Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Dop, skiftet den navn i slutten på 1800-tallet +

Tor Steen
 Del

Recommended Posts

Slekten Dop er ganske grei å finne til slutten av 1800-tallet. Da stopper det helt opp, for meg.

Theodor August Dop var en populær sogneprest ved Gamle Aker Kirke, i 25 år frem til 1886.

Dops gate i Oslo er oppkalt etter han..

Gateskiltet blir ofte stjålet, sikkert pga dagens relasjon til dop.

Er det noen som kan tipse meg om et eventuelt navneskifte fra Dop til ...... , og når det skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, men det virker merkelig at ingen som levde på 1700-tallet klarte å videreføre slekten inn på 1900-tallet.

Ser at det var mange kvinner i slekten. Ved giftemål tok de ektefellens navn. Det kan forklare noe, men kanskje ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sogneprest Theodor August Dop var tydeligvis ikke av agnatisk Dop-slekt. Hans farfar Andreas Larsen var født Bruun og tok navnet Dop etter sin morfar:

https://www.nb.no/items/217b6e6ae06fe2cad5dffcd399b9a34d?page=245

Det ser ikke ut til at det er andre mannlige etterkommere av Andreas Larsen Bruun/Dop enn Theodors far, Theodor selv, og hans sønn som ikke hadde etterkommere.

Så vidt jeg kan se fra raske søk på digitalarkivet er det ingen andre Dop-slekter enn denne som er "aktive" på 1800-tallet, men dette finnes det nok mye mer stoff om både på nettet og nasjonalbiblioteket.

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hjelpen.

Det virker som det er mye skrevet om slekten Dop på 1700-tallet, men så lite det står om slekten på 1800-tallet kan det stemme at den "har død ut" eller "blitt giftet bort".

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten Dop kan deles inn i to grener, begge stammer fra Boel Andersdatter Wincke (ca. 1595-1652).

I hennes første ekteskap var hun gift med Willum Johanssøn Brüghmann Dop og i det andre var hun gift med

biskop Oluf Boesen. Barna i første ekteskap hadde naturligvis slektsnavnet Dop etter faren (eldre gren), mens eldste sønn

av andre ekteskap ble oppkalt etter første mannen og førte dermed slektsnavnet videre (yngre gren). 

Den eldre grenen burde det finnes etterkommere av i farslinje noe lenger, men har ikke fått sett så mye på det ennå..

Den yngre grenen tror jeg nok sluknet ut etter Willum sin sønn Oluf (Ole).

Dette er vel familien til nevnte Theodor August: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038027052104

Ser at sønnen fortsatt er ugift i 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392113537

så mulig det er siste med slektsnavnet?

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at slekten døde ut her til lands i 1921 med Frederik Anton Dop.

Morgenbladet, torsdag 4. august 1921, s. 5

Screenshot 2023-08-01 at 15-51-07 Morgenbladet torsdag 4. august 1921.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som tok seg tid til å bidra med info om Dop-slekten.

Med innlegget fra Espen regner jeg med at mitt spørsmål om slekten har fått en endelig avklaring.

Avokat Fredrik Anton Dop var "siste mann ut" og det er jo litt spesielt å se at en slekt dør helt ut i 1921, selvom den har fyldige slektsgrener fra 1600 og 1700 tallet.

Mvh

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider