Gå til innhold
Arkivverket

Stiftamtmannen i Bergen, SAB/A-100006/F/Fb/Fbb/0001 / Lnr. 1737 - Domkirken: Rekneskapar, 1706-1721

Mathias Beyer
 Del

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen har begynt på denne. Den inneholder blant annet vielser (Mannens navn ved betaling for vielsen), Gravferder med navn og betaling. Kirkestoler og mere til.

I denne perioden finnes det ikke kirkebøker for Domkirken i Bergen så det er en viktig kilde. Skriften er utrolig fin for dem som behersker kunsten, det er faktisk slik at jeg kan lese opp til flere navn uten problemer, men jeg sliter når det kommer til de mer vanskelige.

Det hadde uansett vært utrolig flott om noen allerede har eller aller helst i morgen 🙂 kunne begynt på denne kilden. Jeg mener også at det finnes en lik kilde for Nykirken i en periode der kirkebøker for Nykirken ikke finnes. Muligens også Korskirken... Dette var en av kildene vi hadde tilgjengelig i Gamle DA.

En lignende kilde er allerede i 2018 tatt via Digitalpensjonatet. "Døpte utenfor ekteskap ved Domkirken i Bergen 1674-1725"

Med vennlig hilsen

Mathias Beyer
Sign.

Stiftamtmannen i Bergen, SAB/A-100006/F/Fb/Fbb/0001 / Lnr. 1737 - Domkirken: Rekneskapar, 1706-1721

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henvender du deg tilsynelatende til Digitalarkivets brukere, så jeg flytter emnet til Btukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Her henvender du deg tilsynelatende til Digitalarkivets brukere, så jeg flytter emnet til Btukerforumet.

Jeg henvende meg til deg for å finne ut om noen var registrert til å gjøre det. Jeg vil aller helst ikke i brukerforum så enten blir den der jeg postet den eller så slettes innlegget.

Mvh

Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mathias Beyer skrev:

Jeg henvende meg til deg for å finne ut om noen var registrert til å gjøre det. Jeg vil aller helst ikke i brukerforum så enten blir den der jeg postet den eller så slettes innlegget.

Da flytter jeg det til Andre spørsmål til Digitalarkivet, siden spørsmålet ikke handler om skanningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet så vidt med året 1706, men det vil ta en god stund før jeg blir ferdig med dette. (registrert 150 poster så langt) Så den kommer, en dag. Hvis ingen andre da ønsker å overta/fortsette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Jeg har startet så vidt med året 1706, men det vil ta en god stund før jeg blir ferdig med dette. (registrert 150 poster så langt) Så den kommer, en dag. Hvis ingen andre da ønsker å overta/fortsette.

Så flott. Er det mulig å få kopi av det som er gjort så langt? Jeg har lyst til å se hva mer en kan finne ut om de personene siden vi ikke har en kirkebok.

Stemmer ikke det at det finnes en eller flere bøker for Nykirken og Korskirken som dekker perioder der man ikke har kirkebok?

Mvh
Mathias Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mathias Beyer skrev:

Så flott. Er det mulig å få kopi av det som er gjort så langt? Jeg har lyst til å se hva mer en kan finne ut om de personene siden vi ikke har en kirkebok.

Stemmer ikke det at det finnes en eller flere bøker for Nykirken og Korskirken som dekker perioder der man ikke har kirkebok?

Mvh
Mathias Beyer

Jeg sender ikke ut filen før vi publisere den på Digitalarkivet. Men hvis du lurer på hva man kan finne, så kan du bla rundt i regnskapet. Det er ganske lett å finne fra og lett å lese

Det finnes kirkeregnskap for andre enn Domkirken også, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Har du en registreringsmal i tilfelle jeg skulle få for lite å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tor Kvien skrev:

Har du en registreringsmal i tilfelle jeg skulle få for lite å gjøre?

Hei

Hvis du ønsker å samarbeide om denne registrering, så send en henvendelse om dette via skjemaet vårt. Da får jeg din henvendelse. Men ja, jeg har et skjema og du kan da se hvordan jeg har gjort det. 

Jeg tar nå ferdig året 1706. Regner med at vi publisere det, da vi kan legge ut 1 år om gangen. 

https://www.arkivverket.no/tjenester/dugnad-digitalarkivet#!/form/0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.