Gå til innhold
Arkivverket

Hollandsk matros i Trondheim, kirkebok fra 1799

Ole Hansen
 Del

Recommended Posts

I 1799 gifter seg "hollandsk matros af fregatten Pollux", Henrich Philip Cale, med Martha Maria Johannesdatter (nr. 5 i høyre spalte på bildet, som er fra kirkeboken i Domkirken, Trondheim, Lysninger 1799).

Lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680121

Klarer vi å finne opphavet (sted, aner) til Henrich Philip Cale? 

URN:NBN:no-a1450-kb20070920680121.jpg

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk. Jeg har intet, så verdsetter enormt alle innspill.

Skipet i den første lenken er jeg usikker på om er samme som kom til Trondheim, grunnet tidsrommet som antydes (vil ikke utelukke at Pollux er eller var et vanlig skipsnavn).

Lenke 2: Takk også for denne. I lys av bruduljene som omrapporteres, kanskje journaler fra politikammeret kunne avdekke noe? (Ifall Henrich Philip Cale var en av de "dumdristige matroser" som omtales.)

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Det skal jeg undersøke videre. Av lenkene dine, for hvilke jeg er takknemlig, slår den meg iøvrig som noe uoversiktlig, denne perioden mot slutten av 1700-tallet da man gikk mot avviklingen av det østindiske kompani, den bataviske republikk ble opprettet, et cetera.

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være svenn ved papirfabrikken hadde han relativt etablerte faddere ved første datters dåp. https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640553

Hendrich Philip Katel, møllerdreng er nok identisk med han på møllen i 1801. Men er han den samme som din HPC? 'Katel's kone het også Marthe Maria. Patronymet hennes er imidlertid rettet til Hansdatter. Jeg kan ikke se hva som stod før rettelsen. Se 29.01.1804, høyre side, høyre kolonne https://www.digitalarkivet.no/kb20070321610536

Hansdatter og Johansdatter kan være en misforståelse, eller kanskje brukte faren hennes begge navneformene. Jeg har sett Hans og Johannes brukt om hverandre på samme mann på 1600-tallet.

Så har vi matros Henrich Philop Carl og kone Marthe Johannesdatter som døper barn i Korskirken i Bergen 1808. 

5. februar https://www.digitalarkivet.no/kb20070321610565

Her er fadderene mer 'vanlige folk', og sjømann var jo din HPC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være svenn ved papirfabrikken hadde han relativt etablerte faddere ved første datters dåp. https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640553

Jeg mistenker også at det er samme familie. Men det er en del usikkerheter. Hr. foran mannens navn ser ut til å peke på en viss sosial status. Konen ved denne dåpen heter Marthe Maria, men her kalles hun Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk for alle innspill. Trass i litt varianter i transkripsjonene/stavingen, så synes alt for meg intuitivt å være samme person. Jeg vet ikke om fødested "Tydskland" i Undersøkelseskommisjonens rulle over sjømannskap i Bergen 1804-1805, som det lenkes til ovenfor - og som såvidt jeg kan forstå daterer seg helt fra tampen av det tysk-romerske riket - kan peke oss mot hvorsomhelst i dagens Tyskland? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ikke så mye å komme med. Finner ikke denne karen i Holland. 

Hvis han derimot er Tysk, så er det mulig at han kommer fra Niedersachsen hvor Kahle er et sted/plass.

Her er en navnebror, hvis vi kan tro at hans etternavn var Kahle.

Heinrich Philip Kahle (1730–1781) • Person • Family Tree • FamilySearch

Navn Heinrich Philip Kahle

Fødselsnavn Hinrich Philip Kahle

Kjønn Mann

Født 9. mai 1730   Scharrel, Neustadt am Rübenberge, Hannover, Niedersachsen, Deutschland

Dåp 15. mai 1730   Basse, Neustadt am Rübenberge, Hannover, Deutschland

EkteskapEktefelle:  Ilse Dorothee GödingGöing21. nov 1757   Bordenau, Hannover, Preussen, Deutschland

Død 13. jan 1781

Foreldre Frantz Hinrich Kahle Catharina Margaretha Kahle (født Rodewald)

Kone:

KoneIlse Dorothee GödingGöing

Barn:

BarnIlse Dorothee Kahle
Heinrich Philip Kahle
Marie Elisabeth Kahle
Catharina Elisabeth Kahle
Heinrich Philip Kahle
Catharina Marie Kahle

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Det sporet skal jeg også undersøke videre. Ellers lurer jeg på om ikke etternavnet rett og slett kunne være en variant av Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider