Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Jens Staven f. 1699 i Åfjord? Moren bærer kanskje navnet Bereth (og far kanskje Allen).

Erik Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Jens Staven er en langt tilbake i slekten min.

Han får mange barn i Åfjord (Aa) i Sør Trøndelag. Likevel ser det ut som om at flere mener forfedrene til Jens kommer fra utlandet (kan også godt hende foreldrene hans er fra Norge, vet ikke). Dette ser vi da flere MyHeritage-profiler kaller foreldrene hans for Allen N Giles og Bereth Giles. Disse navnene synes jeg høres noe utenlandske ut (forutenom fornavnet Bereth da). På en annen side vet jeg ikke hvor disse MyHeritage brukerne har fått navne-infoen fra (kanskje det bare er tipping? - Det er altså kun navnene deres disse MyHeritage-profilene oppgir, ikke annet).

Vedlagt bok fra Nasjonalbiblioteket mener at Jens Staven skal ha kommet til Åfjord og ikke er født der: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015052108166?page=195&searchText=Jens. Som sagt kan det hende at han bare flyttet fra et annet sted i Norge til Åfjord.

Følgende finner dere en kirkebok fra Digitalarkivet som viser når Jens Staven døde: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000562149. Denne kilden viser (så vidt jeg klarer å se) ikke Jens sitt etternavn. Dessverre finner jeg heller ikke noen andre kilder som jeg vet for sikkert handler om Jens.

Under ser du de ulike opplysningene om Jens Staven.

- Født omtrent 1699/1700 (se de vedlagte linkene)

- Gift med Siri Olsdatter (født ca. 1700, begravd utenfor Åfjord prestegjeld)

- Disse fikk 8 barn, alle kan leses om i link fra Nasjonalbiblioteket (se side 193)

- Død 1751 i Staven i Åfjord. 

Tror det blir vanskelig å finne noe om Jens Staven, da jeg ikke vet om etternavnet hans. Krysser likevel fingrene🤞🏻

(Info om foreldrene til Siri Olsdatter kunne også vært fint å få/dobbeltsjekke. Noen på MyHeritage skriver at hun er født i år ca. 1700 i Drangedal i Telemark på Østlandet. De skriver også om at foreldrene hennes er Ole Eriksen født ca. 1670 og Kari Hansdatter født ca. 1672 i Sandnes (begge fra Rorvigen i Drangedal. Hvis dette stemmer kan det jo også hende at Siri og Jens giftet seg her, før de flyttet til Åfjord (kun gjetninger). Da kan det hende det er oppført i følgende bok for Drangedal: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010082720002. Jeg kommer ikke inn, fordi det står at man må ha tilgang).

Mvh Erik G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen løse tanker: 

Kan noen av barna være oppkalt etter besteforeldrene til Jens og Siri Olsdatter?

De har i alle fall en sønn Ole, f. ca. 1734, og han må være oppkalt etter morfaren. Han er nr. 5 i barneflokken, og søsknene før ham heter Hans, Barbro, Elen og Golla. Etter Ole følger Karen, Per og Anne. 

I bygdeboka står det at Siri bodde hos svigersønnen Gabriel Olsen i ekstraskatten 1762, men hun er ikke funnet gravlagt i Åfjord. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider