Gå til innhold
Arkivverket

Nils Andreas Nilsen, født 14/3, 1897, hvem ble han gift med 16/12-1941 hos byfogden?


Arne Askildsen, Vestfold
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen !

Min bestefar Nils Andreas Nilsen, født 14/3-1897 i Sund på Sotra.

Han var gift 2 ganger med min bestemor. 1. gang i 1921 og 2. gang i 1961. De bodde i Nykirken kirkesogn.

Har stilt noen spørsmål til arkivverket om Nils Andreas Nilsen. 

De opplyser at han ble viet hos byfogden i Bergen 16/12-1941. Hvem ble han gift med i 1941?

Noen som kan hjelpe? Har brukt vanvittig mye tid på å finne ut av hva han gjorde og hvem han var gift med i mellomtiden.

Vi har funnet noen saker, men kan vi finne ut hvem han var gift med i 1941?

Mailen vi har fått fra Arkivverket er formulert slik at det er grunn til å lure på om de holder tilbake (taushetsplikten) litt informasjon?

Kan vi søke i protokoller hos byfogden?

Takknemlig for hjelp.

Mvh.

Arne Askildsen

Endret av Arne Askildsen, Vestfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Arne Askildsen, Vestfold changed the title to Nils Andreas Nilsen, født 14/3, 1897, hvem ble han gift med 16/12-1941 hos byfogden?

Heisan!

Takk for at dere prøver å hjelpe.

Som sagt tidligere, har jeg sendt forespørsmål til arkivverket om Nils Andreas. 

Mulig at datoen jeg fikk er feil. Skal sende en ny mail i helgen.

Som sagt så giftet han seg med min bestemor 2 ganger, i 1921 og 1961.

Når de skriver 16/12-41, skulle det kanskje være 1961 og at det gjelder 2. gangen han gifter seg med Anna Alvilde.

Går det an å sjekke i kirkeboka for Nykirken  for vielser i 1961?

Tidligere når jeg søkte på Nils Andreas, fikk jeg mange treff, men sperret med tilbakemelding  om  sensitivt innhold.

Til dere gode hjelpere på brukerforumet: Takk for hjelp så langt!

Mvh.

Arne Askildsen

Endret av Arne Askildsen, Vestfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arne Askildsen, Vestfold skrev:

Når de skriver 16/12-41, skulle det kanskje være 1961 og at det gjelder 2. gangen han gifter seg med Anna Alvilde.

Går det an å sjekke i kirkeboka for Nykirken  for vielser i 1961?

 

Mvh.

Arne Askildsen

Jeg tror ikke at han giftet seg med Anna Alvilde 16/12 1861.

Jeg ser ikke bort fra ...

Bergens Arbeiderblad, fredag 1. desember 1961 (nb.no)

 

image.png.73b73ffcb85e3b410199c6ba26c8685f.png

Endret av Lars Kittilsen
Rettet etter at Matthias gjorde meg obs på at jeg lest notisen feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Lars Kittilsen said:

Jeg tror ikke at han giftet seg med Anna Alvilde 16/12 1861.

Notisen om inngått ekteskap sto på trykk 1. desember, så det var nok noen dager før denne datoen. 

Bergens Arbeiderblad, fredag 1. desember 1961 (nb.no)

 

image.png.73b73ffcb85e3b410199c6ba26c8685f.png

Dette er en notis om ekteskapslysninger, så vielsen var vel da noen uker senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Dette er en notis om ekteskapslysninger, så vielsen var vel da noen uker senere.

Du har helt rett - jeg leste det som "ekteskapsopplysning" og tolket det som inngått ekteskap.

Men det er jo lysning.

Nyttig opplysning 🙂

 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Andreas Nilsen Spilde f. 1897 er gift 19/2-1921 med Anna Arnesen Askeland f. 1898

https://www.digitalarkivet.no/kb20050425020192

 

Deretter gifter Nils Andreas Nilsen seg igjen 16/12-1961 med Anna Alvhilde Nilsen (da oppgitt som født 1899) De ble da gift hos Byfogden i Bergen. Det står at de har vært gift med hverandre og det er begges andre ekteskap. Det virker da rart at Nils skal ha vært gift i 1941, for da ville ekteskapet i 1961 vært hans 3. ekteskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

1941 var nok bare en skrivefeil.

Som nevnt tidligere, fikk jeg ved søk på Nils A. tilbakemelding om  at innsyn var sperret pga. sensitivt materiale.

Noe har jo blitt oppklart de siste årene fordi det har dukket opp folk med mye felles dna.

Takker alle engasjerte medlemmer for hjelpen jeg har fått både før og nå.

Mvh.

Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Arne Askildsen, Vestfold skrev:

Hei!

1941 var nok bare en skrivefeil.

Som nevnt tidligere, fikk jeg ved søk på Nils A. tilbakemelding om  at innsyn var sperret pga. sensitivt materiale.

Noe har jo blitt oppklart de siste årene fordi det har dukket opp folk med mye felles dna.

Takker alle engasjerte medlemmer for hjelpen jeg har fått både før og nå.

Mvh.

Arne Askildsen

Har du søkt om innsyn i skilsmissesaken mellom Nils Andreas og konen? f.eks når den skjedde og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med bigami og barn utenfor ekteskap, som du skriver i den andre debattinnlegget.

Man blir ikke dømt for bigami av å få barn med andre mens man er gift, det er kun hvis man inngår ekteskap med noen andre, mens man fortsatt er gift med en annen. 

Det kan ikke være lett å gjennomføre i Norge på dette tidspunktet, men kan han ha reist ute til sjøs og giftet seg det?

Jeg kjenner til en sak hvor en mann ble dømt for bigami. Han giftet seg i USA, mens han også var gift i Norge. Han ble sporet opp i Norge og dømt. Dette var sånn, 1920-1930-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arne Askildsen, Vestfold skrev:

Nei.  Har trodd at det spørsmålet rammes av sperrefrist?

Mvh.

A.Askildsen

Jeg tenker at du kan søke siden det gjelder din bestefar. Om du får innsyn vet jeg ikke, da jeg ikke jobber med slike saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Jeg tenker at du kan søke siden det gjelder din bestefar. Om du får innsyn vet jeg ikke, da jeg ikke jobber med slike saker. 

Kan jo sende avgårde et nytt spørsmål til Arkivverket.

Takk for hjelp.

Mvh.

Arne A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.