Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble Barbra Henriksdatter Finde som døde 1761 gravlagt?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Barbra Henriksdatter Finde, enke etter sogneprest i Gloppen i Sogn og Fjordane Hr Peder Ottesen Schrøder, skal i følge Lampe være død i 1761. Men hvor døde hun og hvor er hun gravlagt?

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne Geni-siden døde hun i Gloppen. https://www.geni.com/people/Barbara-Finde/6000000001169163451
Men ministerialboken for dette året ser ikke ut til å være lagt ut på nett.
Jeg har tittet på skiftematerialet. I 1761 er Mons. Henrich Pedersen Finde og Sr[? kanskje Sal.] Otthe Schrøder nevnt https://www.digitalarkivet.no/sk20081128660539

i anliggende en gjeld fra 1760.

Det er også tatt inn en kopi av et skrift fra 1747 hvor Peder Hendrichsen Finde nevnes. https://www.digitalarkivet.no/sk20081128660540
Men jeg har ikke funnet skifte etter Barbara.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Inger Hohler said:

Men ministerialboken for dette året ser ikke ut til å være lagt ut på nett.

Det står vel Gravfæstelse 1761 her - høgre sida (ikkje det at eg finn ho her då)

Gloppen sokneprestembete, SAB/A-80101/H/Haa/Haaa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1758-1784, s. 24
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228300174

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at hun ikke døde i Gloppen, men hos en av sine mange barn. Når Lampe skriver at hun var født 1684, kommer det sannsynligvis at han har funnet begravelsen hennes, og at det der står hvor gammel hun var da hun døde. Hun giftet seg før 1700, og hvis hun er født så sent som 1684 betyr det at hun var 15-16 år da hun giftet seg. Derfor skulle jeg gjerne funnet dødsregistreringen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Cecilie Simon said:

Hun giftet seg før 1700, og hvis hun er født så sent som 1684 betyr det at hun var 15-16 år da hun giftet seg. Derfor skulle jeg gjerne funnet dødsregistreringen hennes.

Og i denne Geni-greia står det at mannen hennar var fødd i 1683 og ferdig utdanna i 1694. Godt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Barbra Henriksdatter Finde, enke etter sogneprest i Gloppen i Sogn og Fjordane Hr Peder Ottesen Schrøder, skal i følge Lampe være død i 1761. Men hvor døde hun og hvor er hun gravlagt?

Er det noen som kan hjelpe?

Siste gang hun er i Kirkeboken for Gloppen er såvidt jeg kan se 1751 som fadder. I 1761 og i årene før og etter er hun ikke død i Gloppen. Nå skal man ikke stole blindt på verken Lampe, Geni eller andre ting som ikke er kildet. Jeg kaller alle mine Schrødere for Schreuder, det er en kjennsgjerning at de brukte navnene om en annen i den slekten, men for å unngå dobbeltprofiler bruker jeg altså kun Schreuder i navnefeltet og legger Schrøder til som "nickname" der det er riktig. Jeg jobber nå og da med slekten, dette fordi de var nære Beyerslekten den gang da og kanskje finner man løsninger til gåter angående Beyerne der.

PS! Hun er omtalt som både Barbra, Barbara Finde i kirkeboken for Gloppen, søker du på Nasjonalbiblioteket vil du få en god del treff men hun var ikke alene om å hete Barbra Finde/Schreuder/Schrøder så....

Schreuder i Absalon Pederssøn Beyer 1528-2028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mathias Beyer skrev:

Jeg jobber nå og da med slekten, dette fordi de var nære Beyerslekten den gang da og kanskje finner man løsninger til gåter angående Beyerne der.

Jeg jobber for tiden med Finde-slekten, og har oppdaget en del feil og unøyaktigheter i omtalen av dem som jeg forsøker å nøste opp i og sortere riktig 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jostein Stokke skrev:

Her står det ho blei fødd 1672 og døypt 1674 i Nylirken - Family Search

Dette er feil. Kilden det viser til er for datteren til Henrik Arentsen.

Barbra sine foreldre giftet seg i 1676 eller 1677, og hadde dette vært riktig ville hun vært født utenfor ekteskap. Nå hadde Henrik et barn født utenfor ekteskap, som han fikk benådning for i 1674. Men dette skjedde mens han var student, altså før 1672 da han ble kapellan under sin far.

Så skal jeg finne ut av når Barbra trolig var født, må jeg nok finne begravelsesinnføringen hennes.

Endret av Cecilie Simon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Dette er fei. Kilden det viser til er for datteren til Henrik Aentsen.

Barbra sine foreldre giftet seg i 1676 eller 1677, og hadde dette vært riktig ville hun vært født utenfor ekteskap. Nå hadde Henrik et barn født utenfor ekteskap, som han fikk benådning for i 1674. Men dette skjedde mens han var student, altså før 1672 da han ble kapellan under sin far.

Så skal jeg finne ut av når Barbra trolig var født, må jeg nok finne begravelsesinnføringen hennes.

"Faren" er jo at hun står som "Sal" ett eller annet Schrøder/Schreuder så man må nok belage seg på å gå igjennom en del kirkebøker for å finne henne. Haram var ihvertfall ikke plassen om hun døde rundt 1761 og ble ført i kirkeboken. Mulig man skal gå inn i den kronologiske listen i Haram og se om hun er ført der, prestene skrev som oftest hva de gjorde hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mathias Beyer skrev:

"Faren" er jo at hun står som "Sal" ett eller annet Schrøder/Schreuder så man må nok belage seg på å gå igjennom en del kirkebøker for å finne henne. Haram var ihvertfall ikke plassen om hun døde rundt 1761 og ble ført i kirkeboken. Mulig man skal gå inn i den kronologiske listen i Haram og se om hun er ført der, prestene skrev som oftest hva de gjorde hver eneste dag.

Ja, jeg har allerede vært igjennom alle kirkebøkene for Sogn og Fjordane og i Haram og Bergen for 1761 (som er digitalisert), uten å finne henne. Men jeg kan naturligvis ha oversett henne, prestene skrev jo ikke alltid like oversiktlig og pent. Jeg hadde håpet på Kinn, der søsteren Kirsten fortsatt levde (Og Kirsten vokste trolig opp hos Barbra og Peder i Gloppen etter at moren døde i 1706, for Peder var hennes formynder), men i Kinn var hun heller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mathias Beyer skrev:

Det er nok henne ja. Hennes datter Anne/a var gift med Jakob Widing, Sogneprest til Davik. Fadderen Maren Schreuder er også datter av Barbra.

Maren var altså gift med Sognepresten i Haram, Anders Hansen Schytte. Ekteparet skal ikke ha fått barn så det minsker jo min tro på at det var der Barbra endte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

her selger i alle fall arvingene hennes jordegods i 1762, og hun omtales som salig.

https://media.digitalarkivet.no/view/12499/168

Fra side 165 til 168. Men det er vel ikke annet å lese enn eiendommene, arvinger. Da vet vi jo ganske sikkert at vi snakker om død 1761-1762 og det er overhengende sannsynlig at hun døde i Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider