Gå til innhold
Arkivverket

Finner ingen dødsannonse for min Oldemor.

Frid H Nordgård
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer ikke å finne en dødsannonse for min oldemor Amanda Johanna Randine Hansen/Hanssen født 1899, Tranøy - Død 1952, Tranøy! Hun var gift med Olaus Sigurd Jakobsen. Har lett og lett, men ikke funnet noe!

Fra digitalarkivet:

Fornavn:
Amanda J R
Etternavn:
Jakobsen
Kjønn:
k
Alder:
52
Fødselsår:
1899
Fødselsdato:
09-12
Dødsdato:
1952-05--
Bostedskommune nummer:
1927
Bostedskommune:
Tranøy
Dødskommune nummer:
1927
Dødskommune:
Tranøy
Avvik i fødselsdato
Dato:
1952-05--
Merknad:
E: Mangler komplett dødsdato, har bare år og måned for dødsfallet.

Hun etterlot seg mann og flere barn, -syns det er merkelig at jeg ikke klarer å finne en dødsannonse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frid H Nordgård skrev:

Jeg klarer ikke å finne en dødsannonse for min oldemor Amanda Johanna Randine Hansen

Det er vel kanskje på nasjonalbiblioteket, nb.no  du har leita?

Det er ikkje alle aviser som er skanna.

Har du sjekka kva som er dei mest aktuelle avisene, og om dei er skanna og lagde ut på nb.no?

Programvaren som omformar bilete til tekst, gjer litt feil av og til. Det gjer at du må ta høgde for feilstavingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frid H Nordgård skrev:

Har lett og lett, men ikke funnet noe!

Jeg gjorde et kjapt søk på nb.no, men fant heller ikke noe.

Et godt tips for å øke sjansene for å finne ting når man søker på nb.no, er å sette seg godt inn i hvordan man søker.  Denne siden forklarer alle knepene man bør kunne:

https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/slik-soker-du-i-samlingen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er vel kanskje på nasjonalbiblioteket, nb.no  du har leita?

Det er ikkje alle aviser som er skanna.

Har du sjekka kva som er dei mest aktuelle avisene, og om dei er skanna og lagde ut på nb.no?

Programvaren som omformar bilete til tekst, gjer litt feil av og til. Det gjer at du må ta høgde for feilstavingar.

Ja, de mest aktuelle avisene var scannet og ute på nb.no! Har også prøvd alle mulige stavinger/feilstavinger av navnet! men fikk ingen treff. Merkelige saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg gjorde et kjapt søk på nb.no, men fant heller ikke noe.

Et godt tips for å øke sjansene for å finne ting når man søker på nb.no, er å sette seg godt inn i hvordan man søker.  Denne siden forklarer alle knepene man bør kunne:

https://www.nb.no/hjelp-og-informasjon/slik-soker-du-i-samlingen/

Takk for linken! Skal sjekke den ut nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein metode er å bla gjennom alle aktuelle aviser i dagane rett etter dødsfallet - det har hjelpt meg nokre gongar når alle søkjetriks var oppbrukte. OCR fungerer ikkje alltid like godt.

I dette tilfellet må ein bla seg gjennom alle avisene i mai 1952 og eit stykke ut i juni 1952. Eg har bladd gjennom alle utgåvene av Nordlys i heile mai og til og med 10. juni 1952 og har ikkje funne noko dødsannonse for Amanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å søke etter ord og uttrykk som med stor sannsynlighet vil finnes i annonsen.

Eksempler:

"Begraves Tranøy"~5

"hustru døde Olaus"~25

osv.

Jeg prøvde disse og flere lignende varianter, men fant ingen dødsannonse for Amanda da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Er dette omtalte Olaus Sigurd? Avisa Nordlys 1968.

image.png

Ja, det er min Oldefar! 🙂 Har også funnet denne dødsannonsen, men ikke Oldemors!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sigurd Eliassen skrev:

Ein metode er å bla gjennom alle aktuelle aviser i dagane rett etter dødsfallet - det har hjelpt meg nokre gongar når alle søkjetriks var oppbrukte. OCR fungerer ikkje alltid like godt.

I dette tilfellet må ein bla seg gjennom alle avisene i mai 1952 og eit stykke ut i juni 1952. Eg har bladd gjennom alle utgåvene av Nordlys i heile mai og til og med 10. juni 1952 og har ikkje funne noko dødsannonse for Amanda.

Takk og takk! -Jeg var også inne å bladde meg gjennom noen aviser i går kveld! Helt ut til 1953, men ingen oldemor! Har også prøvd alle mulige kombinasjoner av søkeord. Merkelig. -Kan det være at familien valgte å ikke ha dødsannonse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Et annet tips er å søke etter ord og uttrykk som med stor sannsynlighet vil finnes i annonsen.

Eksempler:

"Begraves Tranøy"~5

"hustru døde Olaus"~25

osv.

Jeg prøvde disse og flere lignende varianter, men fant ingen dødsannonse for Amanda da heller.

Ja, jeg har prøvd så og si alt av søkeord og uttrykk! Og bladd gjennom aviser, men fortsatt ingen Amanda.  Begynner å lure på at det aldri ble satt inn dødsannonse for henne, -er det vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Frid H Nordgård said:

Ja, jeg har prøvd så og si alt av søkeord og uttrykk! Og bladd gjennom aviser, men fortsatt ingen Amanda.  Begynner å lure på at det aldri ble satt inn dødsannonse for henne, -er det vanlig? 

Jeg tror nok du vil finne mange eksempler på at det ikke finnes noen dødsannonse, av ulike årsaker.

Men det er jo også mulig den sto i en avis, eller en enkeltutgave, som ikke er tilgjengelig i scannet versjon hos Nasjonalbiblioteket.

For eksempel ser jeg ikke at Senjens Blad er lagt ut mellom 1949 og 1954,

Senjens Blad – Store norske leksikon (snl.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært borti at det ikke er satt inn annonse i avisen, fordi han som døde ikke ønsket det. (søskenbarn til min far) Var å sjekket i avisene i Bodø men fant ingen ting (før data) måtte besøke kirkekontoret og de fant når han døde og hvor han var begravd

Alle personer som du har som forfedre og eventuelle barn er fritt tilgjengelig såkalt rett op og nedadgående linje. Det letteste er å sjekke med prestekontoret i Tranøy med de opplysningene du har som bevis for at det er din slekt. Tror arkivsystemet kan hjelpe deg på samme måte, det står sikkert noe her på Digitalarkivet om hvordan du må gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider