Gå til innhold
Arkivverket

BREVET FRA MINNESOTA. I skyggen av den amerikanske drømmen.

Arne Askildsen, Vestfold
 Del

Recommended Posts

Har akkurat lest boken Brevet fra Minnesota.  Den kan anbefales til leserne her på brukerforumet.

Forfatteren Jon Magnus fortalte meg at det hadde tatt han 5 år og 7 USA turer å skrive boken.

Boken er grundig og spennende og inneholder mye historie fra en ikke altfor fjern fortid. 

På baksiden av boken  står det følgende:

Et sorgtungt Amerika-brev i en rosemalt kiste på en liten husmannsplass i Tørdal i Telemark, sendt

fra Kelliher, Minnesota, 18. mars 1951. Med dette gamle  livstegnet i hånden begynner forfatteren å lete etter svar.

Hva skjedde med grandonkelen som reiste i 1904 og ikke lot høre fra seg på 47 år?

Tidligere VG-journalist Jon Magnus tar leseren med på en reise i nåtid og fortid. Den starter på Telemarkskanalen

og går til Nord-Dakota, Minnesota og etterhvert til California. Vi møter Eivind og Aaste - Edwin og Esther i det

nye landet, to blant en million norske innvandrere i Nord-Amerika i årene fra 1840 til 1940.

Boka gir et levende portrett av enkeltpersoner og miljøer og byr på perspektiver også til dagens migrasjonsdebatt.

Dette er lokalhistorie med utferdstrang og en sterk fortelling  om norsk-amerikanere som aldri vendte hjem.

Mvh.

Arne Askildsen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken til Jon Magnus minner meg litt om min egen grandonkel, Anton Olai Nilsen Spilde fra Sund på Sotra.

Han utvandret til Amerika ved juletider i 1914. Han var soldat av yrke, og de siste sporene fant vi i Fort Myer, i Alexandria i

Virginia. Så ut til at historien skulle bråstoppe der. Etter noen års leting fant vi han i en kirkebok i Bergen, i nabolaget der jeg er født og oppvokst.

Anton ble gift med en  jente fra Gulen i Sogn, Ingeborg Kristine Næverdal.  Både hun og barnet døde i barsel i 1923. En tragisk hendelse som satte kraftige spor etter seg i bygda. Da Anton Olai var 2 år døde hans egen mor, også hun i barsel.

Anton selv døde av tuberkulose på Valen sykehus,i Hordaland i 1926.

Mvh.

Arne Askildsen

Endret av Arne Askildsen, Vestfold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ! Høres ut som en interessant bok, så den skal jeg absolutt lese.

FIELDS OF FORTUNE: 'Viking' Farmers In America er en bok i samme gate, som kom ut i mars i år i USA,

skrevet av den norsk ættede historiker og forfatter Robert V. Dodge 

Her beskriver Robert Dodge hva som hente med hans slekt som i 1853 dro fra Norge til Amerika.

Boken er til nå kun utgitt på engelsk, men den kan absolutt anbefales.

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider