Gå til innhold
Arkivverket

Domkirkeboken for Bergen før 1719

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

19 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Er ikke kirkebøkene for Domkirken i Bergen før 1719 scanet?

En database på digitalarkivet over barn født utenfor ekteskap, viser at Hans Danielsen Bugge fikk et uekte barn i 1693 https://www.digitalarkivet.no/view/199/pt00000000386039. Kilde oppgis som "Døpte utenfor ekteskap ved Domkirken i Bergen 1674-1725"

Cecilie

Hei

Det finnes ingen kirkebok for Domkirken i den perioden. Informasjonen som er transkribert er heller ikke hentet fra en kirkebok, men fra Rentekammeret, Byregnskaper. En kilde som befinner seg i Riksarkivet.

Hva som er kilden kan du lese her. https://www.digitalarkivet.no/source/109266

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Er forresten regnskapsboken for domkirken bevart?

Kilden som er transkribert er bevart ja og befinner seg på Riksarkivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan det står at transkriberingsgrunnlaget er skanning blir neste spørsmål: Finst dei skanna sidene i Digitalarkivet, evt. kor tid vil dei bli publisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Sidan det står at transkriberingsgrunnlaget er skanning blir neste spørsmål: Finst dei skanna sidene i Digitalarkivet, evt. kor tid vil dei bli publisert?

Den er ikke publisert skannet på Digitalarkivet. Jeg kjenner ikke til at den er skannet. Det kan være at registrator selv har avfotograferten den på Riksarkivet før registrering. Jeg har personlig gjort det mange ganger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mathias Beyer skrev:

Absolutt, absolutt er den det. Jeg så ikke innlegget ditt før etter jeg postet mitt innlegg.

Tusen takk!
Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.