner en Peder Olsen nevnt men han døde i 1823 så det er ikke "min" mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider